2012-03-10, 02:22
Medlem
Angående harvardsystemet: Kan jag skriva enligt följande? Alltså att jag bara anger sidorna inom parantes så länge jag hänvisar till samma källa? Eller måste jag inkludera författare och årtal i varje hänvisning?

"Organisation A (2012) menar att fenomen A är helt förkastligt (s. 123) och att fenomen B är mycket positivt (s. 125)."
Citera
2012-03-10, 09:30
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekant
Angående harvardsystemet: Kan jag skriva enligt följande? Alltså att jag bara anger sidorna inom parantes så länge jag hänvisar till samma källa? Eller måste jag inkludera författare och årtal i varje hänvisning?

"Organisation A (2012) menar att fenomen A är helt förkastligt (s. 123) och att fenomen B är mycket positivt (s. 125)."

Blir bara rörigt för läsaren. Gör som vanligt (Ravioli 2012, s. 12).

Du behöver nog inte heller vara så specifik med sidorna. Det räcker oftast med en hänvisning till båda sidorna, eller till flera.
Senast redigerad av rayravioli 2012-03-10 kl. 09:32.
Citera
2012-03-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekant

rätt referens är:

Organisation a (2012 sid. 123-135) anser att fenomen A...

Och det är mer kinkigt att använda referensmarkörer som "enligt A" "A menar" "A anser" "A framhäver" osv i harvard än i plottriga oxford.

Behöver du sedan ange samma källa och sida så skriv (ibid.)
Citera
2012-03-11, 11:00
Medlem
Ladda hem Zotero, är ett program som hjälper dig att skapa källorna i word, med Zotero kan du även göra referenslistan.
Citera
2012-03-11, 15:29
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridolf86
Ladda hem Zotero, är ett program som hjälper dig att skapa källorna i word, med Zotero kan du även göra referenslistan.

Jag använder också zotero och tycker det funkar jättebra. Speciellt när man ska hänvisa till vetenskapliga artiklar och har ganska många så orkar man inte sitta o skriva alla :P Sen använder jag "formatmallen" Acta Universitatis Agriculturae Sueciae som blir snygg och det är den mitt Universitet använder.

Och jag föredrar harvard alla dagar i veckan, tycker det blir snyggare och tydligare än oxford men vet att många tycker precis tvärt om :P

Det ts ska göra är att fråga hur examinatorn vill ha det!
Citera
2012-03-11, 16:27
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Behöver du sedan ange samma källa och sida så skriv (ibid.)

Ibid tillhör inte Harvard-systemet.
Citera
2012-03-11, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
jo då det gör det
Citera
2012-03-15, 00:38
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Exempli gratia http://ro.uwe.ac.uk/RenderPages/Rend...rningObject=91 ergo, vis-a-vis, concordantly et cetera.Jo det gör det visst, som påpekats.
Citera
2012-03-15, 09:37
Medlem
Jag skulle rekommendera att undvika att använda sig av ibid. I de flesta fall flyttar man om stycken under arbetets gång när man skriver uppsats. Risken är då att man glömmer att ändra i noten. Då kan det plötsligt stå ibid med hänvisning till fel bok.
Citera
2012-03-15, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
Jag skulle rekommendera att undvika att använda sig av ibid. I de flesta fall flyttar man om stycken under arbetets gång när man skriver uppsats. Risken är då att man glömmer att ändra i noten. Då kan det plötsligt stå ibid med hänvisning till fel bok.

Nu blandar vi däremot system. Noter förekommer inte i APA/Harvard. Ibid fungerar kolckrent när man inte orkar rapa upp samma källa 511 gånger för oss mer nogräknade. Dessutom kollar man ju självklart sina källor innan man lämnar in sitt arbete.

Ibid. betyder bara att det hänvisas senast angiven källa.

(däremot var det en nyhet för mig att man kunde använda ibid. och op cit. på brutna vis, dvs att man använder ibid till författaren men med nytt sidnummer '(Ibid. s. 56)'
Senast redigerad av Methos 2012-03-15 kl. 09:45.
Citera
2012-03-15, 10:36
Medlem
rayraviolis avatar
Min känsla är att ibid., op. cit. med mera anses lite förlegat. Det var vanligt i uppsatser och avhandlingar förr när man skrev på maskin. Idag förekommer det mer sällan. Det är ju så lätt att klippa och klistra, och (som påpekat ovan) att flytta text så att ett "ibid" kan bli missvisande. Personligen tycker jag att det ser lite påklistrat akademiskt ut med dessa förkortningar.

Har man tydliga instruktioner ska man förstås hålla sig till dessa. Annars räcker det att vara tydlig och konsekvent.
Citera
2012-03-15, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Min känsla är att ibid., op. cit. med mera anses lite förlegat. Det var vanligt i uppsatser och avhandlingar förr när man skrev på maskin. Idag förekommer det mer sällan. Det är ju så lätt att klippa och klistra, och (som påpekat ovan) att flytta text så att ett "ibid" kan bli missvisande. Personligen tycker jag att det ser lite påklistrat akademiskt ut med dessa förkortningar.

Har man tydliga instruktioner ska man förstås hålla sig till dessa. Annars räcker det att vara tydlig och konsekvent.

En akademisk text ska vara så lättläst som möjligt. Harvardsystemet tenderar att bli lite rörigt när det förekommer (xxxxxxxxxxxxxxxx;yyyyyyyyyyyyyy;zzzzzzzzzzzzzzzzz zzz) hänvisningar i texten. därför gör man det enklare genom att förkorta hänvisningen med ibid, op cit, eller Et. al.
Framför allt ska Et al. användas om det förekommer multipla författare till en bok upprepade gånger i texten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in