2007-09-24, 18:56
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Jag såg att några skrev i tidigare inlägg att kaffet skulle dra i 2 min för att sumpen skulle sjunka till botten, men det är ju inte bara därför kaffet ska dra, utan även för att dra åt sig mer smak. Så 5 min är ganska lagom, tar man längre tid riskerar man att kaffet blir för kallt.
En annan detalj jag inte nämt är att till vardags kokade man ofta kaffe på sumpen som var kvar ( ev lite färdigt kaffe med). Man fyller då på med nytt vatten i någon mindre mängd än förra gången. Låter det få ett uppkok och dra kannan lite åsned och småkokar ca 1 min. Testa även det. En del tycker faktiskt kaffet blir ännu godare då.
Min man älskar sin svärmors kaffe, som kokas efter konstens alla regler. Inte blir det sämre av att det serveras hembakt till.
Kanske en Cafe-ide med kaffe på mormors sätt, om folk tröttnar på Lattar, Espresso och allt vad det heter.
Nu har jag nog avslöjat allt jag vet om denna kokkonst, men fråga gärna mer om du vill veta. När det gäller kaffekokande är jag mer en teoretiker än praktiker.
En annan detalj jag inte nämt är att till vardags kokade man ofta kaffe på sumpen som var kvar ( ev lite färdigt kaffe med). Man fyller då på med nytt vatten i någon mindre mängd än förra gången. Låter det få ett uppkok och dra kannan lite åsned och småkokar ca 1 min. Testa även det. En del tycker faktiskt kaffet blir ännu godare då.
Min man älskar sin svärmors kaffe, som kokas efter konstens alla regler. Inte blir det sämre av att det serveras hembakt till.
Kanske en Cafe-ide med kaffe på mormors sätt, om folk tröttnar på Lattar, Espresso och allt vad det heter.
Nu har jag nog avslöjat allt jag vet om denna kokkonst, men fråga gärna mer om du vill veta. När det gäller kaffekokande är jag mer en teoretiker än praktiker.
Vad roligt att du går så djupt och ingående med dina inlägg. Verkligen trevligt och man känner nästan aromen. Min fd. flickväns mor brukade också göra ett väldigt gott kokkaffe. Ja, jag har fler frågor, som säkert är ganska dumma. Exakt hur många cl motsvarar en kopp? Behöver man röra om kaffet i kannan? I så fall, när? Innan det kokar, under tiden eller kanske efteråt? Det där med att koka om kaffet måste jag också pröva, låter väldigt spännande. Tack för allt.
Då vet jag det... Inte ens min mor kunde komma på det exakta måttet för en kaffekopp. Vad komiskt att du inte dricker det själv, du måste ha en helt otrolig kunskapstörst