Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-02-23, 20:03
Medlem
Hur hittar en gitarrist mycket duktiga black metal band i Oslo?

Är en gitarrist (26 år gammal) som f.n bor lite utanför Oslo, Norge.
Har spelat gitarr (el/klassiskt) i 20 år, och har en 3-årig konstnärlig kandidatexamen i musik (gitarr).
Vet någon hur man går till väga för att hitta ett mycket bra black metal band att spela i, i Oslo, Norge (nivå med Emperor, Dimmu Borgir osv.) eller Stockholm, Sverige för den delen?
Citera
2012-03-17, 22:39
Medlem
Starta band.....

Hej jag och tre kompisar tänkte skapa ett band... Det började med att vi skulle göra en rapp låt på vår musiklektion och vi skulle få ha det ganska stora rummet med elbas,elgitarr,mick, trummor osv.. När vi kom in i rummet tog alla bara nåt instrument utom en av mina kompisar som är väldigt duktig på gitarr. Det som blev kvar för mig blev elbasen..
Jag kan typ 6-8 noter på elbasen som vi körde på i vår rapp låt och ja det lät ganska bra men jag visste inte hur jag skulle göra. JAg har nyss köpt en elgitarr och har en keyboard och piano hemma. Jag gillar även elbas men har inte det. Vad tycker ni ska jag köpa en elbas eller ska jag satsa på ett enda instrument?? Det är ju ganska dyrt att ha 3 instrument eftersom att jag "måste" köpa en ny förstärkare till min gitarr och (kanske) elbas och förstärkare. Hur fan ska jag göra??
Citera
2012-03-17, 23:16
Medlem
Cilangs avatar
Av egen erfarenhet så kan jag säga att det här med musik jävligt dyrt, och med tanke på att ni går i skolan så lär ni inte ha en speciellt stor budget heller (om inte pappa betalar). Satsa på ett instrument i början. Vad är målet med bandet? Har ni tänkt er att bygga studio och spela in själva också?
Citera
2012-03-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Av egen erfarenhet så kan jag säga att det här med musik jävligt dyrt, och med tanke på att ni går i skolan så lär ni inte ha en speciellt stor budget heller (om inte pappa betalar). Satsa på ett instrument i början. Vad är målet med bandet? Har ni tänkt er att bygga studio och spela in själva också?
Tänkte börja lite enkelt men tror vi ska hyra replokal av bildamusik (studieförbundet) Dem erbjuder ju fixar ju gig och sånt. Jag har ju elgitarr det som fattas är en förstärkare och elvas med förstä.. Får 2000-3000 i julklapps pengar och födelsedag så jag skulle ju kunna satsa på bas och gitarr?? Dem hur ju även ihop...?
Citera
2012-03-18, 12:01
Medlem
Jag har en idé om att starta band nästa år. Vad tror ni om ett punkrocktrio med
1 Sångare som även är Basist
1 Gitarrist som även är Körsångare
1. Trummis
Citera
2012-03-18, 21:08
Medlem
Cilangs avatar
Okej, men i replokaler brukar det ju finnas alla instrument. Börja där och spara under tiden. Mitt band började också i replokal, men efter några år så hade vi sparat ihop nog med pengar för att bygga en relativt proffsig hemstudio. Hur gamla är ni?
Citera
2012-03-18, 21:13
Medlem
glasgowws avatar
Köp bara inget halvdant, så sjukt onödigt att köpa något skit för att sedan ett par år senare köpa något fint. Hellre spara ett halvår extra och fixa det fina med en gång!
Citera
2012-03-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glasgoww
Köp bara inget halvdant, så sjukt onödigt att köpa något skit för att sedan ett par år senare köpa något fint. Hellre spara ett halvår extra och fixa det fina med en gång!

nja alltså jag håller inte med, köper man ett nybörjarpaket typ gura+stärkare för 1500 kan man absolut sälja det för tusenlappen efter ett år. att köpa musikprylar är inte att slösa pengar, snarare att binda upp dem i grejerna.
Citera
2012-03-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subsanity
nja alltså jag håller inte med, köper man ett nybörjarpaket typ gura+stärkare för 1500 kan man absolut sälja det för tusenlappen efter ett år. att köpa musikprylar är inte att slösa pengar, snarare att binda upp dem i grejerna.
Tack för senaste svaren
Citera
2012-03-18, 23:22
Medlem
pokemontrainers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbinE
Hej jag och tre kompisar tänkte skapa ett band... Det började med att vi skulle göra en rapp låt på vår musiklektion och vi skulle få ha det ganska stora rummet med elbas,elgitarr,mick, trummor osv.. När vi kom in i rummet tog alla bara nåt instrument utom en av mina kompisar som är väldigt duktig på gitarr. Det som blev kvar för mig blev elbasen..
Jag kan typ 6-8 noter på elbasen som vi körde på i vår rapp låt och ja det lät ganska bra men jag visste inte hur jag skulle göra. JAg har nyss köpt en elgitarr och har en keyboard och piano hemma. Jag gillar även elbas men har inte det. Vad tycker ni ska jag köpa en elbas eller ska jag satsa på ett enda instrument?? Det är ju ganska dyrt att ha 3 instrument eftersom att jag "måste" köpa en ny förstärkare till min gitarr och (kanske) elbas och förstärkare. Hur fan ska jag göra??

Om ni planerar spelningar så kom inte ut med instrument som man får i ett nybörjarpaket. Ser dumt ut och låter krassligt. Nu vet jag inte vad för typ av musik ni ska spela men spara mellan 15-20000 kr och köp dig en begagnad och fin Gibson Les Paul eller liknande. Det kostar pengar med fina instrument.
Citera
2012-03-19, 00:40
Medlem
man kan få en skitbra planka för bara några tusen... man ska betala för ljudet (och i viss mån utseendet), inte märket
Citera
2012-03-19, 15:53
Medlem
glasgowws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subsanity
Vart hittar du spelglädjen i sån skit? Det måste kännas bra när man spelar för att det ska vara skoj!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in