Citat:
Ursprungligen postat av Swibban
Vi kommer ju endå inte leva i den!
Just nu är det ju en jäkla massa tjat om hållbar framtid, framtidens miljö osv.
Men varför ska jag sänka min livsstandard för att dom ska få det bättre? Jag har ju ingen relation alls till folket som vandrar på denna planet om 200 år. Jag är död sedan länga och likaså mina barn och barnbarn.
Jag är ingen psykopat som inte känner någon medkänsla/lidande för andra människor. Tvärt om! Jag har fadderbarn i afrika, skänker pengar till uteliggare och skräpar aldrig ner osv.
Men när det kommer till att jag ska offra min livskvalitet för framtidens människor, då försvinner alla dessa känslor.
Kan jag omöjligt se resultat av mina ageranden tycker jag inte dom är värda.
Någon som kan övertyga mig varför jag ska bry mig om framtiden?
För att framtiden inte behöver inträffa om 200 år utan kanske om 30 år. Dvs du får själv uppleva nackdelarna med miljöförstöring,
Eller också får dina barn lida.
Eller dina barnbarn.
Folk påstår ju sej älska sina barn och barnbarn, då borde det inte vara så svårt att offra något för det.
Dessutom, vad är det du skulle offra? Leva med en något sänkt levnadsstandard? Det har ju mänskligheten gjort i tusentals år och ändå haft glädje av livet.
Och vad är livskvalitet? Kanske man kan ifrågasätta det. Blir man lyckligare av att åka bil än cykla? Friskare blir man iaf inte.