Citat:
Ursprungligen postat av Gein
Hallå kära kaffetanter. Då jag minns min mormors kokekaffe med stor och vemodig saknad, så vill jag lära mig hemligheten. Hur gör man bäst kokekaffe? Jag tycker det kan skilja sig enormt ifrån gång till gång då jag försöker mig på konsten. För visst måste det väl vara en större hemlighet än riktigt kallt vatten som det står på paketen? Nåja, vill någon dela med sig av hur de själva gör sitt kaffe? Jag vill kunna njuta som förr i tiden samt briljera för sunkdrickarna som annars håller sig till diverse apparater. Så kom med förslag och erfarenheter a la: uppkokning, dosering, sort etc. Vad ska man bjuda på? Vad kan framhäva smaken ordentligt? Punsch, choklad, wienerbröd eller hembrännt?
/MVH Gein.
Minns från min barndom att många tanter ansåg att det viktigaste var kaffekokaren. Den skulle vara riktigt inkokt och aldrig diskad, bara avsköljd.
En annan viktig detalj var att själv mala kaffet, och då på en hederlig gammaldags kvarn, inga elektriska nymodigheter.
Själva doseringen brukade vara en sked / kopp plus en extra sked för kannan. Häll kallt vatten i kaffekokaren och lägg i kaffet. Låt koka upp. Tag av från plattan och låt dra i 5 min.
Så gjorde de äldre damer jag kände.