Citat:
Ursprungligen postat av
baconJihad
Jag lider lite av vissa delar av det, tex känner jag en viss sorg över att inte kunna delta i ett socialt liv som de flesta andra. Trots att jag liksom inte har något intresse av det skulle jag vilja ha ett intresse eller hur man ska säga. Och i mitt fall är känslan av meningslöshet och att så gott som ingenting känns roligt rätt stark.
Kan hitta saker jag vill göra, men bara en stund. Så har inte lyckats slutföra något i hela mitt liv när det kommer till utbildning, arbete och sånt som tar längre tid än 3-6 mån. Har aldrig haft ett fast arbete heller vid snart 42 års ålder. Hade en tidsbegränsad anställning en gång och fick semester. Det ser jag som en stor triumf!
Dock är det rätt vanligt att Schizoida inte har några intressen eftersom allt bara känns fake och meningslöst. Men det är differentialdiagnos med asperger så lite olika drag förekommer ju.
Jo, jag förstår. Det här med att vilja vara intresserad av ett socialt liv, men i praktiken är det ''whatever''/''meh'', när det väl kommer. Observationerna av hur de flesta människor blir påverkade (eller drogade) av social stimulans, kan få en att själv vilja bli det. Fakk spliffen, silen eller starkölen, hur känns det av att bli påverkad av social stimulans? Det är många Schizoida som tänkt likadant. Man är inte intresserad av det, men vill vara intresserad av det. Att vara en människa, istället för en alien i en mänsklig skepnad.
Jo, det är de tre A:na som gäller. För i princip samtliga Schizoida. Amotivation, avolition och anhedoni. Jag vill lägga till ett fjärde A, asocial. Det är inte direkt optimalt för ett liv i väst.
Ett ganska vanligt sätt att betrakta livet på är att leva (vara - många, inkl. mig själv - ser livet mer som att existera, istället för att leva) , inuti en glaskupol. En av de bättre analogierna jag sett är att livet är som att du är en biobesökare och tittar på en medioker film, med mediokra skådespelare och trist handling, men du kan inte gå ifrån biografen, eftersom att det är ditt liv. Världen är därute, men det verkligaste som finns är ens egna tankar och fantasier. ''On the outside, looking in''. Något du kan förstå?