Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-20, 10:50
Medlem
Californias avatar
Nu har jag varit nere på Konsum och lagt ut en hel förmögenhet (2.50) på 800 gram vitkål! Håller även på att tina upp lite fryst färs! Ska givetvis ordna en kålpudding tills i eftermiddag. Grejen är att jag är lite trött på det vanliga "husmans" receptet! Har ni några förslag på vad man kan förgylla detta stinkande monster med? Hur gör ni eran pudding?
Citera
2007-09-20, 11:37
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Har för mig någon påstod sig ha världens bästa recept för just kålpudding här i forumet och kan förhoppningsvis svara i tid, annars ska det nog finnas en post eller två om den redan.
Citera
2007-09-20, 12:56
Medlem
Å fy tusan vad sugen jag blev nu! Köttfärs har jag i frysen, 300g eller så, och vitkål kan jag ju köpa imorgon...är det nån som har ett recept? Jag har inte käkat kålpudding sen jag gick i skolan, men det är ju så sjuuukt gott!
Citera
2007-09-20, 12:59
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Å fy tusan vad sugen jag blev nu! Köttfärs har jag i frysen, 300g eller så, och vitkål kan jag ju köpa imorgon...är det nån som har ett recept? Jag har inte käkat kålpudding sen jag gick i skolan, men det är ju så sjuuukt gott!
Strimmla vitkålen fint, bryn det på svag värme ett tag så det mjuknar. Häll på lite sirap och rör om.

Blanda sedan köttfärs, ris och vitkål samt mjölk eller vatten till en röra. Täck sedan med resterande vitkål.
Skjuts in i ugnen ca 45-50 min på ca 200 gr
Citera
2007-09-20, 13:02
Medlem
Det recept jag använder när jag lagar kålpudding, har jag fått av min mormor, som i sin tur fick det i skolköket på 30-talet.
Tyvärr är det lite tidsödande, men resultatet blir jättegott. Alla som smakat tycker om den, även de som säger sig ogilla kålpudding.

Strimla vitkål och stek den i en gryta med lite olja på svag värme. Rör ofta i början så den inte bränner fast. Salta. Efter 1 1/2-2 timmar är den färdig.
Lägg hälfen av kålen i en ugnssäker form, därefter färsen blandad med kokt ris, mjölk, salt och pepparoch lite sirap. Överst lägger man resterande kål. Ugn 175 grader 50-60 min. Gör gärna en stor sats för den är ännu godare uppstekt, dagen efter.

En annan variant är att göra en enda stor kåldolme. Svep in färsen i några stora kålblad. Bryn lite i en gryta, och sen in i ugnen.
Citera
2007-09-20, 13:13
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Strimla vitkål och stek den i en gryta med lite olja på svag värme. Rör ofta i början så den inte bränner fast. Salta. Efter 1 1/2-2 timmar är den färdig.

WTF?!
Citera
2007-09-20, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
WTF?!
Det är det som är annorlunda med denna kålpudding. Kålen steks på svag värme under lång tid, och får en väldigt god smak av det (när jag var liten var den en av mina favoritpålägg). Receptet är gammalt, och på den tiden hade man mer tid för matlagning. Min mormor gjorde den ofta, själv gör jag den bara till jul och påsk.
Citera
2007-09-20, 14:21
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Det recept jag använder när jag lagar kålpudding, har jag fått av min mormor, som i sin tur fick det i skolköket på 30-talet.
Tyvärr är det lite tidsödande, men resultatet blir jättegott. Alla som smakat tycker om den, även de som säger sig ogilla kålpudding.

Lägg hälfen av kålen i en ugnssäker form, därefter färsen blandad med kokt ris, mjölk, salt och pepparoch lite sirap. Överst lägger man resterande kål. Ugn 175 grader 50-60 min. Gör gärna en stor sats för den är ännu godare uppstekt, dagen efter.

En annan variant är att göra en enda stor kåldolme. Svep in färsen i några stora kålblad. Bryn lite i en gryta, och sen in i ugnen.
Vem fan har tid att stå och röra i en gryta med kål i 1.5 timmar??

Nej följ mitt recept, som jag skrivit, vad du kan göra innan du bryner är att hälla kokande vatten över kålet för att förkorta bryningstiden.
Citera
2007-09-20, 14:23
Medlem
Ris i kålpudding? Jag käkade kålpudding väldigt ofta i 15 års tid, och jag kan aldrig minnas att det var ris i den, vare sig i den morsan gjorde eller den vi fick i skolan.
Citera
2007-09-20, 14:26
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ris i kålpudding? Jag käkade kålpudding väldigt ofta i 15 års tid, och jag kan aldrig minnas att det var ris i den, vare sig i den morsan gjorde eller den vi fick i skolan.

Japp, ska ingå. Men det är upp till kålpuddingsförättaren.
Citera
2007-09-20, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Japp, ska ingå. Men det är upp till kålpuddingsförättaren.
Inte om den skall vara på klassiskt vis, enligt ICA. Det är nog detta recept som jag ätit. Kålen var då heller inte strimlad, utan mer hackad, i rätt stora bitar. Men ack då gott det är, med kokt potatis, rårörda lingon och brunsås. Mina smaklökar gråter av längtan! Behåll gåslevern, den ryska kaviaren, den franska champagnen och den smördegsinbakade oxfilén, så länge jag får ha min kålpudding kvar!
Citera
2007-09-20, 14:37
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Mina smaklökar gråter av längtan! Behåll gåslevern, den ryska kaviaren, den franska champagnen och den smördegsinbakade oxfilén, så länge jag får ha min kålpudding kvar!
Vad klagar du över? Ut i köket och sätt fart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in