2007-09-21, 21:15
Medlem
mockrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Någon som vet?
Vad är det för vara?
Kan vara behjälplig med tullsats ifall jag vet vad det är för typ av vara.
Citera
2007-09-21, 21:17
Medlem
mockrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remove
Suck.

Vidare,
http://www.tullverket.se/se/Privat/G...%A5n+utlandet/
Dessa tröskelvärden gäller endast vid gåvor, i annat fall är det 300SEK som gäller. Eller om Tull och moms totalt understiger 100 SEK.
Citera
2007-09-22, 02:53
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mockrim
Vad är det för vara?
Kan vara behjälplig med tullsats ifall jag vet vad det är för typ av vara.

Det är en kamera
Citera
2007-09-22, 02:53
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Moms 25%
Tull, beror på vad det är för något, 0-10%
Sen tillkommer en avgift på ett par hundra.

Avdragbar moms för företagare?

Vad är det för extra avgift?
Citera
2007-09-22, 07:01
Medlem
mockrims avatar
Citat:
Det är en kamera
Är det en gammal hederlig kamera (förmodligen inte!) så är tullsatsen 4,2% av varuvärdet.
Är det en digitalkamera (mer sannolikt) är den tullfri, endast 25% i moms.

Är det en videokamera är tullsatsen 12,5%.
Citera
2007-09-22, 07:01
Medlem
mockrims avatar
Citat:
Avdragbar moms för företagare?

Vad är det för extra avgift?
Införselmervärdesskatt är avlyftningsbar enligt MVL.
Krävs att du är momsregistrerad i Sverige.

Extraavgiften bör bestå av avgift för att någon ombesörjer förtullningen.
Citera
2007-09-22, 14:15
Medlem
Dharmas avatar
Jag är momsregistrerad så där är det inga problem :-)

Digital SLR, dvs ingen tull.

Tack för hjälpen

Nu är bara frågan, är det 100% risk att behöva betala dessa avgifter eller tar dom bara stickprov?
Citera
2007-09-22, 16:52
Medlem
Dharmas avatar
Jag gjorde en tracking:

Arrived Abroad, September 22, 2007
Into Foreign Customs, September 22, 2007

Är detta bad news? eller står det alltid att den har hamnat i customs?
Citera
2007-09-22, 16:55
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Jag gjorde en tracking:

Arrived Abroad, September 22, 2007
Into Foreign Customs, September 22, 2007

Är detta bad news? eller står det alltid att den har hamnat i customs?
Det är precis i sin ordning. Allt går igenom tullen, där det införtullas, och sedan det ut till kunderna. Bolagen (UPS, FedEx, Posten) har sin egen införtullning.
Citera
2007-09-23, 15:25
Medlem
Punktskatt

Tänk på att det är punktskatt på vissa varor. Klockor till exempel, fick betala moms + 7.90 SEK när jag ropade in en klocka på ebay.
Citera
2007-09-30, 16:14
Medlem
Paketet har fastnat hos Posten. Vad ska jag göra?

Hej!

För någon vecka sen satt jag och letade efter jackor till vintern och halkade in på eBay.com och såg en riktig fin Peak Performance jacka till ett grymt pris. Vilket kap man gör nu! tänkte jag. Modellen är Expediton Parka som kostar 6800kr här i Sverige.

Jag trycker på "buy now" knappen och köper några jackor till mig och några vänner. Jag inser ganska snabbt att jag gör ett impulsivt köp, som alltid. Pris per jacka inkl frakt: 1130kr. Tanken att det skulle kunna vara kopior slog mig inte fören några dagar efter köpet. Speciellt när köp beslutet baserades sig på säljarens 100% feedback & power seller. Jag måste erkänna att jag varit dålig på att kolla upp det! Jag var helt fast att Peak är endast stort i Norden, speciellt i Sverige och ingen annanstans..men när tanken kom upp att det kunde vart kopior satt jag och googlade runt lite. Det visade sig att Peak är en av de största märken som kopieras i världen. Så det ända jag kunde göra var att hålla tummarna för att det skulle vara original jackor.

Första paketet anländer till en kompis och med en stor besvikelse visar dig sig att det inte är original jackor. Desperat tar jag kontakt med eBay och frågar hur reglerna är med kopiorna. Det visar sig att man får sälja kopior bara man uttrycker det i sin annons vilket inte är i detta fall. Då har man all rätt att kräva tillbaks pengarna. Detta skall först och främst lösas mellan köparen och säljaren. Men om säljaren inte vägrar att sammarbeta skall man göra en anmälan till eBay och PayPal.

Vi är ju inte så sugna på att behålla kvar jackorna och tänker ta upp detta med säljaren för att lösa detta problemet och få pengarna tillbaks. Kommer inte vi överens tänker jag ta kontakt med eBay och PayPal och göra en anmälan. Men innan vi gör det så tänker vi vänta in det sista paketet så man har allt innan man börjar lösa det hela.

I väntan på det sista paketet så kommer det ett brev från Posten. Tydligen har det sista paketet fastnat hos tullen/arlanda utrikest post. Innehållet:

"För att kunna behandla er försändelse behövs ytterligare information enligt specifikation nedan. Var vänlig att komplettera och posta det till oss tillsammans med detta meddelande eller skicka in kompletterande uppgifter på mail till oss

Försändelse id: xxxxxxxxxxxxxx
Avsändare: xxxxxxxxxxxx
Land: xxxxxxxxxxx
Vikt: xxx
Innehåll: Jackor

Saknade uppgifter:

Kontoutdrag, kvitto eller annan behandlingshandling."

Jag och säljaren hade kommit överens att han skulle skicka packetet som low value, just för att slippa tull och moms..eller åtmistoende få det till ett lägre pris. I paketet finns följande faktura:

1 Jacket
1 Jacket

No commercial value

Total: $18

Med tanke på priset jag betala, ca 2200kr så är det långt ifrån det priset som står på fakturan. Och nu visar dig sig att det är pirat kopierade jackor också. Jag har ju eBay/PayPal kvittot där det står att jag betalat 2200:-.men det blir ju väldigt misstänktsamt att skicka in det, speciellt om det står "Peak performance Jacket" på kvittot och att de kostar 6800:- ute i handeln.

Jag tog kontakt med säljaren om detta ärende och han skicka iväg fakturan som finns med i paketet. Han föreslog att jag skulle skicka in det och ifall de skulle ifrågasätta det på någotvis, berätta att han är min vän och att han hade skickat det till mig. Men jag kan inte se att fakturan hänger på sätt och vis med "Kontoutdrag, kvitto eller annan behandlingshandling" som de begär.

Jag vill som sagt bara få tag i paketet och lösa detta med säljaren och skicka tillbaks dem för att få pengarna tillbaks.

Men jag är orolig att tullen kan misstänksamma paketet och se att det är piratkopierade jackor och på så sätt dra in peak i det hela som i sin tur kan dra upp mig i domstol för olaglig handel av piratkopierade varor.

Jag gjorde som sagt ett impulsivt köp och hade inte den blekaste aningen att det är kopior och vill absolut inte på något sätt. Dessutom kan ni räkna ut att jag är den människan som är helt emot svarthandel. Vad ska jag göra?

Alla tips uppskattas varmt.

//max
Citera
2007-09-30, 17:07
Medlem
-jOE!s avatar
Att tro att varorna är äkta när priset är så lågt är naivt tycker jag. Problemet är känt sedan länge.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11602823.asp
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artike...rtikel=1600882
http://dinapengar.se/Avdelningar/Art...8%5C14%5C11813

Citat:
På senare år har det varit populärt att beställa kopior av dyra dun- och gore tex-jackor från Asien.

Om tullen öppnar ditt paket och misstänker att det rör sig om kopior kan de kontakta den som äger varumärket och då riskerar beställaren att åka dit.

– I de fall jag har hört talas om har privatpersoner blivit krävda på mellan 7.000 och 10.000 kronor av varumärkesinnehavaren. Då är inte dunjackan så billig längre, säger Malin Andersson.

– Den som inte betalar riskerar rättegång, och då blir det ännu dyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in