2012-03-15, 18:27
Medlem
Eftersom jag är svag för Reebok classics så passar jag på att tipsa om dessa: http://www.terrace.se/system/search/product.asp?id=4236

http://www.sportsdirect.com/mens/reebok-classic-leather-mens-124014

Sjukt vad priserna skiljer sig från Öarna...
Citera
2012-03-15, 19:24
Medlem
fizzles avatar
Kommer att flytta till England (en storstad, men inte London) väldigt snart och funderar på om jag inte ska vänta med att köpa en ny vårjacka tills jag är där. Så, jag ber om tips på affärer med bekväma stilar. Medeldyrt och nedåt tack, har inte alla pengar i världen ännu.

Om någon tycker det är roligt att vara specifik kan jag redan nu säga att jag föredrar en något längre jacka, beige-grå eller vit.
Citera
2012-03-15, 19:26
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Kommer att flytta till England (en storstad, men inte London) väldigt snart och funderar på om jag inte ska vänta med att köpa en ny vårjacka tills jag är där. Så, jag ber om tips på affärer med bekväma stilar. Medeldyrt och nedåt tack, har inte alla pengar i världen ännu.

Om någon tycker det är roligt att vara specifik kan jag redan nu säga att jag föredrar en något längre jacka, beige-grå eller vit.
Trenchcoat känns väldigt brittiskt på nåt vis, ganska snygga också.
Citera
2012-03-15, 22:33
Medlem
fizzles avatar
Ja givetvis, jag har dessutom gått i min crombiecoat hela höstern och vintern, men den är opassande till våren/sommaren såklart. Dessutom kommer den att bli för varmt väldigt snart så jag har redan nu börjat vänja mig vid den vanliga jackan, som ska bli utbytt

Tips på någon bra butikskedja, sådär generellt ?
Citera
2012-03-15, 22:37
Medlem
devilzeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Ja givetvis, jag har dessutom gått i min crombiecoat hela höstern och vintern, men den är opassande till våren/sommaren såklart. Dessutom kommer den att bli för varmt väldigt snart så jag har redan nu börjat vänja mig vid den vanliga jackan, som ska bli utbytt

Tips på någon bra butikskedja, sådär generellt ?
Mark & Spencer är bra. Köpte själv en trenchcoat där nyligen, £79 gick den på så det är väldigt överkomliga priser.
Citera
2012-03-16, 17:29
Medlem
NirvanAs avatar
Forest Hillsen blev rätt bra, ser snabba ut, enda nackdelen är väl att de är ganska platta och inte de allra bekvämaste att gå i...antar att de ser ut som de gjorde på 70-talet mer eller mindre och då var ju inte sneakers så utvecklade.
Citera
2012-03-16, 18:14
Medlem
Little.Geezers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Forest Hillsen blev rätt bra, ser snabba ut, enda nackdelen är väl att de är ganska platta och inte de allra bekvämaste att gå i...antar att de ser ut som de gjorde på 70-talet mer eller mindre och då var ju inte sneakers så utvecklade.

Personligen tycker jag att de är toksköna att gå i. Trivs mycket bra med mina. Perfekta sommardojjer eftersom de är lite tunnare. Under vår/höst kanske ett par ordentliga trainers passar bättre till exempel de klassiska FILA Roma http://srvimg08.tablica.pl/images_tablicapl/6795201_1_644x461/buty-fila-roma-iii-lace-r-39-katowice_rev004.jpg

Gör även en mindre notis angående underkategorin som behandlades senast, Män med pondus.

Ja väldans vad lätt det var att gnälla. Det är bara inse att Henri Lloyd kan anammas i casualkulturen även om det finns folk som tycker annorlunda. Ett par trickers hör inte hemma på fotbollsläktaren. Kulturen casual som grundades i England innebär att du hade dyra, sportiga märken. Så gott som endast adidas på fötterna. Det skulle vara en aligator på pikétröjan. Det skulle vara kläder som tennisstjärnorna hade.

Vissa idag översätter casual till "ledig" och att man då har en ledig klädstil och inte så strikt kod. Jag vet inte hur var och en som läser detta inlägg definierar som casual men jag tänker på brittiskt mode och brittisk stil. Inte stil som i stiligt utan stil som i stuk. Det man i England kallar för 'terrace wear.' Casual ser jag som en kultur, ett mode alltså, och ingen jävla direktöversättning.
Citera
2012-03-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Little.Geezer
Gör även en mindre notis angående underkategorin som behandlades senast, Män med pondus.

Ja väldans vad lätt det var att gnälla. Det är bara inse att Henri Lloyd kan anammas i casualkulturen även om det finns folk som tycker annorlunda. Ett par trickers hör inte hemma på fotbollsläktaren. Kulturen casual som grundades i England innebär att du hade dyra, sportiga märken. Så gott som endast adidas på fötterna. Det skulle vara en aligator på pikétröjan. Det skulle vara kläder som tennisstjärnorna hade.

Vissa idag översätter casual till "ledig" och att man då har en ledig klädstil och inte så strikt kod. Jag vet inte hur var och en som läser detta inlägg definierar som casual men jag tänker på brittiskt mode och brittisk stil. Inte stil som i stiligt utan stil som i stuk. Det man i England kallar för 'terrace wear.' Casual ser jag som en kultur, ett mode alltså, och ingen jävla direktöversättning.

Henri Lloyd är ungefär lika casual som en säck med vitlök. Bra så. Släpp det nu.

De flesta här inne har missuppfattat hela prylen med casual. Det är aldrig tal om att upprätthålla en uniform utan sanningen ligger snarare i motsatsen. Det handlar om att fly från uniformen, att fly från mallarna. Något som de flesta här inne verkar vara helt främmande för. Det fungerade kanske någon gång i tiden att springa omkring i en Stone Islandtröja och trainers från Adidas och tro att man är världens skönaste grabb men det är 2012 nu. Det är inte 2002 längre.

Va lite progessiva för fan!
Citera
2012-03-16, 19:28
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little.Geezer
Personligen tycker jag att de är toksköna att gå i. Trivs mycket bra med mina. Perfekta sommardojjer eftersom de är lite tunnare. Under vår/höst kanske ett par ordentliga trainers passar bättre till exempel de klassiska FILA Roma http://srvimg08.tablica.pl/images_tablicapl/6795201_1_644x461/buty-fila-roma-iii-lace-r-39-katowice_rev004.jpg

Du sätter precis ord på min åsikt där när du skiljer på "stil" och "stuk". Och på tal om Forest Hillsen så fick jag syrran att införskaffa mig ett par när hon var i London. Tycker dom är galet sköna att gå i.
Citera
2012-03-16, 19:30
Medlem
Och nej, jag säger inte att ni alla ska springa runt i broggar och oljerockar men vidga vyerna lite.
The Terrace sitter inte på facit.
Citera
2012-03-16, 21:41
Medlem
Slog till på en SI tröja idag, den här blev det. Riktigt nöjd, tyckte att den var sjukt snygg. Nu ska jag bara bli av med min lilla ölmage så den sitter ännu snyggare

Snacket med att "fly ifrån uniformen" köper jag inte alls. Jag köper kläder som jag tycker är snygga, skiter väl i om det är för mainstream eller inte. Visserligen är inte jag någon "grabb" och riktigt inne på casualkulturen mer än att kläderna är riktigt snygga. Jag lever kvar i år 2005 och köper lite rutiga kläder också, vem fan bryr sig? Jag är inte någon modebög som ska kasta mina kläder så fort dom är "ute" bara för att många har samma.

Ska man fly ifrån uniformen så får man nog börja gå naken för då lär ingen apa efter.
Citera
2012-03-17, 15:53
Medlem
Little.Geezers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wezt
Henri Lloyd är ungefär lika casual som en säck med vitlök. Bra så. Släpp det nu.

De flesta här inne har missuppfattat hela prylen med casual. Det är aldrig tal om att upprätthålla en uniform utan sanningen ligger snarare i motsatsen. Det handlar om att fly från uniformen, att fly från mallarna. Något som de flesta här inne verkar vara helt främmande för. Det fungerade kanske någon gång i tiden att springa omkring i en Stone Islandtröja och trainers från Adidas och tro att man är världens skönaste grabb men det är 2012 nu. Det är inte 2002 längre.

Va lite progessiva för fan!

Casualkulturen uppstod ju när folk inte ville ha matchtröjor eller sitt egna lags färger på sig. De började då använda dyra och lite sportiga märken. Allt för att se ut som vet som helst ungefär. Det är alltså fullt möjligt att sitta med en rutig skjorta och en mörk pullover från Lacoste för att sedan följa upp med ett par raw denim jeans, kanske slim fit till och med, och ett par softa trainers, och fortfarande kalla det casual. Då anser jag att man är finklädd. Eller ja, lite finare klädd åtminstonde...

Om vi säger så här då: Om man har en Lacoste-tröja på sig så är det omöjligt att vara en casual för de användes redan på 70-talet? Du verkar yrka på att det absolut inte får vara kläder som någon annan har.

Jag köper att casual betyder att "hitta sitt eget" som du väljer att syfta på, men casualkulturen speglar inte de orden eller ens i närheten av betydelsen.

Du talar om mallar som man ska fly från men faktum är att casual kom till för att dåvarande huliganer skulle se ut som vanligt folk. Trots att det senare utvecklades till att bara en viss kategori folk brukar ett märke.

Som jag tidigare nämnt, jag fokuserar mer på stuket och inte nödvändigtvis på just märket. Kalle 15 år springer runt med billigaste Stone Island-plagget, en keps, och tror att han är "casual" medan jag, som många andra mer insatta, föredrar en betydligt diskretare utstyrsel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in