2018-02-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dnl7up
Hej, är så att jag har börjat plugga på universitetet efter ett långt break från skolbänken.
Har blivit ganska konfunderad hur en rätt källförteckning skall se ut. Kollar på mina klasskompisars arbeten och alla skriver olika. Det är meningen att vi skall använda oss utav Harvard. Ponera att jag använder mig utav en bok "proffessionell marknadsföring av björn axelsson utgåva från 2012" I min värld när jag har tagit något från en bok refererar jag så här då. BLA BLA BLA (Axelsson, 2012, s. 12).
Där s. 12 står för sidan 12. Är det, det korrekta sättet? Har en klasskamrat som påstår att man inte alls behöver ha med sid numret utan bara från vilken litteratur det är. Medan en annan menar på att man bara lämnar sid anvisningen på sin litteraturförteckningen senare bara.
Googla eller ta en titt i bokhyllan och stjäl upplägget därifrån. Då mina uppsatser alltid tillämpat Oxfordsystemet så måste jag erkänna att jag är osäker, men spontant så rekommenderar jag dig att ange sidnummer, det är mer seriöst.
Citera
2018-02-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dnl7up
Hej, är så att jag har börjat plugga på universitetet efter ett långt break från skolbänken.
Har blivit ganska konfunderad hur en rätt källförteckning skall se ut. Kollar på mina klasskompisars arbeten och alla skriver olika. Det är meningen att vi skall använda oss utav Harvard. Ponera att jag använder mig utav en bok "proffessionell marknadsföring av björn axelsson utgåva från 2012" I min värld när jag har tagit något från en bok refererar jag så här då. BLA BLA BLA (Axelsson, 2012, s. 12).
Där s. 12 står för sidan 12. Är det, det korrekta sättet? Har en klasskamrat som påstår att man inte alls behöver ha med sid numret utan bara från vilken litteratur det är. Medan en annan menar på att man bara lämnar sid anvisningen på sin litteraturförteckningen senare bara.

Det bästa tipset är att ta dig en titt på ditt lärosätes hemsida efter deras lokala APA-guide eller Harvard-guide. Däri skall det stå hur just ditt lärosäte vill att du skall skriva.

Grundregeln i HArvard/APA är att du har tre nivåer på hänvisning; Du kan hänvisa via mening;

Sten Knutsen, professor på Högskolan ABC resonerar i sin memoria (Knutsen 2010) att han alltid har föredragit Harvard före Oxford vid hänvisning till annan forskning. Han menar att det blir enklare för läsaren att kunna tillskansa sig källan till ett påstående. Knutsens tes utmanas dock av professor Knut Stensen, Naturiologiska Institutet, som i sin forskningsguide (Stensen 2011) skriver att det i många fall är bättre att använda Oxford där det är mycket logisk kvantitativ data i resonemangen.

Du kan hänvisa via stycke på två sätt:

Sten knutsen (Knutsen 2010) blablablabla och en lång paragraf senare.

Eller

En lång paragraf om vad Sten Knutsen anser
(Knutsen 2010)

Du kan hänvisa via citat:

To see victory only when it is within the ken of the common herd is not the acme of excellence. (Tzu 400f.kr. s.36)

Som du ser används sidhänvisning endast vid citat. Det finns dock lärosäten som vill ha sidhänvisning i alla sorter av referenser, helst på en hemtenta eller ett PM där lektorn behöver kolla om du har förstått rätt.
Citera
2023-04-14, 16:21
Medlem
janzz00ns avatar
Används denna fortfarande?

Hur skriver man referenslista och fotnot med denna länk?
https://www.analys.se/publikationer/...ka-verkningar/

jag skrev som referenslista
Citat:
Cedervall, Björn. Polonium och dess olika verkningar. Analys.se. 2006. https://www.analys.se/publikationer/...ka-verkningar/ (Hämtad 2023-04-11)

och fotnot
Citat:
Björn Cedervall. Polonium och dess olika verkningar. Analys.se. 2006

Är de korrekt?
Citera
2023-04-14, 16:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janzz00n
Används denna fortfarande?

Hur skriver man referenslista och fotnot med denna länk?
https://www.analys.se/publikationer/...ka-verkningar/

jag skrev som referenslista

och fotnot

Är de korrekt?
Det korrekta sättet att göra källhänvisningar och källförteckningar varierar beroende på format. Vilket/vilka format har er lärare angett att ni ska använda?
Citera
2023-04-14, 17:08
Medlem
janzz00ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det korrekta sättet att göra källhänvisningar och källförteckningar varierar beroende på format. Vilket/vilka format har er lärare angett att ni ska använda?
Oj, glömde skriva det. Oxford.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in