Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-19, 22:09
Medlem
Hallå,

Nu är det minsann dags att starta band, sagt och gjort.
Men, hur ska vi som bäst komma igång, vad ska man spela i början, vi är alla nya inom området. Alla, kan sina instrument bra (förutom jag som spelar gitarr egentligen men fick ta rollen som trummis ).

Bandet har denna uppställning om det hjälper något:
2 gitarrister
1 trummis
1 basist
1 sångare

Ett fem-manna band kan vi förkorta det till.

Hur ska vi komma igång som bäst?

Mycket tacksam för svar, och dela nu med er av egna erfarenheter!
Citera
2007-09-19, 22:25
Medlem
ANALDYNGAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Hallå,

Nu är det minsann dags att starta band, sagt och gjort.
Men, hur ska vi som bäst komma igång, vad ska man spela i början, vi är alla nya inom området. Alla, kan sina instrument bra (förutom jag som spelar gitarr egentligen men fick ta rollen som trummis ).

Bandet har denna uppställning om det hjälper något:
2 gitarrister
1 trummis
1 basist
1 sångare

Ett fem-manna band kan vi förkorta det till.

Hur ska vi komma igång som bäst?

Mycket tacksam för svar, och dela nu med er av egna erfarenheter!
Kötta lite covers av något band ni gillar tillsammans tills ni blir bra ihop typ.. Och börja sedan skriva ihop något material..?

Är iofs inte så jävla bra på o skriva musik själv(så jag har inga tips eller vet riktigt hur lätt det är).. Gällande trummor o gitarr och sånt då jag inte spelar sånt utan sysslar med Noise istället...
Citera
2007-09-19, 22:52
Medlem
csts avatar
Låt den eller de som är mest lämpade sätta sig ner och börja skriva eget material från början. Om ni tagit beslutet att starta ett band så känner ni nog varandra tillräckligt bra för att slippa spela massa covers å grejer, det känns som en onödig omväg.
Texten brukar ju vara det krångliga, när den väl är klar brukar musiken forma sig ganska bra (iaf i mitt band) och då är vi alla delaktiga med hur det låter.
Förstår inte riktigt hur svårt det kan vara, egentligen är det väl bara att göra det som känns "rätt".
Citera
2007-09-19, 23:06
Medlem
ensiferums avatar
Dra några covers för att tajta till det lite och få allt att låta bra. Personligen som både gitarrist och bassist är det simpelt att skapa musik om man har ett tmkomp i bakruden. Dra igång ett komp du gillar att spela, sen hackar resten av bandet på med simpla improvisationer och där kan ni plocka olika saker och skapa 0 D
Citera
2007-09-19, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Låt den eller de som är mest lämpade sätta sig ner och börja skriva eget material från början. Om ni tagit beslutet att starta ett band så känner ni nog varandra tillräckligt bra för att slippa spela massa covers å grejer, det känns som en onödig omväg.
Texten brukar ju vara det krångliga, när den väl är klar brukar musiken forma sig ganska bra (iaf i mitt band) och då är vi alla delaktiga med hur det låter.
Förstår inte riktigt hur svårt det kan vara, egentligen är det väl bara att göra det som känns "rätt".

Jag har tänkt så med... men det kan även vara bra att komma igång med nån cover, som är hyffsat lätt så att man känner att man kan spela med dom.
MEN, jag har inga svårigheter att skriva låtar, speciellt inte för gitarr och bas. Men som du säger text är lite svårare. Jag och ena gitarristen satt och skrev ner några riff vi kom på förut och lira tillsammans.

Så låter det som en bra idé vi väljer ut en cover-låt och kör så att vi känner hur vi spelar med varann, sen går vi direkt och skriver eget material?
Citera
2007-09-20, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Så låter det som en bra idé vi väljer ut en cover-låt och kör så att vi känner hur vi spelar med varann, sen går vi direkt och skriver eget material?
Låter alldeles utmärkt. Harva påför länge med covers leder bara till tristess och upplösning av bandet, men köra nån i början så man spelar ihop sig lite är ingen dum idé.

Så här gör man en text:

Titel

Vers 1:
bla bla death
bla bla breath
bla bla lie
bla bla die

Bla bla -ity (ex conformity)
bla bla -ity (ex sanity)
bla bla -ity (ex christianity
bla bla -ity (ex democracy, nära nog)

refräng:
TITEL!
TITEL!
TITEL!
TITEEEEEEEEEL!

Vers 2 på samma tema som ettan

refräng

vers 1 igen

[solo]

refräng
refräng
Citera
2007-09-20, 07:33
Medlem
ensiferums avatar
Ja va tänkte ni lira för musikstil förresten?
Citera
2007-09-20, 07:38
Medlem
Parkers avatar
Fixa en replokal.
Citera
2007-09-20, 08:06
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensiferum
Ja va tänkte ni lira för musikstil förresten?

Hårdrock (att döma av avataren).

Som någon skrev ovanför: Fixa replokal, börja köra covers och hitta på eget lite senare (men ganska snart). Satsa på att lära er en cover vid varje reptillfälle. Bestäm nästa låt gången innan så får alla chans att öva i förväg.
Sånganläggning är också jävligt viktigt (om ni inte har det). Går att få ganska billigt.

Ett annat tips är också att försöka spela in er själva så snart det går. Det behöver inte vara något märkvärdigt. Vi hängde upp ett par micar och körde rakt in i ett kassetdäck när vi höll på. (Kassettdäck är det man spelar den där konstiga grejen i som är på seglet till pirate bay båten, du vet. Ganska vanligt förekommande på 1900-talet. )
Citera
2007-09-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen

Som någon skrev ovanför: Fixa replokal, börja köra covers och hitta på eget lite senare (men ganska snart). Satsa på att lära er en cover vid varje reptillfälle. Bestäm nästa låt gången innan så får alla chans att öva i förväg.
Sånganläggning är också jävligt viktigt (om ni inte har det). Går att få ganska billigt.

Ett annat tips är också att försöka spela in er själva så snart det går. Det behöver inte vara något märkvärdigt. Vi hängde upp ett par micar och körde rakt in i ett kassetdäck när vi höll på. (Kassettdäck är det man spelar den där konstiga grejen i som är på seglet till pirate bay båten, du vet. Ganska vanligt förekommande på 1900-talet. )

Så kör vi troligtvis
Och du dömde min avatar så bra så
Replokal håller vi på att fixa, man vill ju gärna ha en som ligger bra, vi har redan en fixad som ligger ganska långt bort och har 2 andra på G litegranna sådär.
Citera
2007-09-20, 10:28
Medlem
Parkers avatar
Jag håller med om att det är en god idé att spela in några låtar. På den tiden jag lirade i band hade vi bara tillgång till en 4-kanalers porta-studio, men det dög för ändamålet. Fan, vi släppte ju tillochmed demos inspelade på den den portan! Vi lirade punk, så ljudet var skitsamma.

Lyssna mycket på musik av olika stilar, snappa upp lite här och lite där. Prova er fram, försök att inte låsa er fööör mycket till en mall, då blir det tråkigt och onödigt svårt att skriva egna låtar.

Ha kul när ni repar! Det finns inget effektivare sätt att splittra ett band än att repa trots att alla tycker att det suger. Har ni stått och harvat på samma låt hur länge som helst och ni märker att det blir segare och segare, ta en paus. Även om låten inte sitter än. Sätt er ner och snacka om något annat, gå ut en sväng, se till att bli av med frustrationen ni kan känna. Efter ett tag känner ni att ni kan ge er på låten igen och då är det i regel mycket roligare (och bättre).

Försök att fixa en trogen fan-skara. Fråga era polare och deras polare, era flickvänner och deras polare osv. Det är grymt peppande att stå på scen när man ser en grupp människor supporta och ha jävligt kul. Sakta men säkert växer den gruppen och ni har skaffat er ett rykte i stan, vilket leder till fler spelningar vilket i sin tur gör er till ett bätre och bättre band.

Lycka till!
Citera
2007-09-20, 14:23
Medlem
ensiferums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen

Jo det var min första tanke också, men å andra sidan brukar jag inte gå runt och dra ballen i gruset eller uppmana folk att göra det, så säker kan man aldirg vara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in