Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-11-23, 12:26
Medlem
jandis avatar
det viktigaste är ju att alla vill samma sak och ligger på ungefär samma nivå kunskapsmässigt, sen är det praktiskt att ta folk man kommer överens med. ska man leta efter bandmedlemmar utan att känna dom innan får man känna efter så att det känns rätt i kroppen liksom, att det verkar vara en skön typ osv.
angående om du ska sjunga själv eller inte så är det väl lite vad du är sugen på. tycker du det är skitkul att fronta (för det får man automatiskt göra) så är det väl bara att kirra mickjobbet själv.
och angående sättning så beror det ju på vilken genre och hur pass experimentiella ni vill vara. den klassiska rocksättningen är ju två gitarrer, en sång, trummis och basist.

nu kanske jag svarade exakt samma som andra svarat ifs, men jag blir så nostalgisk av sånthär! jag var rockstjärna redan som 14-åring och nu är pensionerad.
Citera
2007-11-23, 12:35
Medlem
Rickardsomfans avatar
Precis som Jandi sa ovan så borde du tänka på hur många medlemmar du ska ha.
Allt ifrån 3 till 7 är ju vanligt. Beror som sagt lite på vad du ska spela för musik, ska du spela punk räcker det nog med 3 personer eftersom låtarna är så pass simpla att det går bra att bassisten/gitarristen sjunger.

@Jandi: På allvar? Villket/vilka band har du spelat i?
Citera
2007-11-23, 19:31
Medlem
jandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardsomfan
Precis som Jandi sa ovan så borde du tänka på hur många medlemmar du ska ha.
Allt ifrån 3 till 7 är ju vanligt. Beror som sagt lite på vad du ska spela för musik, ska du spela punk räcker det nog med 3 personer eftersom låtarna är så pass simpla att det går bra att bassisten/gitarristen sjunger.

@Jandi: På allvar? Villket/vilka band har du spelat i?

nja, överdrev lite (drev med mig själv). jag är 18 och tyckte det var roligt att kalla mig för pensionerad nu för att jag inte har något band längre. jag har spelat i två band, det första hette william och det andra hette carpage - inga speciellt kända namn.
Citera
2007-11-25, 01:40
Medlem
frantiks avatar
Det bästa vore ju om du hade polare som sysslar med något instrument så kan du ju snacka med dom om att dra ihop ett band.
Sen är det ju en fråga om vad du vill spela för slags musik, det kan vara bra och veta det när du ska starta bandet.
Hur seriösa ni ska vara, ska det vara rep 24/7? Rep någon gång i veckan? Ska ni vara ett tributeband eller bara skapa eget? Ska ni satsa på att få ihop en demo inom en viss tid eller ska ni bara göra eget lita halvt seriöst och bara spela upp för folk?osv.. Såna frågor bör du tänka på.
Fixa lokal är ju en förutsättning, det ska gå och hyra en replokal i din kommun, eller om du själv har plats.

Tips!
När du har ett band, börja inte med att skapa eget, visst om du har ett riff eller så som är kapabel till en låt spara det då, men börja inte med att dividera om hur låten ifråga ska låta. Utan ni bör börja med att köra covers, så ni blir mer samspelt, så ni känner varandra bra när ni väl kommer till det eventuella skrivandet, och så att ni själva utvecklas på en bra nivå, så att det inte låter skit när ni väl gör en egen låt.
Citera
2007-12-04, 12:30
Medlem
Nattkreaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
I korthet:
Hyr en replokal
Skaffa instrument.
Annonsera efter musiker
Provspela med de som svarar.
Sup med de som är intressanta så du ser om de kan knarka som folk.
Om någon kommer av sig i en låt så ska de andra forsätta. Sluta aldrig ALDRIG spela.

WORD!
Nu slapp jag svara.
Citera
2007-12-04, 21:43
Medlem
gugglianos avatar
annonsera mera så blir ni flera

skämt åsido, var noga med att kemin stämmer, inget kul att tvinga sig till att spela med folk som är skithål, även om dom har musikaliskt kunnande.
Citera
2008-02-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musan83
Jag har nyligen bildat en grupp med 2 andra tjejer. Har skaffat fram en lokal genom ABF där alla instrument och allt finns. Det kostar kanske en hundring i månaden/grupp att vara där, och än så länge kommer vi att få vara där så mycket vi vill därför att vi är enda gruppen som har den lokalen.
Jag har spelat en del förr, men de andra 2 är ganska så nybörjare. Men det gör inget tycker jag! Alla utvecklas ju med tiden, och jag vill spela bara för att det är kul!

Mitt förslag m.a.o...

*Leta upp några kompisar som tycker att det verkar kul att spela, eller i "värsta fall" sätt ut en annons. Alla blir bättre! Ingen är proffs i början!

*Prata med ABF eller liknande och hör om det finns någon lokal att hyra i din närhet.

Lite gammal tråd men.. Kommer inte ABF tycka att praktisera musik faller in under:

En Studiecirkel får inte vara…
- Ordinarie föreningsverksamhet ex årsmöten, föreningsmöten, styrelsemöten (däremot kan man lägga in eett par studietimmar med föreningskunskap)
- Utövande och regelstudier av lek, spel, & idrott
- Vattengymnastik, stavgång, boule, bridge
- Bedrivas under ordinarie fritidsgårdsverksamhet
- Bedrivas under schemalagd tid i skolan - det inkluderar håltimmar
- Bedrivas för privat vinstsyfte

Eller, kan man förklara att man bara vill utveckla sin musikaliska ådra och inte har planer på att släppa några skivor?
Citera
2008-02-20, 22:23
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jikajd

Nja det är ju mer om man startar en studiecirkel som andra måste betala medlemsavgift för att gå med i.

Ex. Ifall någon är duktig innom ett ämne och har föreläsningar i lokalen, som besökarna får betala för.
Citera
2008-02-21, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jikajd
Lite gammal tråd men.. Kommer inte ABF tycka att praktisera musik faller in under:

En Studiecirkel får inte vara…
- Ordinarie föreningsverksamhet ex årsmöten, föreningsmöten, styrelsemöten (däremot kan man lägga in eett par studietimmar med föreningskunskap)
- Utövande och regelstudier av lek, spel, & idrott
- Vattengymnastik, stavgång, boule, bridge
- Bedrivas under ordinarie fritidsgårdsverksamhet
- Bedrivas under schemalagd tid i skolan - det inkluderar håltimmar

Eller, kan man förklara att man bara vill utveckla sin musikaliska ådra och inte har planer på att släppa några skivor?
Man kan släppa skivor utan att sikta på att gå med vinst, sen om man råkar göra det ändå så bör det vara OK? Gör man musik med privat vinstyfte ska man skjuta sig själv ändå tycker jag.
Citera
2008-02-21, 18:39
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rargh
Man kan släppa skivor utan att sikta på att gå med vinst, sen om man råkar göra det ändå så bör det vara OK? Gör man musik med privat vinstyfte ska man skjuta sig själv ändå tycker jag.

Man kan också hålla käften om att man tänker släppa skivor

Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
skämt åsido, var noga med att kemin stämmer, inget kul att tvinga sig till att spela med folk som är skithål, även om dom har musikaliskt kunnande.

Man startar bandet med vilka bondtölpar som helst som har en musikalisk förmåga. Sedan när man är ett gäng som fungerar bra ihop och har spelat ihop sig med de bra och odrägliga musikerna så sparkar man de jobbiga typerna i bandet. Man är alltid tvungen att byta ut exempelvis bassisten i bandet av olika anledningar.

Den viktigaste personen i bandet är trummisen. Kan inte han hålla takten tappar alla andra takten, sedan låter det som att alla bankar på en varsin kastrull.
Citera
2008-02-21, 21:53
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Man kan också hålla käften om att man tänker släppa skivor

Man startar bandet med vilka bondtölpar som helst som har en musikalisk förmåga. Sedan när man är ett gäng som fungerar bra ihop och har spelat ihop sig med de bra och odrägliga musikerna så sparkar man de jobbiga typerna i bandet. Man är alltid tvungen att byta ut exempelvis bassisten i bandet av olika anledningar.

Den viktigaste personen i bandet är trummisen. Kan inte han hålla takten tappar alla andra takten, sedan låter det som att alla bankar på en varsin kastrull.
haha, vilka enorma förväntningar du har! En trummis som inte kan hålla tackten är lika användbar som en Anna Bok som vakt i ett bageri!

Jag tror att det inte går att säga att någon i bandet alltid är viktigast. Men däremot så märker man fort vem i bandet det är som är drivande och vem som vågar ge sin talang plats. Det är ju det som är bra med Queen t.ex. Där var alla väldigt duktiga musiker. I band som Danko Jones så skille jag vilja påstå att sångaren och gitarristen, danko jones, gör hela jobbet själv...
Citera
2008-02-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Nja det är ju mer om man startar en studiecirkel som andra måste betala medlemsavgift för att gå med i.

Ex. Ifall någon är duktig innom ett ämne och har föreläsningar i lokalen, som besökarna får betala för.

Jo det är nog så dom menar. Att inte direkt ta någon avgift i anslutning till det man gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in