Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-22, 12:11
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Tänkte ge mig på en kålpudding i helgen. Aldrig varit nån favorit direkt, men blev sugen efter att ha sett Mannerströms https://www.youtube.com/watch?v=wPdzsvsoDow

Jag tänkte göra ungefär som han, men med vitkål och lök tänkte jag och sen sirap istället för råsocker. Han ratar riset vilket jag kan förstå, så jag avstår det också. Tar lite kokt potatis och ströbröd och ägg.
Blev gott
https://imgur.com/LU3dBrd
Citera
2021-01-22, 12:18
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Nu har jag varit nere på Konsum och lagt ut en hel förmögenhet (2.50) på 800 gram vitkål! Håller även på att tina upp lite fryst färs! Ska givetvis ordna en kålpudding tills i eftermiddag. Grejen är att jag är lite trött på det vanliga "husmans" receptet! Har ni några förslag på vad man kan förgylla detta stinkande monster med? Hur gör ni eran pudding?

Enkelt.

Strimla kålen och stek den i äkta smör och med salt och vitpeppar, ringla lite sirap över den stekta kålen på slutet.

Blanda till färsen (ingen lök).

1-2 ägg
färs
salt peppar och lite timjan
späd med mjölk
provstek färsen i form av en liten biff och smaka av salt/peppar kryddningen.

Blanda i den stekta kålen men spar ca 25%.
Blanda ordentligt.
Lägg färsen i en form och resterande av den stekta kålen över färsen.
Klicka på lite smör som får smälta i ugnen.

Efter halva tiden ringla över lite mer sirap (efter smak)

Ta till vara på buljongen som bildas och använd detta till en sås.

Servera med potatis och rårörda lingon.
Citera
2021-01-22, 12:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Kålpudding är fantastiskt gott och gasframkallande!

Citera
2021-01-24, 05:06
Medlem
Jag avundas er när jag började äta medicin så gillar min mage inte kål längre synnerhet kålpudding och dolmar men inte brunkål vilket är märkligt. Men jag såg i några inlägg att vissa stekte kålen innan det kanske är en variant för mig, skall provas i värsta fall får jag magknip m.m.

Att man använder ris men ris och ströbröd för att dryga ut köttet med, risvarianten har jag nog inte ätit men hemma är det ströbröd som gäller. Min farmor brukade alltid ha i lite buljong för att få den saftigare samma sak med kåldolmarna.
Citera
2021-01-25, 11:11
Medlem
Scalpings avatar
Ja, steka kålen innan bör man göra. Den ska va ordentligt mjuk och brynt, så den blir sötare och godare.
Ris tillför inget i puddingen så den skippar man. Ett par mosade kokta potatisar och lite ströbrödsmjölk blev perfekt. Saftig och god blev den.
Citera
2021-01-25, 13:44
Medlem
Sladdarens avatar
En fråga?

Varför varvar man inte färsen med kålen, som en lasagne?
Citera
2021-01-25, 14:40
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
En fråga?

Med hela kålblad då eller? varför inte, bara att testa, men färsen är ju inte lös som en köttfärssås, så blir kanske svårt att bre ut i flera lager utan att det grötar ihop sig.

En del recept skriver att man ska blanda hälften av kålen med färsen och sen resten av kålen överst. Mannerström tog hälften av kålen i botten, sen all färs och sist den andra kålhälften.
Citera
2021-01-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
En fråga?

Kan ju vara lite svårt att steka hela blad, men man kanske kan göra det i ugnen.
För koldolmar brukar man väl blanchera bladen men det är väl mest för att få dom lite mjukare
för att kunna göra dolmarna.
Citera
2021-01-25, 22:54
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Kan ju vara lite svårt att steka hela blad, men man kanske kan göra det i ugnen.
För koldolmar brukar man väl blanchera bladen men det är väl mest för att få dom lite mjukare
för att kunna göra dolmarna.

Först förväller du bladen sen...
Kålpudding kål kan finhackas sen så man steka på innan (fräser, bryner) sen lägger du bara folie på formen ifall man vill varva kålen. Tänkte, det måste ju va godare med med färsens smaker som sipprar in i lager av kål ?

Sen finns det en variant där du inte förväller utan tar som du säger hela råa kålblad och bryner lite och tjoppar in i ugnen direkt med färsen

Jag har inte hört iaf att man ska steka hela blad (dvs ej strimlat eller finstrimlat) och att man ska inte alls steka bladen, måste va en variant det ochså
Citera
2021-01-25, 22:57
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Med hela kålblad då eller? varför inte, bara att testa, men färsen är ju inte lös som en köttfärssås, så blir kanske svårt att bre ut i flera lager utan att det grötar ihop sig.

En del recept skriver att man ska blanda hälften av kålen med färsen och sen resten av kålen överst. Mannerström tog hälften av kålen i botten, sen all färs och sist den andra kålhälften.

Låter som en bra ide att blanda hälften av kålen sen lägger man ett lager på
Elelr som mannerström som gör en trekant kål färs kål .. kanske allt kvittar, allt ska ju in i munnen ändå i samma tugga ?
Citera
2021-01-26, 00:19
Medlem
JerryCottons avatar
Har gjort det förr och gör det igen. Slår ett slag för finsk kålpudding, inte så jävla stabbig som den svenska kusinen.
Citera
2021-01-26, 07:08
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Har gjort det förr och gör det igen. Slår ett slag för finsk kålpudding, inte så jävla stabbig som den svenska kusinen.
och hur gör de då? mer kål och mindre färs eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in