Citat:
Ursprungligen postat av Wezt
Henri Lloyd är ungefär lika casual som en säck med vitlök. Bra så. Släpp det nu.
De flesta här inne har missuppfattat hela prylen med casual. Det är aldrig tal om att upprätthålla en uniform utan sanningen ligger snarare i motsatsen. Det handlar om att fly från uniformen, att fly från mallarna. Något som de flesta här inne verkar vara helt främmande för. Det fungerade kanske någon gång i tiden att springa omkring i en Stone Islandtröja och trainers från Adidas och tro att man är världens skönaste grabb men det är 2012 nu. Det är inte 2002 längre.
Va lite progessiva för fan!
Casualkulturen uppstod ju när folk inte ville ha matchtröjor eller sitt egna lags färger på sig. De började då använda dyra och lite sportiga märken. Allt för att se ut som vet som helst ungefär. Det är alltså fullt möjligt att sitta med en rutig skjorta och en mörk pullover från Lacoste för att sedan följa upp med ett par raw denim jeans, kanske slim fit till och med, och ett par softa trainers, och fortfarande kalla det casual. Då anser jag att man är finklädd. Eller ja, lite finare klädd åtminstonde...
Om vi säger så här då: Om man har en Lacoste-tröja på sig så är det omöjligt att vara en casual för de användes redan på 70-talet? Du verkar yrka på att det absolut inte får vara kläder som någon annan har.
Jag köper att casual betyder att "hitta sitt eget" som du väljer att syfta på, men casualkulturen speglar inte de orden eller ens i närheten av betydelsen.
Du talar om mallar som man ska fly från men faktum är att casual kom till för att dåvarande huliganer skulle se ut som vanligt folk. Trots att det senare utvecklades till att bara en viss kategori folk brukar ett märke.
Som jag tidigare nämnt, jag fokuserar mer på stuket och inte nödvändigtvis på just märket. Kalle 15 år springer runt med billigaste Stone Island-plagget, en keps, och tror att han är "casual" medan jag, som många andra mer insatta, föredrar en betydligt diskretare utstyrsel.