Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-25, 15:42
Medlem
Det känns som att anledningen till att man kan strunta i framtidensfolk beror på att vi inte känner dem, vi lever inte då.

Så vad händer med som i trådskaparens fall ett fadderbarn i afrika?
Det är inte en person vi känner, vi lever inte där. Men visst man kan förvänta sig ett tack.

På sammasätt som framtidensfolk inte kommer kunna tacka oss kommer dem häller inte att kunna anklaga eller bestraffa oss.

Handlar det då inte om medmänsklighet? att behandla våra barnbarnsbarn som afrikanen?
Citera
2007-09-25, 20:20
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thucydides
och då uppstår problemet att det verkar som vi borde föredra en enorm population som lever bara ett snäpp bättre liv än liv som inte är värda att levas framför en mindre där alla har det jättebra.
.

Du kanske kan förklara detta lite mera utförligt, för oss som inte vill googla...

Det är väl bättre att färre lever ett gott liv än att fler lever ett mindre bra liv?
Citera
2007-09-25, 20:40
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Jag ser ingen mening med att värna om framtiden då jag knappast kommer att vara en del av den efter min död. Att lägga ned en massa energi på att värna om något som aldrig kommer att gynna mig anser jag vara slöseri. Jag tycker det är bättre att göra livet jag lever nu så bra som möjligt istället.
Och om du inte gör precis allting fel så kommer du faktiskt att gynna framtidens människor bl.a. genom att bidra till den allmänna tillväxten.
Citera
2007-09-25, 21:01
Medlem
Lance Dances avatar
Jag håller helt med TS, dock så vill jag att världen ska gå under, varför?

För att jag blir avundsjuk när jag tänker på vad framtidens generationer kommer att få uppleva som jag aldrig kommer att få. Rymdresor, high-tec mm.

Jag blir glad om jag går under när världen går under.
Citera
2007-09-25, 21:22
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Du kanske kan förklara detta lite mera utförligt, för oss som inte vill googla...

Det är väl bättre att färre lever ett gott liv än att fler lever ett mindre bra liv?
Ja men samtidigt vill man att så många människor som möjligt ska få chansen att leva. Det gör att man måste dra upp någon facistisk gräns för hur lågt livskvaliten ska få sjunka och hur många människor som ska få leva, och om vi inte gör det:
Citat:
Ursprungligen postat av Thucydides
och då uppstår problemet att det verkar som vi borde föredra en enorm population som lever bara ett snäpp bättre liv än liv som inte är värda att levas framför en mindre där alla har det jättebra.
Ingen politiker idag verkar vara villig att säga emot detta.
Citera
2007-09-25, 21:27
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:

Inte med ett individneutralt index. Alltså, förutsatt att vi vet att våra handlingar leder till olika framtida individer, så måste vi ta hänsyn till välmåga på ett sätt där vi jämför mellan olika personer. För att göra det måste vi ta hänsyn till storheter. En vanlig invändning är att man ska gå på genomsnitt, inte totalsumma, men den invändningen är högst kontraintuitiv eftersom den skulle innebära att ett helvete som plötsligt befolkas av en ytterligare individ som lider samma kval som de andra men som en gång var tusende år av evigheten får sin panna svalkad i tre sekunder är en bättre värld en en där man låter bli att lägga till honom.
Citera
2007-09-25, 22:35
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Ja men samtidigt vill man att så många människor som möjligt ska få chansen att leva. Det gör att man måste dra upp någon facistisk gräns för hur lågt livskvaliten ska få sjunka och hur många människor som ska få leva, och om vi inte gör det: Ingen politiker idag verkar vara villig att säga emot detta.

Varför skall så många människor få möjlighet att leva? Livet måste ha ett visst positivt innehåll för att vara värt att leva. Det är väl bättre att färre får leva men att dessa lever ett acceptabelt liv?

Nej, det är inte alls självklart att så många som möjligt skall få finnas till. Hur tänker man för att komma fram till att man bör sträva efter att maximera antalet männsikor på jorden??

Är det inte bättre att aldrig ha blivit född än att tvingas leva ett vedervärdigt liv i extrem fattigdom?
Citera
2007-09-25, 22:50
Medlem
Numes avatar
Citat:
Varför skall så många människor få möjlighet att leva? Livet måste ha ett visst positivt innehåll för att vara värt att leva. Det är väl bättre att färre får leva men att dessa lever ett acceptabelt liv?

Nej, det är inte alls självklart att så många som möjligt skall få finnas till. Hur tänker man för att komma fram till att man bör sträva efter att maximera antalet männsikor på jorden??
http://plato.stanford.edu/entries/repugnant-conclusion/ Se de två olika diagrammen och texten till dem. I korthet så vill vi att alla ska ha det så bra som möjligt och låter oss föröka oss så in i helvetet, problemet är bara att man måste sätta en gräns förutom den där man automatiskt måste ingripa när det blivit totalt överbefolkat, annars blir det just åt helvetet överbefolkat som är idealet bara precis så att det är försvarbart bra standard på liven. För ingen har ingripit, t.ex i kina så har de redan nått den gränsen skulle jag säga att de måste ingripa mot överbefolkningen.

Citat:
Är det inte bättre att aldrig ha blivit född än att tvingas leva ett vedervärdigt liv i extrem fattigdom?
Ja det vore bättre. Men ser du t.ex bris ge ut pistolskott som medicin till (åtminstonde de svårast) aidssjuka barnen i afrika? Nej för vi ska vara humanistiska - moraliskt haveri.
Citera
2007-09-25, 23:02
Medlem
xnines avatar
Men hur mycket av er levnadsstandard måste ni egentligen ge upp för att värna om framtiden? Jag säger inte att man ska viga all sin tid till det, men att vara lite miljömedveten och dyl. är inte särskilt jobbigt. Och att värna om framtiden behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man ska se till att flera får uppleva den.
Citera
2007-09-25, 23:19
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swibban
Vi kommer ju endå inte leva i den!

Just nu är det ju en jäkla massa tjat om hållbar framtid, framtidens miljö osv.

Men varför ska jag sänka min livsstandard för att dom ska få det bättre? Jag har ju ingen relation alls till folket som vandrar på denna planet om 200 år. Jag är död sedan länga och likaså mina barn och barnbarn.

Jag är ingen psykopat som inte känner någon medkänsla/lidande för andra människor. Tvärt om! Jag har fadderbarn i afrika, skänker pengar till uteliggare och skräpar aldrig ner osv.
Men när det kommer till att jag ska offra min livskvalitet för framtidens människor, då försvinner alla dessa känslor.

Kan jag omöjligt se resultat av mina ageranden tycker jag inte dom är värda.

Någon som kan övertyga mig varför jag ska bry mig om framtiden?

För att framtiden inte behöver inträffa om 200 år utan kanske om 30 år. Dvs du får själv uppleva nackdelarna med miljöförstöring,

Eller också får dina barn lida.

Eller dina barnbarn.

Folk påstår ju sej älska sina barn och barnbarn, då borde det inte vara så svårt att offra något för det.

Dessutom, vad är det du skulle offra? Leva med en något sänkt levnadsstandard? Det har ju mänskligheten gjort i tusentals år och ändå haft glädje av livet.

Och vad är livskvalitet? Kanske man kan ifrågasätta det. Blir man lyckligare av att åka bil än cykla? Friskare blir man iaf inte.
Citera
2007-09-25, 23:27
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xnine
Men hur mycket av er levnadsstandard måste ni egentligen ge upp för att värna om framtiden? Jag säger inte att man ska viga all sin tid till det, men att vara lite miljömedveten och dyl. är inte särskilt jobbigt. Och att värna om framtiden behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man ska se till att flera får uppleva den.

Om vi inte begränsar antalet människor på den här planeten så spelar det ingen roll hur miljövänliga vi är.
Citera
2007-09-25, 23:32
Medlem
xnines avatar
Citat:
Om vi inte begränsar antalet människor på den här planeten så spelar det ingen roll hur miljövänliga vi är.
Nej, jag vet. Ökad population bidrar ju också till att miljön försämras.
Det jag tänkte på var mer, hur mycket av sin livskvalitet och levnadstandard är det egentligen man behöver ge upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in