Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-24, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Jag såg att några skrev i tidigare inlägg att kaffet skulle dra i 2 min för att sumpen skulle sjunka till botten, men det är ju inte bara därför kaffet ska dra, utan även för att dra åt sig mer smak. Så 5 min är ganska lagom, tar man längre tid riskerar man att kaffet blir för kallt.

En annan detalj jag inte nämt är att till vardags kokade man ofta kaffe på sumpen som var kvar ( ev lite färdigt kaffe med). Man fyller då på med nytt vatten i någon mindre mängd än förra gången. Låter det få ett uppkok och dra kannan lite åsned och småkokar ca 1 min. Testa även det. En del tycker faktiskt kaffet blir ännu godare då.

Min man älskar sin svärmors kaffe, som kokas efter konstens alla regler. Inte blir det sämre av att det serveras hembakt till.

Kanske en Cafe-ide med kaffe på mormors sätt, om folk tröttnar på Lattar, Espresso och allt vad det heter.

Nu har jag nog avslöjat allt jag vet om denna kokkonst, men fråga gärna mer om du vill veta. När det gäller kaffekokande är jag mer en teoretiker än praktiker.

Vad roligt att du går så djupt och ingående med dina inlägg. Verkligen trevligt och man känner nästan aromen. Min fd. flickväns mor brukade också göra ett väldigt gott kokkaffe. Ja, jag har fler frågor, som säkert är ganska dumma. Exakt hur många cl motsvarar en kopp? Behöver man röra om kaffet i kannan? I så fall, när? Innan det kokar, under tiden eller kanske efteråt? Det där med att koka om kaffet måste jag också pröva, låter väldigt spännande. Tack för allt.
Citera
2007-09-24, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gein
Vad roligt att du går så djupt och ingående med dina inlägg. Verkligen trevligt och man känner nästan aromen. Min fd. flickväns mor brukade också göra ett väldigt gott kokkaffe. Ja, jag har fler frågor, som säkert är ganska dumma. Exakt hur många cl motsvarar en kopp? Behöver man röra om kaffet i kannan? I så fall, när? Innan det kokar, under tiden eller kanske efteråt? Det där med att koka om kaffet måste jag också pröva, låter väldigt spännande. Tack för allt.

En vanlig kaffekopp motsvarar 1 1/2 dl div. 15 cl. Om du råkar på något gammalt bakrecept och det står kkp, så menas kaffekopp alltså 1 1/2 dl.

Röra om i kaffet gör man inte förran man har det i koppen. Häll bara i vatten och kaffe i kannan. Koka upp, låt dra. Klart.
Lite mer OT, jag dricker inte ens kaffe själv.
Citera
2007-09-24, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
En vanlig kaffekopp motsvarar 1 1/2 dl div. 15 cl. Om du råkar på något gammalt bakrecept och det står kkp, så menas kaffekopp alltså 1 1/2 dl.

Röra om i kaffet gör man inte förran man har det i koppen. Häll bara i vatten och kaffe i kannan. Koka upp, låt dra. Klart.
Lite mer OT, jag dricker inte ens kaffe själv.

Tack så mycket Då vet jag det... Inte ens min mor kunde komma på det exakta måttet för en kaffekopp. Vad komiskt att du inte dricker det själv, du måste ha en helt otrolig kunskapstörst
Citera
2007-09-24, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gein
Tack så mycket Då vet jag det... Inte ens min mor kunde komma på det exakta måttet för en kaffekopp. Vad komiskt att du inte dricker det själv, du måste ha en helt otrolig kunskapstörst
Nej, men ett ovanligt bra minne för värdelöst vetande.
Citera
2007-09-24, 19:26
Bannlyst
Varför göra det så komplicerat? Det godaste kaffet får man annars över en öppen eld när man är på vandring.

Men för vanliga normala människor i ett vanligt normalt kök: Fyll pannan med vatten. Häll på kaffe. Jag föredrar Gevalia kokkaffe, mellanrost. Min panna behöver tio mått för en hel kanna. Koka upp. Ställ åt sidan några minuter. Fem är lagom. Häll upp direkt i koppen, eller sila och häll upp i termos. Klart.

Tricket är att laborera med mängden kaffe / mängden vatten, tills man hittar en exakt nivå som man tycker om. Problemet är att lära sig att hålla sig på den nivån varje gång man gör kaffe i fortsättningen också. Erfarenhet och lång och trogen vana är tricket. Mormor visste vad hon gjorde, helt enkelt.
Citera
2007-09-24, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammerspace
Varför göra det så komplicerat? Det godaste kaffet får man annars över en öppen eld när man är på vandring.

Men för vanliga normala människor i ett vanligt normalt kök: Fyll pannan med vatten. Häll på kaffe. Jag föredrar Gevalia kokkaffe, mellanrost. Min panna behöver tio mått för en hel kanna. Koka upp. Ställ åt sidan några minuter. Fem är lagom. Häll upp direkt i koppen, eller sila och häll upp i termos. Klart.

Tricket är att laborera med mängden kaffe / mängden vatten, tills man hittar en exakt nivå som man tycker om. Problemet är att lära sig att hålla sig på den nivån varje gång man gör kaffe i fortsättningen också. Erfarenhet och lång och trogen vana är tricket. Mormor visste vad hon gjorde, helt enkelt.

Precis, det är vad som är syftet med tråden
Citera
2018-12-02, 08:21
Medlem
KringExs avatar
Har inte läst igenom tråden men regel nr1 när man kokar kaffe är att kaffe ska sjuda, absolut inte koka!
Jag kör ner kallt vatten och kaffet samtidigt i kaffekokaren (vissa kokar upp vattnet först och sen lägger i kaffet)
För kokar man kaffet så förstörs många fina, goda aromer!
Jag föredrar att dricka bryggkaffe svart, men med kokkaffe är det förbannat gott att ha i en skvätt mjölk 3% och en rågad tesked socker. Mums!
Men är man ute i naturen och dricker kokarkaffe och äter goda smörgåsar till så ska det drickas svart
Citera
2021-06-27, 16:23
Medlem
Malningsgrad är viktigt. Maler du själv så försök att få samma kornstorlek som köpt, färdigmalet kokkaffe.
Gå gärna på aromatiska rostningar, så som Monsun Malabar, etc.

Jag utgår från doseringen 80 g kaffe per liter vatten, väger upp kallt vatten i kokaren och sedan kaffet direkt på vattnet. På med locket, koka upp tills kokaren tystnar och ångan precis tar fart ur pipen. Flytta då genast av kokaren till ett underlägg, tag av locket och rör några varv i kaffet, lämpligen med en gaffel och lägg åter på locket.
Lämna kaffet att dra 5-6 minuter, häll sedan upp det på en förvärmd serveringskanna alternativt förvärmd termos igenom en proper kaffesil.
Gratulerar, nu har du ett gott kokkaffe!

Serveras gärna som Kaffegök med kallt Kron, eller en skvätt gammeldags mjölk och rykande färsk mandelkubb.
Citera
2021-06-27, 16:35
Medlem
En klassiker som är riktigt gott på rätt sätt !!

Ett tips som kanske finns i tråden redan, är att efter uppkoket för att låta
sumpen sjunka, är att slå lite kallt vatten (en liten skvätt bara) ovanpå
sumpkoket i kaffepannan, ett gammal trick tydligen från förr ...

Häll upp i helst sedvanlig kopp, modell mindre och
intas tillsammans helst med något starkt
Citera
2021-06-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
En klassiker som är riktigt gott på rätt sätt !!

Ett tips som kanske finns i tråden redan, är att efter uppkoket för att låta
sumpen sjunka, är att slå lite kallt vatten (en liten skvätt bara) ovanpå
sumpkoket i kaffepannan, ett gammal trick tydligen från förr ...

Häll upp i helst sedvanlig kopp, modell mindre och
intas tillsammans helst med något starkt
Ja så kokade jag och konsten att koka försvann när man började med bryggkaffe. Sen använde jag inte klarskinnet då jag är fiskallergiker. Det jobbiga med koka är att det kokar över för att man "bara ska" göra nåt samtidigt.
Citera
2021-06-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Ja så kokade jag och konsten att koka försvann när man började med bryggkaffe. Sen använde jag inte klarskinnet då jag är fiskallergiker. Det jobbiga med koka är att det kokar över för att man "bara ska" göra nåt samtidigt.

Kaffepanna som blir bäst, finns flera men tog denna
https://barshopen.com/barista/visslande-kaffepanna-1-5-liter/?gclid=EAIaIQobChMI84b9nYe48QIVGwfmCh2sGQ1AEAQYBCA BEgLpbvD_BwE

Och kaffekask
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaffekask
(bilden på kaffekoppen där, är en klassiker)

Kaffekopp, finns fler efter tycke och smak
https://www.nordicnest.se/varumarken/gustavsbergs-porslinsfabrik/bla-aster-kaffegods-kon/?variantId=31599-01&country=SE&utm_source=google&utm_medium=surface s&dv_chgroup=sem&dv_channel=google&gclid=EAIaIQobC hMIzJH_hoi48QIVg0aRBR1zQwatEAQYByABEgJDV_D_BwE
Citera
2021-06-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Kaffepanna som blir bäst, finns flera men tog denna
https://barshopen.com/barista/visslande-kaffepanna-1-5-liter/?gclid=EAIaIQobChMI84b9nYe48QIVGwfmCh2sGQ1AEAQYBCA BEgLpbvD_BwE

Och kaffekask
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaffekask
(bilden på kaffekoppen där, är en klassiker)

Kaffekopp, finns fler efter tycke och smak
https://www.nordicnest.se/varumarken/gustavsbergs-porslinsfabrik/bla-aster-kaffegods-kon/?variantId=31599-01&country=SE&utm_source=google&utm_medium=surface s&dv_chgroup=sem&dv_channel=google&gclid=EAIaIQobC hMIzJH_hoi48QIVg0aRBR1zQwatEAQYByABEgJDV_D_BwE

Här vill jag slå ett slag för möjligheten att bjuda hem en riktigt fin kaffepanna på ex. Tradera, för en billig penning, i stället för modernt skrot i tunn plåt till överpris.
Det finns gamla gedigna pannor, så som Vissel-Johanna, emaljerade pannor, kopparpannor och stålpannor.

Sök på "kaffepanna".

En av kokkaffets stora fördelar är beredning av stora volymer. Kvalitén på det färdiga kokkaffet påverkas ej av beredningsvolymen, till skillad emot ex. automatbrygg, där infusionstiden direkt påverkas av hur mycket kaffe som bereds.

Det är således mycket enkelt att koka ex. 4-5 liter kokkaffe för ett kalas, gentemot andra beredningsmetoder.
Därmed bör alla införskaffa en stor kaffepanna.
Senast redigerad av Merkur 2021-06-27 kl. 17:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in