Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-10-03, 22:03
Medlem
Spinkiss avatar
(Som tidigare svarat men) själv startade jag mitt första band genom att jag började i samma klass som folk som delade intressen, och även genom kompisar och så. Men vi hittade faktiskt en långvarig trummis från en lapp han hade satt upp utanför vårat replokalshus, och han är även väldigt tillbakadragen och kände sig mest bekväm med att leta så.

Protip: kolla upp vilket ställe som folk skaffar replokaler på i staden du bor (typ bilda, studiefrämmandet osv) och sätt upp en lapp där. Lappen behöver inte alls vara särskilt personlig eller så, utan mest skriva vad man spelar för instrument, vilken musik man gillar och kanske ens msn-adress eller dylikt! Skippa att skriva namn så kan han sålla bland eventuella intresserade utan att känna sig illa till mods

Annars som sagt är det bästa att hamna i samma klass som någon annan med intresse ^^

I den åldern hittade jag även lite folk att spela med genom att gå på gig osv med band i musikstilen jag gillade.

TLDR; det är ganska svårt att få tag på bandmedlemmar om man inte vågar ta det sociala klivet. Som första band är det oftast viktigast att man trivs i varandras sällskap och att man är på samma intressenivå, eftersom man kommer spendera jävligt mycket tid tillsammans!
Citera
2011-10-04, 01:38
Medlem
Jag tror att byta till en linje som inriktar sig på musik kommer göra väldigt mycket. Alla som går musik är intresserade av musik och han kommer träffa många vänner som spelar diverse instrument som han kan starta ett band med =)
Citera
2011-11-16, 20:01
Medlem
kedjas avatar
Bästa sida för att leta bandmedlemmar?

Som titel lyder, vilket är bäst/störst? har redan lagt ut en annons på jamma.se
Citera
JazzIsNotDeads avatar

Moderatormeddelande

Postat av JazzIsNotDead 2011-11-16, 20:27
Medlem
Trådar om bandstartande sammanfogade! I den här tråden samlas alla tips och råd gällande hur man startar band, hur man hittar bandmedlemmar, etc.

OBS! Tänk på regel 1.01 (Reklam och annonsering)! I den här tråden får ni inte annonsera efter bandmedlemmar till ert nya band. Ej heller är den här tråden till för att länka till sitt bands musik, utan det tas i den stora EGEN MUSIK-tråden.

/Mod.
Senast redigerad av JazzIsNotDead 2011-11-16 kl. 20:39.
2011-12-09, 16:36
Medlem
heyhoxxs avatar
Tjena!

Nu är det såhär att jag och grabbarna har tänkt att starta ett band. Ett dansband!
Visst är det ingens egentliga favoritmusik, men det är så skönt att spela och det är en sån glad stämning för de som lyssnar på den. Så jag undrar om ni kan dela med er med lite tips och erfarenheter med mera. Tack på förhand!
Citera
2012-01-11, 00:11
Medlem
Boornes avatar
Har inte läst igenom hela tråden men har ett gött tips:

skaffa en programerbar metronom (eller bara något klick du spelat in) som du kopplar till PA:t i replokalen. Spela en låt ihop, hela bandet, efter metronomen medan den varierar i tempo, mer och mer i varje riktning. Gör ni detta en stund varje rep kommer ni bli väldigt lyhörda och tajjta, funkar skitbra.

Varsågod!
Citera
2012-02-01, 12:22
Medlem
Hej jag är en rappare och jag har letat länge efter en DJ att börja ha med mig på livespelningar och att skapa någon form av grupp med! Vet ni något om hemsidor för att leta upp DJ´s skulle det uppskattas starkt eller om ni rentav känner en DJ som letar efter en partner att börja göra hiphop med!
Citera
2012-02-06, 01:33
Medlem
Hirvis avatar
Vilken sida är egentligen bäst?

Jag söker med ljus och lykta efter en leadgitarrist och en basist men inga sidor tycks ha några intressanta personer och min umgängeskrets involverar bara gitarrspelande nötter.

Man borde kunna lägga ut en annons här på fb.
Citera
2012-02-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Vilken sida är egentligen bäst?
Jag söker med ljus och lykta efter en leadgitarrist och en basist men inga sidor tycks ha några intressanta personer och min umgängeskrets involverar bara gitarrspelande nötter.

Bäst vet jag inte, men bandfinder är väl inte så dum.
Citera
2012-02-09, 22:30
Medlem
Soapbars avatar
Ett hett tips om man vill starta band: spela bas. Själv är jag gitarrist (soul/funk/jazz) och är det något jag lärt mig så är det tamigfasen hur sjukt svårt det är att hitta basister. Alla sjunger och spelar gitarr, ALLA. Trummisar/pianister är också sällsynta men de går alltid att hitta tillslut.

Bas är både sjukt kul och väldigt lätt att lära sig, särskilt när man kan det hyfsat bra och börjar gräva in sig på avancerade bastekniker. Vill man sedan satsa på det så är en bra basist sjukt eftertraktad på arbetsmarknaden och kan tjäna fett med pengar.

//Musiker som vill se fler Marcus Millers i världen!
Citera
2012-02-12, 23:18
Medlem
Bubblarebobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soapbar
Ett hett tips om man vill starta band: spela bas. Själv är jag gitarrist (soul/funk/jazz) och är det något jag lärt mig så är det tamigfasen hur sjukt svårt det är att hitta basister. Alla sjunger och spelar gitarr, ALLA. Trummisar/pianister är också sällsynta men de går alltid att hitta tillslut.

Bas är både sjukt kul och väldigt lätt att lära sig, särskilt när man kan det hyfsat bra och börjar gräva in sig på avancerade bastekniker. Vill man sedan satsa på det så är en bra basist sjukt eftertraktad på arbetsmarknaden och kan tjäna fett med pengar.

//Musiker som vill se fler Marcus Millers i världen!

Jag kan lira båda gitarr och bas. Jag tycker bägge är lika roliga men jag är bättre på gitarr (roligare att spela själv t ex). Jag är väl sådär på bas. Kan lira lite Black Sabbath låtar, lite beatles osv. Kan spela hyfsat med fingrarna.
Men jag undrar, och jag frågar även er andra, hur skillad man ska vara som basist för att kunna gå med i ett band? Räcker det att vara så "bra" som jag är?
Citera
2012-02-13, 17:02
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubblarebob
hur skillad man ska vara som basist för att kunna gå med i ett band? Räcker det att vara så "bra" som jag är?
Ja, det räcker.

Ps. Hur långt är ett snöre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in