Citat:
Ursprungligen postat av tigerkäft
Varför blir du irriterad av ibid? I vissa lägen sparar man ju ganska mycket plats och får bättre flyt i texten genom att använda ibid. Exempelvis (Svensson & Lundqvist 2012, s. 123) som kan reduceras till (ibid., s. 145) eller bara (ibid.) om man refererar till samma sida i ett nytt stycke. Dock håller jag med om att man inte ska använda det i onödan, referera till exempel hellre till (Svensson 2012, s. 123-124) än (Svensson 2012, s. 123) och sedan (ibid., s. 124) i samma stycke. Dock är ibid mest relevant om man använder Oxord-systemet eftersom noterna ibland kan se ut såhär:
1. Svensson 2012, s. 123
2. Svensson 2012, s. 58
3. Svensson 2012, s. 256 osv...
Då är det bättre att skriva
1. Svensson 2012, s. 123
2. ibid., s. 58
3. ibid., s. 256 osv...
Det är väl en smaksak, men om jag läser något som är ibid:at och själva referensen står på sidan innan så kan man bli osäker på vad det egentligen refererar till varpå man måste gå tillbaka och titta vilket bara förstör läsningen. Om man är van att läsa vetenskaplig text så lär man sig också att hoppa över referenserna i läsningen om inte de är av särskilt intresse. Det blir alltså enligt mig inte bättre flyt i texten om det står ett "ibid" jämfört med ett "Svensson 2012".
Utifrån min erfarenhet stöter man i princip aldrig på ibid förutom i en del studentuppsatser. Det är dock möjligt att det ser annorlunda ut inom andra forskningsfält än de jag har koll på.
Förstår inte heller varför det är bättre att skriva som du gör i ditt exempel? Du sparar tecken, visst, men en läsare som ska kolla upp not tre måste först gå till not tre och läsa ibid, sen gå upp med blicken och läsa Svensson 2012, s 123. Istället för att direkt under not tre läsa: Svensson 2012, s 123. Det blir alltså lättare för läsaren om du skriver ut hela referensen hela tiden.