Citat:
Ursprungligen postat av BirminghamB6
Nu är vi inne på chav-territorium ser jag. Sweat pants eller wct byxor till.. En snygg jacka. Det är nog vad jag skulle se på chavs i förorten, inte på en football casual. Det var 25 år sedan du såg en casual dra på sig tennisoverallen senast. I Sverige tror jag nog att folk i allmänhet blandar ihop de två stilarna och framförallt, livsstilarna.
Sedan lite kuriosa angående det ni kallar tygskor. I England kallas de allmänt för "pimsolls" eller "pims" och började tillverkas redan i början av 1800-talet av dunlop. De hade tidigare alltid en tydlig rand precis där gummit tog slut och där tyget i skon började. Denna rand påminner om den röda linje på fartyg som markerar vattenlinjen, "the pimsoll line". Den röda linjen får inte gå under havsytan, då är skeppet för tungt lastat och sjödugligheten äventyras. Samma som med skon. Kliver man i vatten som går över the pimsoll line blir man blöt om fötterna. Skon tillhörde ända fram till några år sedan den allmänna skoluniformen. Främst av den anledningen väljer nog många att inte bära pimsolls. Framförallt inte casuals.

Ja det stämmer i Sverige men inte på de brittiska öarna eller i många andra länder. Svenska casuals har en ganska dålig stil med mycket mörka färger vilket man ser på de flesta svenskar. Det är som om de vill smälta in i den svarta eller gråa asfalten.
Kallar man designer-märken från tennis-världen för chav då vet man inte vad det ordet beskriver för stil och för människor. Vita skor är casual men aldrig mörkt färgade och det verkar som någon i denna tråd borde hyfsa till sin kunskap men du kanske inte har rest så mycket eller?
Just nu har retro-kläderna sitt största uppsving någonsin med en åtgång som är skrämmande då de tar slut oavsett om de säljs i dyra affärer eller online eller till och med på Ebay.
Om någon blandar ihop säker är det du och jag misstänker att du tror att casual-scenen endast inkluderar Stone Island med mera men tennis-märkena är i högsta grad aktuella och under den gångna Premier League-säsongen kunde vi med stor tv tydligt se dessa märken vara välrepresenterade på läktarna.
Svenska casual-scenen är ju bara pinsam och svenskar har i alla år haft svårt att hänga med i det brittiska modet. Minns hur indie-fans började bära kläder och accessoarer typ 10 år för sent jämfört med i England. Detta verkar fortfarande vara fallet när det gäller casual som är ett skotskt uttryck som få utanför Skottland ens använder. Casual-kläder är ju just casual och därför är det märken förknippade med sport som är casual wear.
En del tror att Lacoste är casual men det är ju att vara uppklädd för en fin fest på en herrgård i Sörmland och dessutom var det scousers som snodde Lacoste på bortamatcher och ingen vill förknippas med scousers överhuvudtaget.
På nätet visas många bilder på såkallade chavs och gemensamt för bilderna är att de bär Burberry. Casual betyder ju lös och ledig på svenska och därför är det sportkläder som inte sitter åt som är casual och inte fina kläder som är stela.
Sedan så är en huligan som vi ju talar om här en person som inte klär sig likadant hela tiden. Visst föredrar en huligan märken som Stone Island och Burberry med mera på en match eller vid en uppgjord träff medan tenniskläder bärs rätt mycket den övriga tiden på puben och annars. Förr i tiden dök många upp i tenniskläder på matcher och när de skulle slåss. Du kan ju se på det som att de kläder du förordar mer är en uniform när det är allvar medan de kläder jag talar om representerar en annan del av kulturen och har mer med nostalgi att göra men det senaste året har som sagt dessa tennismärken tagit över mer och mer på läktarna.
För att du ska lära dig lite mer bör du besöka denna online-affär och botanisera och den förklarar faktiskt en del saker också:
http://www.80scasualclassics.co.uk/index.php
Som avslutning kan jag säga att man inte ska blanda ihop snygga tenniskläder med så kallade shell suits och annat som chavs gärna bär. Det är väl bara i Sverige man säger WCT-brallor om allt som är träningsbyxor men då visar man en stor okunskap. Googla på Chav och välj bilder så får du upp massor med bilder på killar och tjejer som bär Burberry som för övrigt har det fulaste mönstret man kan hitta på kläder och det är som en blandning av en engelsk tapet och en uppspydd pizza. Låt wannabees till överklasskärringar ha det märket i fred.