Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-21, 01:58
Medlem
91:an Karlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Låt den eller de som är mest lämpade sätta sig ner och börja skriva eget material från början. Om ni tagit beslutet att starta ett band så känner ni nog varandra tillräckligt bra för att slippa spela massa covers å grejer, det känns som en onödig omväg.
Texten brukar ju vara det krångliga, när den väl är klar brukar musiken forma sig ganska bra (iaf i mitt band) och då är vi alla delaktiga med hur det låter.
Förstår inte riktigt hur svårt det kan vara, egentligen är det väl bara att göra det som känns "rätt".

Vad heter ditt band? The Hives? Soundtrack of our lives? Mando Diao?
Citera
2007-09-21, 10:46
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 91:an Karlsson
Vad heter ditt band? The Hives? Soundtrack of our lives? Mando Diao?
Vad får dig att tro det?
Nej, har bara ett helt vanligt band där jag är den klart sämsta musikern.
Allting flyter på enkelt och lätt för oss, jag vet inte varför. Sen är jag till naturen lagd så att jag tycker omvägar är onödiga.
Citera
2007-09-22, 20:51
Medlem
jandis avatar
i mina band jag haft genom tiderna (två) så började vi direkt med att skriva egna låtar. annars kan ju ett tips vara att spela covers. men typ börja jamma och lattja bara så ser ni avd som kommer fram. och att ha bestämt vad som gäller med reptider, rep och mellan rep och sånt så att ni är med på samma villkor. boka reptider så många gånger som alla vill spela och kolla hur mycket ni är beredda på att lägga ner mellan repen så att inte en sitter och övar asmycket och ingen inget alls. spela in repen kan vara bra och kul ifall man vill minnas vad man gjorde sist osv. sen kan det ju vara kul att ha något att jobba mot (spelning, demo o sånt) fast det kanske inte är det viktigaste i början...
Citera
2007-09-22, 23:15
Medlem
Megadeth_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Hallå,

Nu är det minsann dags att starta band, sagt och gjort.
Men, hur ska vi som bäst komma igång, vad ska man spela i början, vi är alla nya inom området. Alla, kan sina instrument bra (förutom jag som spelar gitarr egentligen men fick ta rollen som trummis ).

Bandet har denna uppställning om det hjälper något:
2 gitarrister
1 trummis
1 basist
1 sångare

Ett fem-manna band kan vi förkorta det till.

Hur ska vi komma igång som bäst?

Mycket tacksam för svar, och dela nu med er av egna erfarenheter!

Spela smoke on the water säger jag bara
Citera
2007-09-23, 20:49
Medlem
Manny Calaveras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth_
Spela smoke on the water säger jag bara

Nej säg inte så
Citera
2007-09-24, 10:30
Medlem
Megadeth_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manny Calavera
Nej säg inte så

Haha förlåt!
Citera
2007-09-24, 12:47
Medlem
jimideths avatar
nja. få ihop en speltid på ca. 30-35 minuter bestående av covers, fixa ett gig och röj utav helvete (sup jävla mycket) efter detta kan man fundera på egna låtar. viktigaste är ändå att man gör saker även utanför replokalen. som att slåss med varandra, spela ölspel och sånt
Citera
2007-09-24, 16:04
Bannlyst
Se till at ha kul. Ifall ni startar för hårt är det lätt hänt att någon tappar lusten till att spela, så bli inte för ambitiösa för snabbt. Ifall ni är ett kompis gäng är det extra viktigt. Lira lite lätta saker som låter tight i början.

Och glöm inte att ta pauser i replokalen, gärna me fika. "Du rockar längre med en vetebulle i magen"
Citera
2007-11-16, 17:48
Medlem
taszhs avatar
Hur startar man ett band?

Ja, jag tänkte kolla lite med er här hur ni startade era band och hur ni tycker att jag ska gå tillväga?

Är väldigt musikalisk, håller på mycket med musik och musik är mitt liv helt enkelt. Ändå så kan jag inte riktigt komma på hur jag ska starta ett band. Vad ska man leta efter? Hur vet man vilka som passar i bandet?
Vad för instrument ska man ha med? Ska jag sjunga (sjunger okej men antagligen inte mer) eller ska man leta sångare också?

Jag behöver alla tips som jag kan få helt enkelt!
Citera
2007-11-16, 17:53
Medlem
Fargoths avatar
Jag började spela gitarr för några år sedan och började smått med att jamma lite med folk i skolan och som jag kände. Efter det så blev jag tillfrågad att spela i ett lite mer seriöst band, för att sedan bilda ett eget band med folk jag känner.

När du ska bilda ett band så måste du ju såklart veta vad för sorts musik ni ska spela. Vilken musik gillar du? Angående medlemmar så är det ju bara att fråga runt i din bekantskapskrets eller kolla runt lite på internet, exempelvis på www.jamma.se.
Citera
2007-11-16, 18:18
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Jag började spela gitarr för några år sedan och började smått med att jamma lite med folk i skolan och som jag kände. Efter det så blev jag tillfrågad att spela i ett lite mer seriöst band, för att sedan bilda ett eget band med folk jag känner.

När du ska bilda ett band så måste du ju såklart veta vad för sorts musik ni ska spela. Vilken musik gillar du? Angående medlemmar så är det ju bara att fråga runt i din bekantskapskrets eller kolla runt lite på internet, exempelvis på www.jamma.se.
JO, fast problemet är att ingen i mit umgängeskrets spelar... Eller ja, de som spelar är för dåliga helt enkelt... faktiskt.

Och jag vill inte hålla mig till en genre, jag älskar mycket musik. Mest metal, men fan, bra musik är bra musik, eller hur? Så jag vill inte binda mig så att säga.
Citera
2007-11-16, 18:25
Medlem
526s avatar
I korthet:
Hyr en replokal
Skaffa instrument.
Annonsera efter musiker
Provspela med de som svarar.
Sup med de som är intressanta så du ser om de kan knarka som folk.
Om någon kommer av sig i en låt så ska de andra forsätta. Sluta aldrig ALDRIG spela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in