(Som tidigare svarat men) själv startade jag mitt första band genom att jag började i samma klass som folk som delade intressen, och även genom kompisar och så. Men vi hittade faktiskt en långvarig trummis från en lapp han hade satt upp utanför vårat replokalshus, och han är även väldigt tillbakadragen och kände sig mest bekväm med att leta så.
Protip: kolla upp vilket ställe som folk skaffar replokaler på i staden du bor (typ bilda, studiefrämmandet osv) och sätt upp en lapp där. Lappen behöver inte alls vara särskilt personlig eller så, utan mest skriva vad man spelar för instrument, vilken musik man gillar och kanske ens msn-adress eller dylikt! Skippa att skriva namn så kan han sålla bland eventuella intresserade utan att känna sig illa till mods
Annars som sagt är det bästa att hamna i samma klass som någon annan med intresse ^^
I den åldern hittade jag även lite folk att spela med genom att gå på gig osv med band i musikstilen jag gillade.
TLDR; det är ganska svårt att få tag på bandmedlemmar om man inte vågar ta det sociala klivet. Som första band är det oftast viktigast att man trivs i varandras sällskap och att man är på samma intressenivå, eftersom man kommer spendera jävligt mycket tid tillsammans!