2010-01-12, 09:13
Medlem
FukEmUps avatar
hmm, kanske kan ha ngt att gora med en som sa i borjan, att dom nog dras till fingerfardigheten kanske.. jag vet inte, men jag spelade pa en bar har i Australien, dom hade en bar pa hostlet. jag spelade forst en egen lat, och lite annat bajs.
kan tillagga att jag inte kan sjunga sa jag spelar bara. jag avslutade med under the bridge. de va ratt kul for manga sjong med.

men efterat nar jag traffade ngra tjejer fran hostlet som var pa samma klubb den kvallen kom dom fram och sa '' ahh va bra du spelade , bla bla bla, '' men du maste sjunga ocksa ''.

sa tror de gar fram mest, killar som spelar lite och sjunger, behover inte vara sarskilt bra..
men de spreds ryckte fort, att jag var duktig pa gitarr.

en kille som stadade pa hostlet sen den kvallen sa, oh , the guy with the magic fingers..., jag sa, Who says that ? han svara, Everyone .
Citera
2010-01-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tragic.
Jag tror det handlar mer om att det är tilldragande eftersom musik är så stor del av vårt liv, det är något som vi lyssnar på dagligen. Vi väljer musik efter vårt sinnesstånd, vi lyssnar när vi är ledsna, glada, känner oss flörtiga, romantiska, är arga, stressade, etc. Om då någon är duktig på att spela ett instrument och spelar för oss väcker det känslor som den typen av musik speglar, om det är en låt du hört förut kanske den undermedvetet (eller medvetet) tar dig tillbaka till det sinnesstånd du hade sist du hörde den. Det väcker känslor. Jag tror det är därför som det är så lockande. För ärligt talat, killar blir väl lockade om en tjej skulle sätta sig och spela och sjunga bra, eller?

Edit: Sen märks det ganska väl om denne spelar bara för uppmärksamhet eller om det faktiskt är för att han/hon älskar att spela och är duktig.

+1
Tog ju bara 299 inlägg innan man fick ett vettigt svar!
Citera
2010-01-12, 14:49
Medlem
SniperJackals avatar
jag ocksa gitarrist och ja detta fenomen ar javligt vanligt. samma sak med killar som kan sjunga. alla idolfjortisar ar val exempel pa det.
dock i arlighetens namn sa ar inte vi killar sa mycket battre egentligen. Dom blir byxkata pa musiker men vi killar blir kata av tjejer som spelar tvspel :P en tjej som spelar tvspel brukar alltid fa ragg efter sig oavsett hur hon ser ut typ. sen brukar det nastan alltid vara sa att dom bara spelar typ wow,mario kart, guitar hero, sims eller nat men kallar sig sjalva som gamers bara for att fa uppmarksamhet tror jag. ganska patetiskt.
Citera
2010-01-12, 14:52
Medlem
Libérées avatar
Om jag är lite full och ser en gitarr liggandes i samma lokal, så kan jag aldrig låta bli att fingra på den och kanske spela en låt eller två, helst tillsammans med någon som kan sjunga eller spela munspel! Jag har en del vänner som spelar och sjunger, så att vi drar ihop tillfälliga band på fester ter sig bara naturligt, SPECIELLT när vi är lite onyktra. Det är ju så jävla mycket roligare då!
Men att vrida ner volymen på stereon och överrösta allt för uppmärksamhetens skull är, givetvis, bara löjligt.
Ärligt talat grappar, det är väl inte så konstigt att tjejer gillar killar som kan spela gitarr, eller något annat instrument för den delen? Smälter ni inte själva när ni ser en liten godbit plocka på en gammal visa, sjungandes med sin förtrollande änglastämma? Fan, nu blev jag kåt igen.
Passar på att be om ursäkt till alla jag någonsin stört och snott brudar av på diverse tillställningar.
Citera
2010-01-12, 16:07
Medlem
racerkatts avatar
Killar med gitarr på fester är nog det mest störande som finns. Hatar de äckliga svinen! När någon börjar plinka "house of the rising sun" vet jag att det är dags att lämna festen. Risk för mord annars.
Citera
2010-01-12, 16:15
Medlem
earplugs avatar
Kanske bara tanken på en "fingerfärdig"-kille
Citera
2010-01-12, 16:23
Medlem
Loyals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av racerkatt
Killar med gitarr på fester är nog det mest störande som finns. Hatar de äckliga svinen! När någon börjar plinka "house of the rising sun" vet jag att det är dags att lämna festen. Risk för mord annars.

Haller med, finns inget mer irriterande an en javla gitarrsnubbe som lyssnar pa Winnerback hela dagarna och tror han ar djup.
Sedan finns ju popfittorna och deras gitarrer, de ska man bara trycka ner sa javla langt i halsen som det gar pa Kalle Strop.

Piano/Synth ar klass dock! Grabbar som kliver upp och spelar piano ar fan inga mesar.
Citera
2010-01-12, 16:51
Medlem
-Johan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Intelligens för att spela gitarr? You having a laugh? Det är väl samma princip som att lära sig cykla. Vi snackar snarare om lata bohemer som hellre sitter hemma på rummet och röker på än att bidra med något vettigt till samhället. Det är ingen nyhet att kvinnor gillar mystiska och missförstådda (enligt dom själva) typer som dom kan mamma runt med.

Att bemästra en gitarr är inte enkelt och kräver jävligt mycket tid och dedikation, där krävs en del intelligens. Men att spela någon enkel låt med 3 ackord kräver inte särskilt mycket, nej.
Citera
2010-01-12, 17:22
Medlem
Bajslocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Att bemästra en gitarr är inte enkelt och kräver jävligt mycket tid och dedikation, där krävs en del intelligens. Men att spela någon enkel låt med 3 ackord kräver inte särskilt mycket, nej.
Ja, det krävs intelligens att cykla också.

Killar som använder gitarren för att ragga på fester äcklar mig.
Citera
2010-01-12, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paulle
Icke! Finns inget värre än när någon jeppe drar fram en gitarr på en förfest och börjar sjunga lite Gärdestad och samtidigt tvingar alla andra att vara tysta. Stor stämningsdödare. Trubadurandet sparar man till sena efterfester.

Alla ska väl sjunga? Det är ju då det är roligt.
Citera
2010-01-12, 18:51
Medlem
Ratads avatar
Jag kanske har nämt detta.

När jag bodde i Norge var en av mina jobbarkompisar en gitarrkille. Han och två andra brukade se till att ha med sig gitarrer på fester. Dom hade ett coverband ihop och var riktigt bra. Vi hade alltid allsång!
Citera
2010-01-12, 20:44
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SniperJackal
jag ocksa gitarrist och ja detta fenomen ar javligt vanligt. samma sak med killar som kan sjunga. alla idolfjortisar ar val exempel pa det.
dock i arlighetens namn sa ar inte vi killar sa mycket battre egentligen. Dom blir byxkata pa musiker men vi killar blir kata av tjejer som spelar tvspel :P en tjej som spelar tvspel brukar alltid fa ragg efter sig oavsett hur hon ser ut typ. sen brukar det nastan alltid vara sa att dom bara spelar typ wow,mario kart, guitar hero, sims eller nat men kallar sig sjalva som gamers bara for att fa uppmarksamhet tror jag. ganska patetiskt.

Det ligger nog något i det du säger, få är gångerna då jag varit så lycklig som när en tjej ville kolla på battlestar galactica med mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Loyal
Piano/Synth ar klass dock! Grabbar som kliver upp och spelar piano ar fan inga mesar.

+1
Ångrar att jag inte började spela piano istället för gitarr.
Har dock tagit tag i saken och har börjat försöka lära mig nu!
Senast redigerad av Apspektakel 2010-01-12 kl. 20:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in