2007-05-13, 14:54
Medlem
Någon som har erfarenheter? Tänker främst på om man inte är så sugen på att tulla. Hur går det till när någon skickar ett paket och skriver att det är en dator i. är det upp till honom eller mig att försöka betala in momsen. Sker det på plats när han lämnar in paketet eller ska jag göra det i efterhand? Blir ju ganska mycket billigare att köpa ny dator via ebay där än att köpa en ny här i sverige. Sparar ju lätt 3-4k iallafall. Väger man in risken att bli blåst är det nog fortfarande +EV. Men vad är risken för att åka i tullen + vad går den notan lös på? estimerat datorpris: 10k sek.
Citera
2007-05-13, 15:04
Medlem
Gothenburgers avatar
Be säljaren deklarera paket som gåva. Har en kollega som köper delar till sina motorcyklar från folk i USA via Ebay......Aldrig några problem med tullen. Jag funderar att göra detsamma i höst då jag tänkte köpa ett nytt grafikkort i USA.
Citera
2007-05-13, 15:08
Medlem
Okok, tack. Bra info! har du någon koll på om säljaren skriver som han ska, kommer jag garanterat att åka på moms?
Citera
2007-05-13, 15:14
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Be säljaren deklarera paket som gåva. Har en kollega som köper delar till sina motorcyklar från folk i USA via Ebay......Aldrig några problem med tullen. Jag funderar att göra detsamma i höst då jag tänkte köpa ett nytt grafikkort i USA.
Kan ju omöjligt stämma...såvida inte hans mc-delar är väldigt billiga.
Saxat från tullverkets hemsida:
Citat:
För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att:

* det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
* försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.

Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att:

* gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
* det klart framgår, genom t.ex. adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan.

Med tanke på att en dator är ganska så stor så är jag rätt säker på att du kommer få betala tull. I ditt (om datorns värde överstiger 3400 kr) ser det ut såhär:
- Ingen schablontull.
- 0-20 % tull. Skulle tippa på kanske 15 %.

Men skriv ändå gift. Finns många som har tur.
Citera
2007-05-13, 21:16
Medlem
eller så kan man köpa från tyska nätsajter, i de flesta fall lika billigt
Citera
2007-05-13, 21:53
Medlem
Infinitiv86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Kan ju omöjligt stämma...såvida inte hans mc-delar är väldigt billiga.
Saxat från tullverkets hemsida:

Med tanke på att en dator är ganska så stor så är jag rätt säker på att du kommer få betala tull. I ditt (om datorns värde överstiger 3400 kr) ser det ut såhär:
- Ingen schablontull.
- 0-20 % tull. Skulle tippa på kanske 15 %.

Men skriv ändå gift. Finns många som har tur.

Snarare drygt 2-3% tull+25% moms enligt egna erfarenheter
Citera
2007-05-13, 22:27
Medlem
på tullverket.se fanns en kalkylator som räkna med 25% moms och 0% tull när man köpte ps3/xbox från usa. antar (hoppas) att datorer går under samma. köpte in ett gäng ipods från hong kong en gång, på speccen skrev jag att det var am/fm radios = 100kr moms för 15st. det gick igenom, så antar att så länge dom inte kikar i paketet så kan man nog skriva lite vad man vill. och åker man dit, så åker man dit.

undrar vilka odds man har på att åka dit egentligen. skulle kunna göra rätt bra business på sånna datorer om man visste vilka risker man tog. ipodgrejen gick helt OK, men man tjäna bara några hundra per hit + att vi var 2 som dela på det. har inte gjort om det sen dess.
Citera
2007-09-18, 18:30
Medlem
Dharmas avatar
Paket från USA (Ebay)

Jag har en fundering.
Går alla paket från USA via tullen varpå dom skickar ut inbetalningskort?
eller gör dom bara det med några paket?

jag ropade in en grej från Ebay, intressant att veta om man har gjort en bra eller dålig affär
Citera
2007-09-18, 18:49
Medlem
Chippen85s avatar
alla paketet går via tullen ja
Citera
2007-09-18, 18:54
Medlem
Hej,

Jag har aldrig fått betala extra avgifter på något paket från ebay, har köpt ett hundratal saker från olika länder.
Citera
2007-09-18, 18:59
Medlem
RickJamess avatar
Om du ber säljaren att märka paketet som gåva så slipper du skatt. har funkat för mig alla gånger.
Citera
2007-09-18, 19:00
Medlem
RickJamess avatar
Och det är ju alltså utanför EU-länder som du får tulla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in