Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
07-09-20, 14:37
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Inte om den skall vara på klassiskt vis, enligt ICA. Det är nog detta recept som jag ätit. Kålen var då heller inte strimlad, utan mer hackad, i rätt stora bitar. Men ack då gott det är, med kokt potatis, rårörda lingon och brunsås. Mina smaklökar gråter av längtan! Behåll gåslevern, den ryska kaviaren, den franska champagnen och den smördegsinbakade oxfilén, så länge jag får ha min kålpudding kvar!

Icas recept är ju ungefär som det jag skrivit förutom att dom glömt bort riset! Kåldolmar har också ris i smeten.
Citera
07-09-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Icas recept är ju ungefär som det jag skrivit förutom att dom glömt bort riset! Kåldolmar har också ris i smeten.
Jag har aldrig ätit kåldolmar med ris heller. Vilka fasoner! Färs och kål ska det vara, inget annat.
Citera
07-09-20, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Vad klagar du över? Ut i köket och sätt fart!
Har varken vitkål eller sirap, och vattnet är avstängt fram till 19.00 ungefär, så det får bli en annan dag.
Citera
07-09-20, 14:43
Bannlyst
Fyfan vad gott med kålpudding.. Ska nog fan äta det imorrn
Citera
07-09-20, 14:46
Medlem
Californias avatar
Ja jag får skjuta upp min kålpudding tills imorgon med då jag av nån anledning fastnade på forumet... Slänger in lite kyckling i ugnen istället!
Citera
07-09-20, 14:46
Medlem
Antevantes avatar
Vitkålen tar ett bra tag att få fin..Kanske inte 1,5 timmar. Men säkert 30-40min ialla fall. Det går åt MYCKET kål till en form. 1 huvud är i underkant.

Det finns tydligen två skolor. Ris eller inte, jag föredrar rislöst.

Bryna kål, på med sirap
blanda köttfärs (fläskfärs), salt och peppar
Varva kål och köttfärs. Kål överst.

Gör sås på ursköljet av pannan där kålet bryntes och skyn som blir av puddingen.

Servera med kokt potatis, kokta grönsaker, lingon, knäckebröd och kall mjölk.

Att hotta till husmanskost utlöser en fatwa över vederbörande.
Citera
07-09-20, 14:55
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Jag har aldrig ätit kåldolmar med ris heller. Vilka fasoner! Färs och kål ska det vara, inget annat.

Så klart att du har. Alltså smeten ska ju inte inehålla mer en tiondel ris, därför har du inte märkt det.
Citera
07-09-20, 15:08
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Inte om den skall vara på klassiskt vis, enligt ICA. Det är nog detta recept som jag ätit. Kålen var då heller inte strimlad, utan mer hackad, i rätt stora bitar. Men ack då gott det är, med kokt potatis, rårörda lingon och brunsås. Mina smaklökar gråter av längtan! Behåll gåslevern, den ryska kaviaren, den franska champagnen och den smördegsinbakade oxfilén, så länge jag får ha min kålpudding kvar!

WTF??? Skirat smör ska det vara!
Citera
07-09-20, 15:41
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
WTF??? Skirat smör ska det vara!
Till kålpuddingen??
Citera
07-09-20, 16:03
Medlem
Enitys avatar
Det ska INTE vara ris i kålpudding eller kåldolmar, inte där jag kommer ifrån iaf.
Har ALDRIG sett någon ha i det och jag har själv aldrig haft i det så det är nog knappast något som är en vedertagen sanning.

För säkerhets skull kollade jag upp receptet i Bonniers Kokbok och där står det inte något om ris heller så jag står fast vid att det inte ska vara ris i.
Citera
07-09-20, 17:00
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Det ska INTE vara ris i kålpudding eller kåldolmar, inte där jag kommer ifrån iaf.
Har ALDRIG sett någon ha i det och jag har själv aldrig haft i det så det är nog knappast något som är en vedertagen sanning.

För säkerhets skull kollade jag upp receptet i Bonniers Kokbok och där står det inte något om ris heller så jag står fast vid att det inte ska vara ris i.

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=my_docs&lngUserID=191337&view =mydoc_detail&intDocID=8468

vad var det jag sa?
Citera
07-09-20, 17:02
Medlem
Gigant_Supermans avatar
ytterligare en...
http://matochfritid.yle.fi/matartikel.php?id=481

(4 portioner)

3/4 st kålhuvud
2 msk sirap
1/2 msk ättika, 12%
salt och peppar