2008-10-06, 00:34
Medlem
miGss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huge-0
man får ju köra på lite känsla, det är ju inte en regel att alla som bär stone island är hulliganer. Man kan ju se om nån är grabb även om dom kör H&M kappa.. och att olika märken är casual eller inte spelar ju ingen roll.. "grabben har Si,rocken utanpå sin C.P company tröja och pringles jeans! nej fan han har timberlanddojjer han är inte grabb". Eller tvärtom.. shit han har burberrykeps han är säkert hulligan! en grabb är inte klädseln.

Timberland var bland de största casual märken för inte allt för länge sen men har blivit det mindre och mindre eftersom de vita sneakersen tog över efter Liverpools tripp i Europa. Innan du börjar skriva och tillrättavisa folk i en liknande tråd försök skaffa lite mer kött på benen innan
Citera
2008-10-06, 03:05
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argone
Sant det du säger, kanske ligger i att dom inte vet ursprunget av märket. Tex som att Ben sherman andvänds av casuals här fast det från början var "skinhead märke".

Från början var det ju modsen som upptäckte Ben Sherman. Sen så går det ju en röd tråd från dem genom Skinhead-, Northern Soul-, Scooterist- & Casualkulturen så att det används av fotbollsfolk är inte så konstigt. Samma gäller ju många brittiska märken.

Och angående Fjällräven så har jag en utländsk vän som just flyttat till Sverige och köpt sig en sån jacka. Han trodde det var jättetufft här med tills vi berättade att det inte associerade till riktigt samma saker som i UK.
Senast redigerad av curdman 2008-10-06 kl. 03:08.
Citera
2008-10-06, 12:12
Medlem
Huge-0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miGs
Timberland var bland de största casual märken för inte allt för länge sen men har blivit det mindre och mindre eftersom de vita sneakersen tog över efter Liverpools tripp i Europa. Innan du börjar skriva och tillrättavisa folk i en liknande tråd försök skaffa lite mer kött på benen innan

Jag tillrättavisar ingen här. Och jag vet om att timberland är oldschool casual.
Citera
2008-10-06, 17:39
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miGs

Jodu, för du verkar ju riktigt påläst själv...
Citera
2008-10-06, 23:35
Medlem
miGss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Jodu, för du verkar ju riktigt påläst själv...

Vad menar du med det? Jag menar bara att Timberland är ett märke som räknas in bland Casualkulturen och därför undrar jag varför han tog det som exempel på hur man inte skulle känna igen en "grabb"?
Jag är troligtvis ganska mycket mer påläst en de flesta på detta forum ang. just casualkulturen
Senast redigerad av miGs 2008-10-06 kl. 23:37.
Citera
2008-10-07, 02:01
Medlem
Riekers avatar
Tycker allt är åt helvete. Det var bättre förr.

För mycket youngsters som sparar X antal studiebidrag för att köpa en S.I tröja för att sedan ha på sig ett par fake puma eller liknande. Stil är (iaf enligt mig) fortfarande starkt kopplat till casualkulturen. Det är också därför märken liknande fjällräven börjar cirklulera.

För att bidra till tråden angående märken så gillar jag starkt Sergio Tacchini och Ellesse!

Höstens jacka står Barbour eller Belstaff för.
Citera
2008-10-07, 20:42
Medlem
Argones avatar
Såg på Hata Göteborg nyss som har inslag av Wisemen och Frontline i typ sista scenen. Tyckte det var kul att dom försökt "dressa" upp dom lite med Fred perry och Quicksilver (när blev surf casual...?) medans "ledarna" hade en varsin SI jacka. Pengarna kanske inte räckte till?

Men det roligaste var nog kommentaren en av ledarna kläckte haha. "men vafan är detta! har ni hela jävla fritidsgården med er eller! dom får ju klä sig med stil!"
Citera
2008-10-08, 20:57
Medlem
Jag undrar lite om det finns några som har tips på casual clothing som ändå inte är så förknippat med firmor osv.

Kör själv med mycket Lacoste, Fred Perry, L&L osv. och har också en och annan påminnande skjota t.ex Boomerang, men har länge varit sugen på Henri Lloyd eller Stone Island (särskilt dom lite tjockare tröjorna som passar perfekt dessa dagar)

Dock är jag inte nån firma-boy och vill inte utpeka mig så jävla tydligt. Ben Sherman är snygga och inte så superförknippat, men har ni andra tips på kläder som inte är så överdrivet förknippat med firmor som sagt? Gärna så man kan hitta en tröja under 2000 eller omkring där.
Citera
2008-10-08, 21:20
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohDIF
Jag undrar lite om det finns några som har tips på casual clothing som ändå inte är så förknippat med firmor osv.

Kör själv med mycket Lacoste, Fred Perry, L&L osv. och har också en och annan påminnande skjota t.ex Boomerang, men har länge varit sugen på Henri Lloyd eller Stone Island (särskilt dom lite tjockare tröjorna som passar perfekt dessa dagar)

Dock är jag inte nån firma-boy och vill inte utpeka mig så jävla tydligt. Ben Sherman är snygga och inte så superförknippat, men har ni andra tips på kläder som inte är så överdrivet förknippat med firmor som sagt? Gärna så man kan hitta en tröja under 2000 eller omkring där.

Lyle & Scott
Pringle
Paul & Shark
Citera
2008-10-09, 21:05
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rieker
Höstens jacka står Barbour eller Belstaff för.

Varför är casuals alltid två säsonger efter hipsters och en säsong efter brats?

Svarar mig själv: För att de är vanligt folk som läser vad som är "rätt" i gratismagazin typ Rodeo.
Citera
2008-10-10, 18:43
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curdman
Varför är casuals alltid två säsonger efter hipsters och en säsong efter brats?

Svarar mig själv: För att de är vanligt folk som läser vad som är "rätt" i gratismagazin typ Rodeo.

När det gäller de två nämnda märkena så har de snurrat runt ganska länge på den engelska fotbollsscenen så det är inget nytt för hösten. När det gäller att vara efter hipsters och brats så kan jag varken säga bu eller bä för det är inget jag har någon koll på.

Hipsters, är inte det en trosmodell förresten?
Citera
2008-10-10, 20:52
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
När det gäller de två nämnda märkena så har de snurrat runt ganska länge på den engelska fotbollsscenen så det är inget nytt för hösten. När det gäller att vara efter hipsters och brats så kan jag varken säga bu eller bä för det är inget jag har någon koll på.

Hipsters, är inte det en trosmodell förresten?
Trosor vet jag inte men braller i alla fall.

Jo jag överdrev lite där. Föraktar både hipsters och brats dessutom.
Min poäng borde nog vara att casualscenen aldrig drivits av varken mode eller stil (möjligtis i uk på 70-80-talet) utan av en extrem flockmentalitet. Det som högsta hönset har är ok och ingen vågar ta egna initiativ. Utan egna initiativ ingen stil enligt mig.
Har inget emot casuals i princip men när de börjar snacka stil så är de ofta helt fel ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in