Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Var kan man egentligen hitta folk att spela med? Jag har precis flyttat till en större stad i Skåne men känner ingen här direkt som lirar. Egentligen vill jag helst spela musik i samma stil som the kooks, mumford and sons os v men det verkar stört omöjligt. Bandfinder.se har jag provat med men utan resultat. Hur hittade ni era bandmedlemmar?
Citat:
Ursprungligen postat av kikoy
Flytta till gbg eller stockholm, i skåne sysslar dem bara med synth och hiphop... Nej men skämt å sidå så finns det väl tre vägar att gå:
1) Kom in i "svängen". Berätta för dina polare att du lirar och försök hitta likasinnade på fester å dylikt. Klubbar som ofta har små band i din smak lär ju vara ett bra ställe att mingla runt och skaffa polare på.
2) Sälja sig själv. Sätt upp lappar i stil med sångare/trummis/whatever söker band på skolan. Om du bor nära en högskola så gå till de ställen de humanistiska studenterna hänger och sätt upp något där.
3) Kör solo. Skit i bandet och börja skriva låtar och uppträda själv. Om du spelar gitarr så köp en looppedal och ös på bara. Tillslut så hittar du någon som gillar det du gör och du bjuder du in denna i ditt "band".
1) Bra fråga! och 2) Bra tips från Kikoy!
Mitt tillägg må väl vara att betona: kontakter/vänner/minglande är det viktigaste, samtidigt som du själv ser till att bli väldigt bra på det du själv gör - vare sig du spelar instrument/sjunger/skriver låtar.
Personligen gick det den vägen för mig. Jag lärde känna nya människor, och startade band med dem. Jag lärde känna nya människor i och med det första bandet, nya människor som var bättre på musik, och startade ett andra band som blev riktigt bra. Och så vidare till ett tredje, som nu är relativt känt.
Kontakter är viktigt. Samt att du själv kan någonting, att du själv är en tillgång.