2012-03-15, 11:30
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
En akademisk text ska vara så lättläst som möjligt. Harvardsystemet tenderar att bli lite rörigt när det förekommer (xxxxxxxxxxxxxxxx;yyyyyyyyyyyyyy;zzzzzzzzzzzzzzzzz zzz) hänvisningar i texten. därför gör man det enklare genom att förkorta hänvisningen med ibid, op cit, eller Et. al.
Framför allt ska Et al. användas om det förekommer multipla författare till en bok upprepade gånger i texten.

Självklart. Jag tänkte mest på Oxford faktiskt. Men är det inte rätt ovanligt i Harvard ("et al" undantaget, det är en annan sak tycker jag)?
Citera
2012-03-15, 15:25
Medlem
Citat:
Nu blandar vi däremot system. Noter förekommer inte i APA/Harvard. Ibid fungerar kolckrent när man inte orkar rapa upp samma källa 511 gånger för oss mer nogräknade. Dessutom kollar man ju självklart sina källor innan man lämnar in sitt arbete.

Ibid. betyder bara att det hänvisas senast angiven källa.

(däremot var det en nyhet för mig att man kunde använda ibid. och op cit. på brutna vis, dvs att man använder ibid till författaren men med nytt sidnummer '(Ibid. s. 56)'

Jag har sett ibid användas både i Oxford och Harvard-systemet. Skriver du en c-uppsats med uppåt 100 noter med hänvisningar till ett tjugotal böcker tar det en jäkla tid att dubbelkolla samtliga innan man lämnar in. Bättre vara noggrann från början. Ofta har man kanske inte tillgång till alla böcker man använt heller. Brukar alltid vara några biblioteksböcker som någon annan ställt sig i kö på och som man då måste lämna tillbaka under arbetets gång.
Citera
2012-03-15, 18:14
Medlem
Avantgardistens avatar
Som nämnts tidigare är det harvard- eller oxfordsystemet som är praxis gällande källhänvisning vid avhandlingar på akademisk nivå. Välj ett utav dem, och gör för guds skull inget avsteg från vald metodik eller beblanda de bägge systemen.
Citera
2012-03-22, 11:55
Medlem
Hur hänvisar man till NE på nätet? Det står ju aldrig något årtal på artiklarna. Fult att skriva u.å. överallt. Särskilt om det blir flera uppslag och man måste använda a, b, c och så vidare.

Harvardsystemet.
Citera
2012-03-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekant
Hur hänvisar man till NE på nätet? Det står ju aldrig något årtal på artiklarna. Fult att skriva u.å. överallt. Särskilt om det blir flera uppslag och man måste använda a, b, c och så vidare.

Harvardsystemet.

ämne-I:NE-Hämtad senast- länk-

alla webbadresser skall du ha tid och datum för när du har besökt den.
Citera
2012-03-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridolf86
Ladda hem Zotero, är ett program som hjälper dig att skapa källorna i word, med Zotero kan du även göra referenslistan.

Zotero är bra. Personligen föredrar jag dock Mendeley som också är ett freeware-program. Kan laddas ner här: http://www.mendeley.com/
Citera
2012-03-22, 22:58
Medlem
Citat:
ämne-I:NE-Hämtad senast- länk-

alla webbadresser skall du ha tid och datum för när du har besökt den.

Har aldrig läst en artikel där någon har refererat till en internetkälla där de skrivit ut vilken tid de besökt sidan. Låter överdrivet petigt och har väl inget direkt intresse för någon läsare.
Citera
2012-03-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Min känsla är att ibid., op. cit. med mera anses lite förlegat. Det var vanligt i uppsatser och avhandlingar förr när man skrev på maskin. Idag förekommer det mer sällan. Det är ju så lätt att klippa och klistra, och (som påpekat ovan) att flytta text så att ett "ibid" kan bli missvisande. Personligen tycker jag att det ser lite påklistrat akademiskt ut med dessa förkortningar.

Har man tydliga instruktioner ska man förstås hålla sig till dessa. Annars räcker det att vara tydlig och konsekvent.

Ibid är precis som du nämner på väg ut och är enligt min mening bara irriterande att se som läsare - sparar heller inte så mycket plats jämfört med att skriva (Svensson et al 2003).

Är också lätt att något blir fel om man flyttat om i texten eller lagt in någon till referens emellan. Om man envisas med att plita in ibid bör man därför göra det genom någon typ av referenshanteringssystem (Mendeley/Zotero/Endnote) och välja en mall som använder sig utav ibid-utskrivning.
Citera
2012-03-23, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Har aldrig läst en artikel där någon har refererat till en internetkälla där de skrivit ut vilken tid de besökt sidan. Låter överdrivet petigt och har väl inget direkt intresse för någon läsare.

ehm jo, då du annars inte vet när du hämtade informationen. En webbsida kan ändras.
Citera
2012-03-23, 13:20
Medlem
Citat:
ehm jo, då du annars inte vet när du hämtade informationen. En webbsida kan ändras.

Självklart ska datum skrivas ut. Klockslag känns dock överdrivet, men det kan möjligen bero på vilken typ av källa som hänvisas till.
Citera
2012-03-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Ibid är precis som du nämner på väg ut och är enligt min mening bara irriterande att se som läsare - sparar heller inte så mycket plats jämfört med att skriva (Svensson et al 2003)

Varför blir du irriterad av ibid? I vissa lägen sparar man ju ganska mycket plats och får bättre flyt i texten genom att använda ibid. Exempelvis (Svensson & Lundqvist 2012, s. 123) som kan reduceras till (ibid., s. 145) eller bara (ibid.) om man refererar till samma sida i ett nytt stycke. Dock håller jag med om att man inte ska använda det i onödan, referera till exempel hellre till (Svensson 2012, s. 123-124) än (Svensson 2012, s. 123) och sedan (ibid., s. 124) i samma stycke. Dock är ibid mest relevant om man använder Oxord-systemet eftersom noterna ibland kan se ut såhär:

1. Svensson 2012, s. 123
2. Svensson 2012, s. 58
3. Svensson 2012, s. 256 osv...

Då är det bättre att skriva

1. Svensson 2012, s. 123
2. ibid., s. 58
3. ibid., s. 256 osv...
Citera
2012-03-23, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerkäft
Varför blir du irriterad av ibid? I vissa lägen sparar man ju ganska mycket plats och får bättre flyt i texten genom att använda ibid. Exempelvis (Svensson & Lundqvist 2012, s. 123) som kan reduceras till (ibid., s. 145) eller bara (ibid.) om man refererar till samma sida i ett nytt stycke. Dock håller jag med om att man inte ska använda det i onödan, referera till exempel hellre till (Svensson 2012, s. 123-124) än (Svensson 2012, s. 123) och sedan (ibid., s. 124) i samma stycke. Dock är ibid mest relevant om man använder Oxord-systemet eftersom noterna ibland kan se ut såhär:

1. Svensson 2012, s. 123
2. Svensson 2012, s. 58
3. Svensson 2012, s. 256 osv...

Då är det bättre att skriva

1. Svensson 2012, s. 123
2. ibid., s. 58
3. ibid., s. 256 osv...

Det är väl en smaksak, men om jag läser något som är ibid:at och själva referensen står på sidan innan så kan man bli osäker på vad det egentligen refererar till varpå man måste gå tillbaka och titta vilket bara förstör läsningen. Om man är van att läsa vetenskaplig text så lär man sig också att hoppa över referenserna i läsningen om inte de är av särskilt intresse. Det blir alltså enligt mig inte bättre flyt i texten om det står ett "ibid" jämfört med ett "Svensson 2012".

Utifrån min erfarenhet stöter man i princip aldrig på ibid förutom i en del studentuppsatser. Det är dock möjligt att det ser annorlunda ut inom andra forskningsfält än de jag har koll på.

Förstår inte heller varför det är bättre att skriva som du gör i ditt exempel? Du sparar tecken, visst, men en läsare som ska kolla upp not tre måste först gå till not tre och läsa ibid, sen gå upp med blicken och läsa Svensson 2012, s 123. Istället för att direkt under not tre läsa: Svensson 2012, s 123. Det blir alltså lättare för läsaren om du skriver ut hela referensen hela tiden.
Senast redigerad av dais4773 2012-03-23 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in