2012-07-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonaQuaSilver
Vad tycker ni om Adidas ZX 500 OG Consortium ?

http://www.sneakersnstuff.com/sv/product/8715/adidas-originals-zx-500-og

Sjukligt snygga! Fan vad sugen man blev att slå till!
Citera
2012-07-20, 01:20
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
Vad tycker ni om Adidas ZX 500 OG Consortium ?

http://www.sneakersnstuff.com/sv/product/8715/adidas-originals-zx-500-og

Lite väl grådaskiga i mina ögon.
Citera
2012-07-20, 01:29
Medlem
BonaQuaSilvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSE_
Lite väl grådaskiga i mina ögon.

Det tyckte jag med men det finns inte så fina ZX 500 just nu.

http://www.hollywood.se/zx-500-blk-super-cyn/p/22080#filter-8
Citera
2012-07-20, 21:43
Medlem
GSE_s avatar
Citat:

Whoa, Gazelle 2 för 240 spänn, taget!
Citera
2012-07-21, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AriGold-
Träningsbyxorna som du visar är helt klart snyggare men jag gillar fortfarande inte träningsbyxor. Det bär jag antingen på gymmet/till gymmet eller hemma. Jag nämnde converse eftersom kravallbroder länkade ett par tygskor från lacoste som jag ogillade. Använder inte converse själv numera, det var några år sedan senast.

Ja smaken är som baken och som jag skrev så är inte träningsbyxor lika accepterade här även om de fula Adidas och grå mysbyxor dominerar. De har helt klart mer stil på de brittiska öarna. Jag tror de helt enkelt är bättre på att matcha träningsbyxan med snygg jacka eller polo-tröja samt rätt skor.

Skor ska ju matcha det andra och där brister det ofta i detta land. Själv är jag svag för Sergio Tacchini om det kombineras med kläder av samma märke. Som dessa två:

http://www.footasylum.com/images/products/large/036432.jpg

http://images.littlewoods.com/is/image/Littlewoods/prodDetailMain-300x400/sergio-tacchini-deputy-low-profile-mens-trainers%7CA251P_SP234_22_25ZGY%7Cnew-ISME.jpg
Senast redigerad av SergioTacchini 2012-07-21 kl. 03:45.
Citera
2012-07-21, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Ja smaken är som baken och som jag skrev så är inte träningsbyxor lika accepterade här även om de fula Adidas och grå mysbyxor dominerar. De har helt klart mer stil på de brittiska öarna. Jag tror de helt enkelt är bättre på att matcha träningsbyxan med snygg jacka eller polo-tröja samt rätt skor.

Skor ska ju matcha det andra och där brister det ofta i detta land. Själv är jag svag för Sergio Tacchini om det kombineras med kläder av samma märke. Som dessa två:

http://www.footasylum.com/images/products/large/036432.jpg

http://images.littlewoods.com/is/image/Littlewoods/prodDetailMain-300x400/sergio-tacchini-deputy-low-profile-mens-trainers%7CA251P_SP234_22_25ZGY%7Cnew-ISME.jpg

Nu är vi inne på chav-territorium ser jag. Sweat pants eller wct byxor till.. En snygg jacka. Det är nog vad jag skulle se på chavs i förorten, inte på en football casual. Det var 25 år sedan du såg en casual dra på sig tennisoverallen senast. I Sverige tror jag nog att folk i allmänhet blandar ihop de två stilarna och framförallt, livsstilarna.

Sedan lite kuriosa angående det ni kallar tygskor. I England kallas de allmänt för "pimsolls" eller "pims" och började tillverkas redan i början av 1800-talet av dunlop. De hade tidigare alltid en tydlig rand precis där gummit tog slut och där tyget i skon började. Denna rand påminner om den röda linje på fartyg som markerar vattenlinjen, "the pimsoll line". Den röda linjen får inte gå under havsytan, då är skeppet för tungt lastat och sjödugligheten äventyras. Samma som med skon. Kliver man i vatten som går över the pimsoll line blir man blöt om fötterna. Skon tillhörde ända fram till några år sedan den allmänna skoluniformen. Främst av den anledningen väljer nog många att inte bära pimsolls. Framförallt inte casuals.
Senast redigerad av BirminghamB6 2012-07-21 kl. 06:32.
Citera
2012-07-21, 13:23
Medlem
Ldbks avatar
Citat:

Håller med att dom gråa var betydligt snyggare!
Citera
2012-07-21, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirminghamB6
Nu är vi inne på chav-territorium ser jag. Sweat pants eller wct byxor till.. En snygg jacka. Det är nog vad jag skulle se på chavs i förorten, inte på en football casual. Det var 25 år sedan du såg en casual dra på sig tennisoverallen senast. I Sverige tror jag nog att folk i allmänhet blandar ihop de två stilarna och framförallt, livsstilarna.

Sedan lite kuriosa angående det ni kallar tygskor. I England kallas de allmänt för "pimsolls" eller "pims" och började tillverkas redan i början av 1800-talet av dunlop. De hade tidigare alltid en tydlig rand precis där gummit tog slut och där tyget i skon började. Denna rand påminner om den röda linje på fartyg som markerar vattenlinjen, "the pimsoll line". Den röda linjen får inte gå under havsytan, då är skeppet för tungt lastat och sjödugligheten äventyras. Samma som med skon. Kliver man i vatten som går över the pimsoll line blir man blöt om fötterna. Skon tillhörde ända fram till några år sedan den allmänna skoluniformen. Främst av den anledningen väljer nog många att inte bära pimsolls. Framförallt inte casuals.

Ja det stämmer i Sverige men inte på de brittiska öarna eller i många andra länder. Svenska casuals har en ganska dålig stil med mycket mörka färger vilket man ser på de flesta svenskar. Det är som om de vill smälta in i den svarta eller gråa asfalten.

Kallar man designer-märken från tennis-världen för chav då vet man inte vad det ordet beskriver för stil och för människor. Vita skor är casual men aldrig mörkt färgade och det verkar som någon i denna tråd borde hyfsa till sin kunskap men du kanske inte har rest så mycket eller?

Just nu har retro-kläderna sitt största uppsving någonsin med en åtgång som är skrämmande då de tar slut oavsett om de säljs i dyra affärer eller online eller till och med på Ebay.

Om någon blandar ihop säker är det du och jag misstänker att du tror att casual-scenen endast inkluderar Stone Island med mera men tennis-märkena är i högsta grad aktuella och under den gångna Premier League-säsongen kunde vi med stor tv tydligt se dessa märken vara välrepresenterade på läktarna.

Svenska casual-scenen är ju bara pinsam och svenskar har i alla år haft svårt att hänga med i det brittiska modet. Minns hur indie-fans började bära kläder och accessoarer typ 10 år för sent jämfört med i England. Detta verkar fortfarande vara fallet när det gäller casual som är ett skotskt uttryck som få utanför Skottland ens använder. Casual-kläder är ju just casual och därför är det märken förknippade med sport som är casual wear.

En del tror att Lacoste är casual men det är ju att vara uppklädd för en fin fest på en herrgård i Sörmland och dessutom var det scousers som snodde Lacoste på bortamatcher och ingen vill förknippas med scousers överhuvudtaget.

På nätet visas många bilder på såkallade chavs och gemensamt för bilderna är att de bär Burberry. Casual betyder ju lös och ledig på svenska och därför är det sportkläder som inte sitter åt som är casual och inte fina kläder som är stela.

Sedan så är en huligan som vi ju talar om här en person som inte klär sig likadant hela tiden. Visst föredrar en huligan märken som Stone Island och Burberry med mera på en match eller vid en uppgjord träff medan tenniskläder bärs rätt mycket den övriga tiden på puben och annars. Förr i tiden dök många upp i tenniskläder på matcher och när de skulle slåss. Du kan ju se på det som att de kläder du förordar mer är en uniform när det är allvar medan de kläder jag talar om representerar en annan del av kulturen och har mer med nostalgi att göra men det senaste året har som sagt dessa tennismärken tagit över mer och mer på läktarna.

För att du ska lära dig lite mer bör du besöka denna online-affär och botanisera och den förklarar faktiskt en del saker också:

http://www.80scasualclassics.co.uk/index.php

Som avslutning kan jag säga att man inte ska blanda ihop snygga tenniskläder med så kallade shell suits och annat som chavs gärna bär. Det är väl bara i Sverige man säger WCT-brallor om allt som är träningsbyxor men då visar man en stor okunskap. Googla på Chav och välj bilder så får du upp massor med bilder på killar och tjejer som bär Burberry som för övrigt har det fulaste mönstret man kan hitta på kläder och det är som en blandning av en engelsk tapet och en uppspydd pizza. Låt wannabees till överklasskärringar ha det märket i fred.
Senast redigerad av SergioTacchini 2012-07-21 kl. 15:33.
Citera
2012-07-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Ja det stämmer i Sverige men inte på de brittiska öarna eller i många andra länder. Svenska casuals har en ganska dålig stil med mycket mörka färger vilket man ser på de flesta svenskar. Det är som om de vill smälta in i den svarta eller gråa asfalten.

Kallar man designer-märken från tennis-världen för chav då vet man inte vad det ordet beskriver för stil och för människor. Vita skor är casual men aldrig mörkt färgade och det verkar som någon i denna tråd borde hyfsa till sin kunskap men du kanske inte har rest så mycket eller?

Just nu har retro-kläderna sitt största uppsving någonsin med en åtgång som är skrämmande då de tar slut oavsett om de säljs i dyra affärer eller online eller till och med på Ebay.

Om någon blandar ihop säker är det du och jag misstänker att du tror att casual-scenen endast inkluderar Stone Island med mera men tennis-märkena är i högsta grad aktuella och under den gångna Premier League-säsongen kunde vi med stor tv tydligt se dessa märken vara välrepresenterade på läktarna.

Svenska casual-scenen är ju bara pinsam och svenskar har i alla år haft svårt att hänga med i det brittiska modet. Minns hur indie-fans började bära kläder och accessoarer typ 10 år för sent jämfört med i England. Detta verkar fortfarande vara fallet när det gäller casual som är ett skotskt uttryck som få utanför Skottland ens använder. Casual-kläder är ju just casual och därför är det märken förknippade med sport som är casual wear.

En del tror att Lacoste är casual men det är ju att vara uppklädd för en fin fest på en herrgård i Sörmland och dessutom var det scousers som snodde Lacoste på bortamatcher och ingen vill förknippas med scousers överhuvudtaget.

På nätet visas många bilder på såkallade chavs och gemensamt för bilderna är att de bär Burberry. Casual betyder ju lös och ledig på svenska och därför är det sportkläder som inte sitter åt som är casual och inte fina kläder som är stela.

Du får ursäkta men jag har ingen som helst koll på det du kallar den svenska scenen eftersom jag bor i England och har bort där under större delen av mitt liv, som förmodligen ör ungefär dubbelt så långt som ditt. Ge dig helst inte in i en diskussion du inte behärskar. Javisst har 80-talets retro casual ett uppsving just men några wct byxor eller ännu värre, joggingbyxor, ser du ännu inte förutom på kidsen och de som jag skulle klassa som chavs. Möjligen på en och annan snorvalp som ännu inte får gå till puben. Bär du de kläderna ser jag dig antingen som film-romantiserande wannabe eller som just chav.

Sedan att du inte vet skillnaden mellan ordet casual, casual kläder och football casuals, bekräftar redan det jag trodde.
Citera
2012-07-21, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirminghamB6
Du får ursäkta men jag har ingen som helst koll på det du kallar den svenska scenen eftersom jag bor i England och har bort där under större delen av mitt liv, som förmodligen ör ungefär dubbelt så långt som ditt. Ge dig helst inte in i en diskussion du inte behärskar. Javisst har 80-talets retro casual ett uppsving just men några wct byxor eller ännu värre, joggingbyxor, ser du ännu inte förutom på kidsen och de som jag skulle klassa som chavs. Möjligen på en och annan snorvalp som ännu inte får gå till puben. Bär du de kläderna ser jag dig antingen som film-romantiserande wannabe eller som just chav.

Sedan att du inte vet skillnaden mellan ordet casual, casual kläder och football casuals, bekräftar redan det jag trodde.

Haha ok, det skulle du ha sagt för det förklarar saken. Vi har olika erfarenheter helt enkelt vilket jag tror beror på att du bor i Englands ghetto med stora influenser från den svarta kulturen och det kan inte jämföras med platser som alltid låg i förgrunden för stil och klass som Manchester där allt startade en gång och där kläder tillverkades.

Konstigt att alla huliganer jag träffat burit tennisbyxor som inte ska blandas ihop med joggingbyxor men det ordet är ju också populärt bland svenskar som inte ser skillnaden. Jag bara vet att du har bättre kunskaper än du vill förmedla här och om du har en personlig aversion mot Fila och Sergio Tacchini och tennismärken rent generellt så är det ok. De som är chav har inte råd med de märkena och bär ju Reebok och Adidas och Puma och Nike.

För att vara chav krävs ju också att man bär bling-bling och det ser man inte ofta bland huliganer medan invandrare och maffia-folk gärna bär en fet guldkedja och en svart t-shirt.

Du måste vara rätt ensam om att inte bära tennismärken under sommaren för trenchen blir väl lite för varm då. Det har ju helt klart med säsong att göra. Jag vet i alla fall att jag har mer stil än de flesta andra som bär samma kläder och samma märken och gärna svart mitt i sommaren fast de ofta inte klär i svart vilket få personer gör på grund av hudfärgen. I England är ju klimatet mildare än här vilket gör det möjligt att bära tennismärken längre under året jämfört med här.

Att bära såkallade huligan-märken behöver inte innebära att man är huligan men det har huliganer som du svårt att förstå. Dessa märken skulle vart nedlagda och borta för länge sen om det bara var huliganer som bar dem. Huligan-kulturen är ju hur liten som helst jämfört med alla de som också köper dessa märken för att man vill ha designer-kläder som är välgjorda och som håller. Det är knappast huliganerna som har en ensamrätt på dessa kläder.

Ska man tala om chav så kan man ju jämföra de med huliganer för det är ju knappast människor som är smarta som slåss för något så dumt som ett spel med en boll. I den kulturen förstår man ju att dålig uppväxt och frånvarande farsor är grogrunden vilket ni delar med alla chavs. Själv spelade jag tennis från barnsben på grund av en viss Björn Borg som förgyllde somrarna fem år i rad då han vann Wimbledon. Trots det så blev med tiden McEnroe också en favorit med sitt kaxiga beteende och de kläder han bar. Huliganerna satt ju uttråkade på sommaren utan matcher och slagsmål och såg på tennis från Wimbledon och började klä sig i de kläder som spelarna där bar. Det är rätt enkelt att förstå hur tenniskläder blev huligankläder. Priset har ju mycket med det att göra också.

Vad bär du nu under sommaren även om ni inte heller har någon?

Skicka gärna PM så kan vi snacka om huligankultur och egna erfarenheter och lite annat kul för den scenen roar mig trots allt och har jag sårat dig eller upprört dig så var det inte meningen alls.

Respekt!
Senast redigerad av SergioTacchini 2012-07-21 kl. 16:04.
Citera
2012-07-21, 18:08
Medlem
NirvanAs avatar
Även om jag gillar bägges argument måste jag ändå medge att B6 går vinnande ur denna diskussion
Citera
2012-07-21, 18:25
Medlem
Chav eller inte är ju ganska ointressant i ett svenskt perspektiv, typ som diskussionen kring Lonsdale som jag, och många andra, kopplar till boxning i främsta hand och inte chavs. Men håller med om att Lonsdale helt klart antagligen är något kidsen ifrån orten skulle kunna bära om det fick fäste.

Det som däremot kan vara bra att tänka på är väl hur det ser ut, ett par tacchini "träningsbyxor" ser väldigt mycket förort ut (chav ungefär) oavsett. Att Lacoste är någonting som skulle bäras under en fest på en herrgård finner jag bara skrattretande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in