Website
The English Project 2010, 'Location lingo', The English project, viewed 12 October 2010, <http://www.englishproject.org/>.
In-text: (The English Project 2010)
Ponera att jag har ett stycke som lyder: "Göran Persson var Sveriges statsminister 1996-2006 och äger en gård i Södermanland". Om detta stycke baseras på två källor (Bok1, 2011) och (Rapport3, 2009), kan jag ange referenserna på följande sätt:
Göran Persson var Sveriges statsminister 1996-2006 och äger en gård i Södermanland. (Bok1, 2011) (Rapport3, 2009)
Om detta inte är acceptabelt, hur ska jag göra då? Exemplet förutsätter att informationen inte kan delas upp så att det efter en mening kommer en källhänvisning till den första källan och sedan en mening följd av källhänvisning till den andra källan. Informationen från de båda källorna utgör alltså tillsammans en mening/ett stycke och går ej att dela upp efter vilken källa som använts.
Jag ska göra en uppsats på 10 sidor om Thomas Quick och hade tänk läsa Dan Josefssons bok "Mannen som slutade ljuga". Hur ska jag göra med källor och sånt räcker de med att på sista sidan på min uppsats skriva källa och där namnet på boken och författaren? För i boken så har Dan Josefsson själv gjort fotnoter om det är något från polisen eller någon bok han läst, måste jag också referera de han ha refererat? Eller räcker de med att jag skriver att boken är källan?
Rekommenderas att kolla källorna så kan du hänvisa dit själv. Sedan om du hittar något ytterligare så kan du hänvisa till det också. Men hänvisa för guds skull inte allt till en källa (bok).