Citat:
Ursprungligen postat av gladagreken
Jag tänkte fynda på ett par hörlurar som skulle kosta 1800 kr om jag klara mig ifrån tullavgift m.m. Jag köpper varan från det brittiska Ebay men varan är lokerad i USA. Jag skickar varan med USPS så chansen finns att jag klarar mig. Om jag dock inte gör detta, vad kommer avgiften ligga på då? Kan man klara sig genom att be säljaren märka paketet med "Gift" även fast priset överstiger 500
Överstiger det deklarerade värdet 500kr inklusive frakt finns ingen mening med Gift märkningen. Man drabbas då precis lika hårt av tullavgifter.
Be säljaren skicka det som headphones, Gift, och $20 värde så kanske du kommer undan. Vill inte säljaren det så kan du komam att drabbas av tull och moms samt administrationsavgift.
Ett enkelt sätt att göra en överslagsräkning på vilken kostnad man kan komma att drabbas av är att ta det deklarerade värdet plus fraktkostnaden och gångra det med 1.3 samt lägga på 100kr ovanpå det tex:
1800kr+160kr frakt= 1960kr 1960X 1.3= 2548kr, 2548kr+100kr administrationsavgift= 2648kr
2648-1960= 688kr
Alltså kan du i detta exempel få en tullräkning på 688kr som mest ifall säljaren deklararar det fulla värdet.
Det är alltså viktigt att få säljare att deklarera värdet så lågt som möjligt men fortfarande inom trovärdiga gränser. För misstror tullen det deklarerade värdet kan de komma att stoppa försändelsen och sedan skicka en begäran till dig där de ber dig skicka kopia på köpekvittot för att bevisa värdet.
$20 för ett par hörlurar är ett rimligt värde så det bör gå bra...