Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-03-19, 16:32
Medlem
Pelikan17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glasgoww
Köp bara inget halvdant, så sjukt onödigt att köpa något skit för att sedan ett par år senare köpa något fint. Hellre spara ett halvår extra och fixa det fina med en gång!

Klart han skall köpa ett nybörjarpaket först. Inte alls ett smart och ekonomiskt val att köpa en grym gura för 10-15.000 direkt och sedan tröttna efter 1 månad eller 2.
Citera
2012-05-01, 13:32
Medlem
eradicos avatar
Var kan man egentligen hitta folk att spela med? Jag har precis flyttat till en större stad i Skåne men känner ingen här direkt som lirar. Egentligen vill jag helst spela musik i samma stil som the kooks, mumford and sons os v men det verkar stört omöjligt. Bandfinder.se har jag provat med men utan resultat. Hur hittade ni era bandmedlemmar?
Citera
2012-05-05, 18:03
Medlem
kikoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Var kan man egentligen hitta folk att spela med? Jag har precis flyttat till en större stad i Skåne men känner ingen här direkt som lirar. Egentligen vill jag helst spela musik i samma stil som the kooks, mumford and sons os v men det verkar stört omöjligt. Bandfinder.se har jag provat med men utan resultat. Hur hittade ni era bandmedlemmar?

Flytta till gbg eller stockholm, i skåne sysslar dem bara med synth och hiphop... Nej men skämt å sidå så finns det väl tre vägar att gå:

1) Kom in i "svängen". Berätta för dina polare att du lirar och försök hitta likasinnade på fester å dylikt. Klubbar som ofta har små band i din smak lär ju vara ett bra ställe att mingla runt och skaffa polare på.

2) Sälja sig själv. Sätt upp lappar i stil med sångare/trummis/whatever söker band på skolan. Om du bor nära en högskola så gå till de ställen de humanistiska studenterna hänger och sätt upp något där.

3) Kör solo. Skit i bandet och börja skriva låtar och uppträda själv. Om du spelar gitarr så köp en looppedal och ös på bara. Tillslut så hittar du någon som gillar det du gör och du bjuder du in denna i ditt "band".
Citera
2012-05-28, 21:41
Medlem
Mister Shanklys avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kikoy
Flytta till gbg eller stockholm, i skåne sysslar dem bara med synth och hiphop... Nej men skämt å sidå så finns det väl tre vägar att gå:

1) Kom in i "svängen". Berätta för dina polare att du lirar och försök hitta likasinnade på fester å dylikt. Klubbar som ofta har små band i din smak lär ju vara ett bra ställe att mingla runt och skaffa polare på.

2) Sälja sig själv. Sätt upp lappar i stil med sångare/trummis/whatever söker band på skolan. Om du bor nära en högskola så gå till de ställen de humanistiska studenterna hänger och sätt upp något där.

3) Kör solo. Skit i bandet och börja skriva låtar och uppträda själv. Om du spelar gitarr så köp en looppedal och ös på bara. Tillslut så hittar du någon som gillar det du gör och du bjuder du in denna i ditt "band".

1) Bra fråga! och 2) Bra tips från Kikoy!

Mitt tillägg må väl vara att betona: kontakter/vänner/minglande är det viktigaste, samtidigt som du själv ser till att bli väldigt bra på det du själv gör - vare sig du spelar instrument/sjunger/skriver låtar.

Personligen gick det den vägen för mig. Jag lärde känna nya människor, och startade band med dem. Jag lärde känna nya människor i och med det första bandet, nya människor som var bättre på musik, och startade ett andra band som blev riktigt bra. Och så vidare till ett tredje, som nu är relativt känt.

Kontakter är viktigt. Samt att du själv kan någonting, att du själv är en tillgång.
Citera
2012-07-07, 22:09
Medlem
Gurkmassas avatar
Citat:

Jag har sett någon här på Flashback länka till Bandfinder.se som är en riktigt bra site där man kan hitta likasinnade musiker från sitt närområde. Det tipsar jag varmt om då jag själv har hittat en kille att lira med för att sedan utveckla det till ett band. http://bandfinder.se/band

Edit: Det var först nu jag läste till punkt och såg att du redan skrivit om Bandfinder. Ett bra ställe att hitta folk på skulle vara om du skrev upp dig till en musikkurs på till exempel Studiefrämjandet (gärna på ett instrument du är halvkass på så att du stöter på folk som har en annan inriktning än du själv), då kan du antingen välja en nybörjarkurs eller fortsättningskurs. Där kan du inte bara träna upp dina instrumentkunskaper, men också hitta musiker som du kan knyta band med för att se vart det leder. Det här är dock en lång väg att gå och inte säkert att du får napp. Jag har själv haft svårt för att hitta folk så det är därför mitt förslag är lite långsökt.
Senast redigerad av Gurkmassa 2012-07-07 kl. 22:21.
Citera
2012-08-28, 11:16
Medlem
Al3xxxanders avatar
Har varit mycket intresserad av att spela i band under en längre tid,men vet inte hur jag ska gå till väga för att hitta likasinnade personer(med samma musiksmak osv)? Vet inte heller någon i min omgivining som är lika intresserad av musik som mig..så har ingen att fråga angående detta. Har titta på t:ex Bandfinder, men utan resultat.

Någon som har nått förslag om hur jag ska hitta de personer jag efterfrågar?
Citera
2012-09-22, 14:14
Medlem
Hur hittar man andra musiker i Oslo? Har satt upp lappar i musikaffärer redan, men finns det något form av forum eller så, typ bandfinder, som funkar i Norge?

Eller ska man sätta upp lappar på andra ställen också?

Tacksam för snabba och bra svar!

Ha det!
Citera
2012-09-22, 19:54
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al3xxxander
Har varit mycket intresserad av att spela i band under en längre tid,men vet inte hur jag ska gå till väga för att hitta likasinnade personer(med samma musiksmak osv)? Vet inte heller någon i min omgivining som är lika intresserad av musik som mig..så har ingen att fråga angående detta. Har titta på t:ex Bandfinder, men utan resultat.

Någon som har nått förslag om hur jag ska hitta de personer jag efterfrågar?

Jag undrar också över detta. Vill hitta folk att lira med i Göteborg, how do I do this!?
Citera
2012-09-25, 16:32
Medlem
fatrailofpixels avatar
Jag vill starta en elektronisk duo med influenser av electronica, mörk hiphop och beachgoth. Bor i Oslo. Är brud. Har en cool stil och mycket kreativitet. Vill göra något nyskapande och fett.

Lyssnar mycket på OFWGKTA, indie, elektro, reagge, etc. Vart vänder man sig för att hitta folk? Ingen av mina vänner är game direkt.
Citera
2012-09-28, 22:37
Medlem
Citat:

Synd att du bor nere i Skåne, annars hade vi kunnat startat ett band
Letar nämligen efter samma sorts musiker som du gör.
Citera
2012-12-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Hallå,

Nu är det minsann dags att starta band, sagt och gjort.
Men, hur ska vi som bäst komma igång, vad ska man spela i början, vi är alla nya inom området. Alla, kan sina instrument bra (förutom jag som spelar gitarr egentligen men fick ta rollen som trummis ).

Bandet har denna uppställning om det hjälper något:
2 gitarrister
1 trummis
1 basist
1 sångare

Ett fem-manna band kan vi förkorta det till.

Hur ska vi komma igång som bäst?

Mycket tacksam för svar, och dela nu med er av egna erfarenheter!

Som studiomusiker själv, så tar jag aldrig in någon i bandet som för det första inte har samma kemi i musiken, samma typ av humor, liknande intressen och att personen ska vara en bra typ av människa. Stämmer allt, så är det bara ta vilken låt som helst med dom band alla gillar och så kör man igenom dem ett par gånger så alla får en bild av hur alla fungerar. Eftersom jag själv har tillgång till en fin studio så finns alla möjligheter öppna. Vi repar t.ex aldrig i samma rum med allt igång, vi har mina trummor uppmickade och bra mixade, gitarrer line'ade och bas, sången med. Sen sitter man och klurar på delar som kan kopplas ihop på dom bästa sätten så att inget blir fel. Sen är allt pretty much done. Samma sak gäller i replokalen, men det tar längre tid eftersom folk står och spelar i mun på en och det är svårt att kommunicera.
Citera
2012-12-09, 21:20
Medlem
nosferatuzens avatar
Vet inte om jag hamnat rätt nu men skitsamma.
Jag har väldigt länge haft en stark vilja att få starta ett band, ett hardcore/grindcore band.

Någon som vet hur fan man tar nästa steg? Jag vill helst "sjunga" och jag är rätt kass på instrument.

Finns det ens någon hardcore scen i gbg/sverige?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in