• 1
  • 2
2007-09-10, 22:34
Medlem
Rakiis avatar
Enligt ICD-10 karaktäriseras schizoid personlighetsstörning av minst tre av följande:
-Känslomässig kyla, likgiltighet eller reducerad känslosamhet.
-Begränsad kapacitet att uttrycka antingen positiva eller negativa känslor mot andra.
-Föredrar ihärdigt ensamma aktiviteter.
-Väldigt få (om några) nära vänner eller relationer och en avsaknad av lust att ha sådana.
-Oberörd av antingen beröm eller kritik.
-Känner glädje av få, om några, aktiviteter.
-Oberörd av sociala normer.
-Upptagen med fantasier och själviakttagelser.
-Avsaknad för lust av att ha sex med andra personer.

Före min doktor avgick från sin nuvarande arbetsplats började man spekulera kring min diagnos mer djupgående efter att ha legat inne ett tag på sluten vården och att man bollat med att jag skulle ha aspergers syndrom. Slutsitsen jag hamnade i är att man nu kommit fram till att jag troligtvis har eller har trots att hon inte hann sätta diagnos att det rör sig om Schizoid personlighetsstörning. Och visst, som med mycket annat som man jämnför sig själv med känns mycket igen men det slår en klocka och verkligen talar om att detta är jag. Jag har för första men troligtvis inte sista gången fått en stämpel på mig inom psykiatrin.

Jag skulle väldigt gärna söka upp likastående personer här på FB och ta del i en diskussion med folk om denna diagnos, hur man gör sig bäst i att kunna få en dräglig livssituation etc... Någon som känner sig manad att fråga frågor finns jag även för att försöka svara utifrån mitt perspektiv.
Citera
2007-09-10, 23:00
Medlem
sailawayss avatar
Den där diagnosen tycker jag lätt skulle kunna gå inunder ordet "apati". Stämmer det?

Iaf, lycka till med ditt sökande efter personer med liknande diagnoser och problem.
Citera
2007-09-10, 23:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sailaways
Den där diagnosen tycker jag lätt skulle kunna gå inunder ordet "apati". Stämmer det?

Mjo det skulle jag nog vilja påstå i den bemärkelsen av apati som jag relaterar till är hur pass känslomässigt apatisk jag tycks vara av min omgivning och hur man mestadels skämtar bort dagens allvar med att säga att man ändå kommer dö förr eller senare. Så apati gentemot sig själv, omgivningen såväl som förbättrandet av sin situation är väl det som handlar om i mitt fall, men tror det varierar från person med SP till person.
Citera
2007-09-11, 09:48
Medlem
Zaranthustras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
-Begränsad kapacitet att uttrycka antingen positiva eller negativa känslor mot andra.
-Väldigt få (om några) nära vänner eller relationer och en avsaknad av lust att ha sådana.

Låter som du skulle kunna bli en utmärkt författare.
Citera
2007-09-11, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Enligt ICD-10 karaktäriseras schizoid personlighetsstörning av minst tre av följande:

Psykopater, asperger, autister med flera skulle väl lätt kunna uppfylla tre av ovan!? Har dessa schizoid personlighetsstörning utöver sin diagnos, eller är detta någon form av "slaskdiagnos" att sätta på folk som är konstiga, men som inte uppfyller kravet för någon annan störning?
Citera
2007-09-11, 11:47
Medlem
Numes avatar
Jag känner nog igen mig på alla punkterna mer eller mindre men jag vet inte, är ganska säker på att jag har social fobi som kanske gör det mer troligt för mig själv att jag har SP. Jag känner mig ganska apatisk i vart fall ungefär som du beskrev.
Citera
2007-09-11, 12:59
Medlem
jag passade in på 3 nästan 4 av de där punkterna, minst 3?
nej tror nog det är lite fel men jag har iallafall social fobi <- själv diagnoserad.
Citera
2007-09-11, 13:49
Medlem
Xploits avatar
Det brukar också anges att man ej sedan tidigare får ha någon annan diagnos, så som t ex någon form av autism eller liknande tillstånd. Vet inte om det gör det i detta fall och TS valde att inte inkludera det bland kriterierna.

För att bli diagnoserad med autism finns även ett antal andra kriterier utöver dessa.
Citera
2007-09-11, 13:50
Medlem
Social fobi är långt ifrån samma sak.
Man vill allt det en shitzoid inte har ngt intresse för även om man är rädd för det eller oförmögen att skaffa sig det.

En socialfobiker? Knappast.

Kan ju en socialfobiker stämma in på.

Här ska man verkligen FÖREDRA. Socialfobiker kan verka föredra man i djupet av hjärtat så önskar de en gemenskap. Men här är det svårt.

Socialfobiker gnäller ofta över sin ensamhet.

Socialfobiker är ofta överkänsliga.

Kan ju stämma in på många diagnoser, inkl social fobi.

Är en socialfobiker det?

Ja, det är socialfobiker verkligen.

Vill ni inte ha sex, socialfobiker?
Citera
2007-09-11, 15:46
Medlem
Som jag har förstått det så sätter man hellre diagnosen aspergers än schizoid eftersom om man har aspergers så har man rätt till vissa insatser enligt LSS. Det leder förstås till ett bättre behandlingsklimat för patienten som kan få extra hjälp med det vardagliga livet.
Citera
2007-09-11, 16:31
Medlem
zodiackillers avatar
Denna kriterielista lyckas jag pricka in tre kriterier både för mig och för dom jag känner, så man kan knappast säga att den är av någon värde överhuvudtaget. Du måste nog bifoga en avsevärt mer detaljerad beskrivning om du inte vill pricka in hela Svenska folket som schizoida - för det är väl inte det som är meningen?
Citera
2007-09-11, 19:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodiackiller
Denna kriterielista lyckas jag pricka in tre kriterier både för mig och för dom jag känner, så man kan knappast säga att den är av någon värde överhuvudtaget. Du måste nog bifoga en avsevärt mer detaljerad beskrivning om du inte vill pricka in hela Svenska folket som schizoida - för det är väl inte det som är meningen?

Står betydligt mer och tydligare på engelska wikin; http://en.wikipedia.org/wiki/Schizoid

Där har vi åtminstonde en bra grund att bygga eventuella tankar och frågor kring, samt att jag själv läste igenom det där för ett tag sedan och lyckades pricka in nästan samtliga utan att ens ha pratat med min dåvarande doktor om denna diagnos då dom diskuterat mig som ett aspergerfall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in