Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-18, 19:04
Medlem
sommarlovs avatar
Paketet ska vara märkt med "gift" eller "sample".
Citera
2007-09-18, 19:12
Medlem
Muppis avatar
Mina ebayartiklar har aldrig fastnat. Däremot sådant jag beställt från amerikanska affärer.
Citera
2007-09-18, 19:12
Medlem
Dharmas avatar
Jag har frågat men försäljaren vägrar märka paketet som gift och sa till mig på telefonen när jag frågade om leveranstider att tullen i sverige borde ha paketet inom en vecka.

Jag ifrågasatte varför dom inte skickar det till min hemadress. hon svarade bara att hon vet inte. det är inte hon som skickar

Det är alltså ett företag som har sålt fler än 200.000 produkter via ebay
Citera
2007-09-18, 19:23
Medlem
Fredrikb82s avatar
Dom skickar givetvis paletet till den adress du angivit till paypal, så enkelt är det.

Många större företag vägrar skrriva gift då det inte är tillåtet att göra det. Se till att alltid skicka det med USPS och inte DHL eller FEDEX. Då dessa paket kollas oftare.
Citera
2007-09-18, 20:24
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikb82
Dom skickar givetvis paletet till den adress du angivit till paypal, så enkelt är det.

Många större företag vägrar skrriva gift då det inte är tillåtet att göra det. Se till att alltid skicka det med USPS och inte DHL eller FEDEX. Då dessa paket kollas oftare.

Det skickas med UPS så jag antar att det är bra.
Dom erbjöd även möjligheten att skicka med FedEx för en dyrare summa men jag skippade det
Citera
2007-09-18, 21:28
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Det skickas med UPS så jag antar att det är bra.
Dom erbjöd även möjligheten att skicka med FedEx för en dyrare summa men jag skippade det

UPS och USPS är helt olika saker.
Skickas det med UPS får du garanterat betala tull men med USPS kan man klara sig.
Citera
2007-09-18, 21:35
Medlem
mockrims avatar
Du behöver inte betala tull på en vara som understiger 300 sek. Vet dock inte vad du betalar för din vara. Förmodligen mer...
Citera
2007-09-18, 23:53
Medlem
RickJamess avatar
Det här med att de vägrar märka kan hända med stora säljare men se till att ta kontakt med försäljaren, starta en trevlig dialog där du säger att du har som avsikt att göra fortsatta affärer i framtiden. Det är oftast personkemi för att luckra upp en del men det kostar dem inget extra att märka å de flesta är ju sjysta
Citera
2007-09-19, 10:27
Medlem
crowbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mockrim
Du behöver inte betala tull på en vara som understiger 300 sek. Vet dock inte vad du betalar för din vara. Förmodligen mer...

Åkte på både skatt och tull på en vara (en intercooler sats) och då ringde jag Arlanda tull och frågade. Tydligen skatt över 200kr och tull över 300kr.

Har annars beställt över 100 varor på ebay och mestadels ifrån Kina och USA men behöver aldrig betala någonting. De skriver gift på paketet.
Citera
2007-09-19, 10:45
Medlem
removes avatar
Suck.

Citat:
För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att:

* det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
* försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.

Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att:

* gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
* det klart framgår, genom t.ex. adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan.

Vidare,
http://www.tullverket.se/se/Privat/G%C3%A5va+fr%C3%A5n+utlandet/
Citera
2007-09-19, 15:58
Medlem
Dharmas avatar
Jag kan förresten ifylla att jag köpte grejen för cirka 7000
Så det överstiger gott och väl några hundra

Vad kan avgiften landa på?
Citera
2007-09-21, 20:26
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Moms 25%
Tull, beror på vad det är för något, 0-10%
Sen tillkommer en avgift på ett par hundra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in