2007-09-26, 01:17
Medlem
Reoshis avatar
Om alla bara gjorde en liten del skulle det göra mycket mycket skillnad.. Saken är att idag gör endel extremt mycket, medan andra inte gör någonting (mig själv).. å andra sidan är det inte mycket jag skulle kunna förändra, eller skära in på snarare.

Moa, jag tror inte man behöver ge upp särskilt mycket om alla bara drar sitt strå.. Hur man ska lyckas med det när det finns sånna som jag vet jag inte :/
Fast visst skulle jag hjälpa till om jag tjänade något på det, så cmon, ge mig en kram varjegång jag är snäll mot naturen är nog motivation
Citera
2007-09-26, 15:35
Medlem
Fastidios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Haddock
Ingen man eller kvinna av förnuft och insikt, kan resonera på följande vis: “Jag har ingen samhörighet med framtidens folk.” Det är en osanning. Det är inte bara en förnekelse av det biologiska arvet, ras, utan också ett hån gentemot dig själv och ditt ursprung.

Sånt här får mig att tvivla på varför jag egentligen ens gör något som kan gynna framtidens befolkning. Du har uppenbarligen blivit så född av andra att du också bajsar genom munnen. Men sedan tänker jag; jo, det är nog lika bra ändå, ett tryggare samhälle med bra naturresurser kommer att hålla borta de som tar över nazisekterna efter dig, precis som du hållits borta, då det inte heller senare kommer finnas utrymme för hjärntvättning av ett helt folk som det gjorde en gång i tiden.
Citera
2007-09-26, 16:35
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Och om du inte gör precis allting fel så kommer du faktiskt att gynna framtidens människor bl.a. genom att bidra till den allmänna tillväxten.
Ja, det kan ju hända att jag kommer att göra något för framtida människor bara av min blotta existens. Men jag tänker inte göra något utöver det jag vanligvis gör för att människor i framtiden ska få det bra.
Citera
2007-09-26, 16:47
Medlem
Thucydidess avatar
Rent konkret ska alla som föds i framtiden tacka mig för att jag levt, oavsett vad jag gör för miljön. För utan min inverkan i historien hade de kanske aldrig funnits. Detta är mer eller mindre sant om varje individ som lever idag.
Citera
2007-09-26, 20:45
Medlem
Jag tycker allt detta miljöprat börjar bli trams. Vi i våran tid ska sänka livskvaliteten för att dom om 200år ska få det bättre. Men sen ska dom om 200år sänka sin livskvalite för att dom om 200år senare ska få det bättre, sen ska dom göra samma sak. Alla ska helt enkelt leva som skit för att människans existens ska bli lång. Försöker vi slå ett rekord eller? i så fall mot vad.

Man gör det lilla man kan göra, men det ska inte gå till överdrift. Kan tänka mig om några år från och med nu har man kommit på alla möjliga typer av miljöskatter. Snart ska det få kosta pengar att andas.
Citera
2007-09-27, 00:19
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thucydides
Det som är riktigt spännande med den här frågan är att man ofta misstar sig när man funderar på sitt ansvar inför framtida generationer, eftersom varje beslut man fattar i nuet inverkar avgörande på vilka individer som ingår i de framtida generationerna. När man säger att vi ska spara på miljön så att de som lever i framtiden ska få det bättre glömmer vi att de som skulle leva i framtiden om vi sparade på miljön inte är samma personer som de som skulle leva i framtiden om vi lät bli. Det gör att vi måste diskutera hela frågon utifrån ett individneutralt nyttoindex, och då uppstår problemet att det verkar som vi borde föredra en enorm population som lever bara ett snäpp bättre liv än liv som inte är värda att levas framför en mindre där alla har det jättebra.

Den som är intresserad kan googla upp Derek Parfitt och "The Repugnant Conclusion".

Mycket av det jag skrev ovan kan verka kontraintuitivt, men det går nog snabbare om ni invänder och jag bemöter än om jag försöker bemöta allt i förväg.

Lite utav samma princip som "the butterfly effect" med andra ord?
Citera
2007-09-27, 00:34
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expander
Lite utav samma princip som "the butterfly effect" med andra ord?

Jae, fast långt mindre långsökt.
Citera
2007-09-27, 16:00
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppp
Jag tycker allt detta miljöprat börjar bli trams. Vi i våran tid ska sänka livskvaliteten för att dom om 200år ska få det bättre. Men sen ska dom om 200år sänka sin livskvalite för att dom om 200år senare ska få det bättre, sen ska dom göra samma sak. Alla ska helt enkelt leva som skit för att människans existens ska bli lång. Försöker vi slå ett rekord eller? i så fall mot vad.

Värst vad folk har hakat upp sig på att sänka levnadsstandarden. En sänkt levnadsstandard är inte bättre för miljön. I dagens samhälle har man insett att vissa förändringar måste ske för att allt ska gå runt. Dessa förändringar innebär idag i vissa fall en sänkt levnadsstandard, men det är bara en konsekvens av att dagens samhälle förlitar sig på resurser som håller på att sina.
Ett hållbart samhälle klarar sig inte 50 år längre eller 100 år. Är det hållbart så klarar det sig, per definition, teoretiskt sett hur länge som helst.

Jag vill då gärna att mina barn ska få bo i ett bra samhälle med hög levnadsstandard. Därefter min barn barn och deras barn osv osv. Det tror jag även nej-sägarna kommer att vilja så snart dom kommit ur sin emo-upprors fas.
Citera
2007-09-27, 19:22
Medlem
snömannens avatar
Frågan i tråden är ju varför vi skall värna om framtiden. Inte om strategi A är bättre än B när det gäller att värna framtiden.

Så, varför skall vi bry oss om framtida generationer? Om vi ställer till det så att människor som skulle ha kunnat leva i framtiden inte kommer att existera...

Om de inte kommer att finnas lider de väl knappast av att vi ställde till det så att de inte kunde finnas?

Den som inte är född lider väl inte av att inte finnas till?

Cyniskt kan tyckas, men hur ser motargumenten ut?
Citera
2007-09-27, 20:22
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Frågan i tråden är ju varför vi skall värna om framtiden. Inte om strategi A är bättre än B när det gäller att värna framtiden.

Så, varför skall vi bry oss om framtida generationer? Om vi ställer till det så att människor som skulle ha kunnat leva i framtiden inte kommer att existera...

Om de inte kommer att finnas lider de väl knappast av att vi ställde till det så att de inte kunde finnas?

Den som inte är född lider väl inte av att inte finnas till?

Cyniskt kan tyckas, men hur ser motargumenten ut?

Varför man vill fortplanta sig har uppenbara evolutionära förklaringar. Detsamma gäller varför man vill ge sin avkomma bästa möjliga förutsättningarna. Det finns ingen djup bakomliggande anledning utan har bara blivit så. Visst kan man ifrågasätta poängen bakom det men då kan man ju lika gärna ta självmord då allt saknar egenvärde i slutändan.
Om du inte bryr dig kan du ju låta bli att skaffa barn samt testamentera dina ägodelar till mina barn.
Citera
2007-09-27, 20:38
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Visst kan man ifrågasätta poängen bakom det men då kan man ju lika gärna ta självmord då allt saknar egenvärde i slutändan.
Precisera dig lite.
Citera
2007-09-27, 20:44
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Visst kan man ifrågasätta poängen bakom det men då kan man ju lika gärna ta självmord då allt saknar egenvärde i slutändan.

Man kan ju tycka att ens eget liv har ett egenvärde nu när man råkar finnas till. Men de som inte finns, kan deras potentiella liv ha ett slags potentiellt egenvärde?

Kanske, kanske inte.

Blir de aldrig födda så lär de ju inte sakna sitt liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in