Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-06, 17:49
Medlem
Personkemin är extremt viktig, om man inte kommer överens funkar det inte. Se till att ha kul och se till att alla kommer på repen. Ett tips är att inte lägga reptiden på en lördag eller söndag, det är alltid någon som är bakis och kommer en timme sent... När jag spelade i band under gymnasiet la vi repet på eftermiddagar så att vi kunde åka direkt från skolan till lokalen, vilket var supersmidigt.
Citera
2011-08-06, 22:51
Medlem
Ecozs avatar
Har inte läst igenom hela tråden men;

Bra att ni börjar på det sociala planet, ni ska trivas med varann!
Ge er själva möjlighet att utvecklas på många plan, kanske kör-sång är aktuellt för instrumentalisterna?
Se även till att ha något att träna på tills nästa rep, på så sätt hålls motivationen uppe för den enskilde och även utvecklingskurvan. Fundera över nya sound eller arrangemang på låtar!

Finns en bok på biblioteket; BandHandBoken. Låna och läs, ganska basic men rolig
Ha roligt men försök fokusera på det ni pysslar med under repet. Jamma inte när man stämmer eller diskuterar etc. Använd öronproppar!
Citera
2011-08-07, 16:23
Medlem
Greengrasss avatar
Tvinga er inte på något spela det som känns roligt och naturligt.
Citera
2011-08-07, 20:15
Medlem
Varulvs avatar
Misfitslåtar är alltid bra att få samspel med. Genom att spela Misfits kan ni alltid rocka loss precis hur mycket ni vill och ni känner av varandra på ett bra plan. Det var ett exempel mest, men covers är en bra start för att få igång maskineriet.
Citera
2011-08-18, 08:05
Bannlyst
Starta band?

Hej! Jag har spelat trummor i ett par år nu och skulle vilja börja spela i ett band. Men problemet är att jag inga av mina kompisar spelar nått, hur hittar folk band att börja i?

Tack på förhand!
Citera
2011-08-18, 08:11
Medlem
jcws avatar
Du kan börja med att skriva ut eventuella lappar där det står något i följande stil;

"Hejsan!

Jag är en kille på ** år som har spelat trummor ett bra tag nu. Om det finns någon/några musiker där ute som är sugna på att starta ett band hör av er till .............. på ..............

MVH Ditt Namn"

Sen sätter du upp lapparna runt om i staden där du bor, förslagsvis utanför 4sound eller liknande
Citera
2011-08-18, 08:19
Medlem
Alkkatrazzs avatar
En bra idé är också att ange i vilken genre du lirar så att du slipper en jazzgitarrist om du vill lira dödsmetall. På lappen alltså!
Citera
2011-08-18, 08:22
Medlem
http://www.bandmeeting.se/
Citera
2011-08-18, 14:01
Medlem
Emhs avatar
http://www.vend.se/
http://www.bandfinder.se/
Citera
2011-10-02, 20:09
Medlem
Starta band - Vet inget

Hej!

Min lillebror som snart fyller 16år har länge tjatat om hur roligt det skulle vara att starta ett band. Han spelar gitarr och sjunger hemma varje dag enligt morsan.
Han är en ganska tillbakadragen person och ganska blyg av sig, så jag tror inte att lappar på anslagstavlan nere på ICA är den optimala iden.
Gör denna tråd åt honom för att jag enbart vill hjälpa honom lite på traven!

Så hur ska han gå tillväga?
Hur bildade ni era band?
Borde han byta till en mer musikinriktad skola med elever som han delar intresse med? (Han går nu en fotbollslinje, han har tänkt på byte innan)

Alla idéer är välkomna!

MVH JW19
Citera
2011-10-02, 20:33
Medlem
lumbermacs avatar
Jag startade mitt band med mina närmsta polare och bara jammade lite och fulade oss...Till slut så lyckades vi bra och har nu spelat runt lite överallt i sverige under några år. Så fråga han om inte han har några polare som vill starta band, borde inte va så svårt att hitta. Han skulle kunna byta till estet med inriktning musik men det absolut inget som behövs för att starta band. Läsa noter är bara överskattat
Citera
2011-10-02, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumbermac
Jag startade mitt band med mina närmsta polare och bara jammade lite och fulade oss...Till slut så lyckades vi bra och har nu spelat runt lite överallt i sverige under några år. Så fråga han om inte han har några polare som vill starta band, borde inte va så svårt att hitta. Han skulle kunna byta till estet med inriktning musik men det absolut inget som behövs för att starta band. Läsa noter är bara överskattat
Okej, tack för din info!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in