• 1
  • 2
2007-09-24, 13:19
Medlem
Hallå kära kaffetanter. Då jag minns min mormors kokekaffe med stor och vemodig saknad, så vill jag lära mig hemligheten. Hur gör man bäst kokekaffe? Jag tycker det kan skilja sig enormt ifrån gång till gång då jag försöker mig på konsten. För visst måste det väl vara en större hemlighet än riktigt kallt vatten som det står på paketen? Nåja, vill någon dela med sig av hur de själva gör sitt kaffe? Jag vill kunna njuta som förr i tiden samt briljera för sunkdrickarna som annars håller sig till diverse apparater. Så kom med förslag och erfarenheter a la: uppkokning, dosering, sort etc. Vad ska man bjuda på? Vad kan framhäva smaken ordentligt? Punsch, choklad, wienerbröd eller hembrännt?

/MVH Gein.
Citera
2007-09-24, 13:28
Medlem
Laktostolerants avatar
Jag använder Classic kokkaffe. Överlägset bäst när det gäller kokkaffe.
Kaffepannan kommer från IKEA och piper/tjuter på klassiskt manér när kaffet är klart att ta av från spisen!
Citera
2007-09-24, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Jag använder Classic kokkaffe. Överlägset bäst när det gäller kokkaffe.
Kaffepannan kommer från IKEA och piper/tjuter på klassiskt manér när kaffet är klart att ta av från spisen!

Classic Kokkaffe. Tack så mycket. Det ska jag testa då jag just nu kör på Gevalia Kok: Mellanrost. Det fungerar, men jag får fan inte fram smaken riktigt som jag vill minnas. Kanske är nostalgin som har förvrängt allt? Var ju på mitten av 80-talet som jag drack det senast.

Edit: Missade ett ord samt glömde tacka för tipset.
Citera
2007-09-24, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gein
Hallå kära kaffetanter. Då jag minns min mormors kokekaffe med stor och vemodig saknad, så vill jag lära mig hemligheten. Hur gör man bäst kokekaffe? Jag tycker det kan skilja sig enormt ifrån gång till gång då jag försöker mig på konsten. För visst måste det väl vara en större hemlighet än riktigt kallt vatten som det står på paketen? Nåja, vill någon dela med sig av hur de själva gör sitt kaffe? Jag vill kunna njuta som förr i tiden samt briljera för sunkdrickarna som annars håller sig till diverse apparater. Så kom med förslag och erfarenheter a la: uppkokning, dosering, sort etc. Vad ska man bjuda på? Vad kan framhäva smaken ordentligt? Punsch, choklad, wienerbröd eller hembrännt?

/MVH Gein.
Minns från min barndom att många tanter ansåg att det viktigaste var kaffekokaren. Den skulle vara riktigt inkokt och aldrig diskad, bara avsköljd.
En annan viktig detalj var att själv mala kaffet, och då på en hederlig gammaldags kvarn, inga elektriska nymodigheter.
Själva doseringen brukade vara en sked / kopp plus en extra sked för kannan. Häll kallt vatten i kaffekokaren och lägg i kaffet. Låt koka upp. Tag av från plattan och låt dra i 5 min.
Så gjorde de äldre damer jag kände.
Citera
2007-09-24, 13:36
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Minns från min barndom att många tanter ansåg att det viktigaste var kaffekokaren. Den skulle vara riktigt inkokt och aldrig diskad, bara avsköljd.
En annan viktig detalj var att själv mala kaffet, och då på en hederlig gammaldags kvarn, inga elektriska nymodigheter.
Själva doseringen brukade vara en sked / kopp plus en extra sked för kannan. Häll kallt vatten i kaffekokaren och lägg i kaffet. Låt koka upp. Tag av från plattan och låt dra i 5 min.

Det låter intressant det där - förlåt mig för min okunskap jag är blott 26 år, blir det inte mycket kaffesump?
Citera
2007-09-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmn

Det där var mig ett tips som heter duga! Kannan jag har i besittning är just min mormoders men tyvärr har den blivit diskad. Men att mala själv borde ge en härlig arom som sätter prägel på boendet. Vad är det för storlek på skeden? Matsked?
Citera
2007-09-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Det låter intressant det där - förlåt mig för min okunskap jag är blott 26 år, blir det inte mycket kaffesump?

Man silar det när man häller upp det i kopparna.
Citera
2007-09-24, 13:39
Medlem
kurdiss avatar
Citat:

Det har jag aldrig sett, är det en tesil man använder då?
Citera
2007-09-24, 13:41
Bannlyst
Citat:
Det har jag aldrig gjort. Nog häller man väl upp direkt från pannan? Ok om det blir sump i botten av koppen men det är ju lite av charmen med kokkaffe. Sen låter man ju sumpen sjunka i pannan innan man serverar det.

Så har vi alltid gjort iaf.
Citera
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig sett, är det en tesil man använder då?

Ja, jag gör det i alla fall =) Alternativt innan man häller upp det i en kanna. Men jag kör annars med perkulator så jag är van vid om det blir lite sump. Dessutom har jag som ovana att aldrig dricka upp det sista som finns i en kopp, vare sig det är sump eller inte.
Citera
Medlem
Laktostolerants avatar
Citat:

Nej, det gör man verkligen inte! Kaffet sjunker till botten på ca två minuter. Sedan häller man upp kaffet precis som från en vanlig kaffekanna.
Citera
Medlem
Citat:
När du låter kaffet dra 5 min sjunker sumpen till botten av kannan, men det är klart, om det skulle vara fint, vid kalas och så, användes givetvis en sil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in