• 5
  • 6
2023-01-24, 13:23
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Har du någon kontakt med psykatrin?

Vilka mediciner går du på, inga?
Antipsykotiskt.
Citera
2023-01-24, 19:58
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Antipsykotiskt.

Precis börjat ta quentapin igen, och visst hjälper det, föga. Får se vad läkaren säger.
Citera
2023-01-27, 08:40
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Precis börjat ta quentapin igen, och visst hjälper det, föga. Får se vad läkaren säger.
Som sagt står inte så mycket om din problematik eller behandling så det kan jag förstå.
Citera
2023-01-27, 17:12
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Som sagt står inte så mycket om din problematik eller behandling så det kan jag förstå.

Någon behandling är inte riktigt igång, eller jo, mot depression i första hand. Har HFA och åkt på några enstaka drogutlösta psykoser/minipsykoser i samband med en massa stress. Kan relatera till schizoid personlighetsstörning i perioder. Kan även relatera till ADD, då jag fan inte får saker gjorda som jag har påbörjat, även bipolaritet men har nog aldrig haft den där riktiga maniska känslan som beskrivs.
Citera
2023-01-27, 17:16
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Någon behandling är inte riktigt igång, eller jo, mot depression i första hand. Har HFA och åkt på några enstaka drogutlösta psykoser/minipsykoser i samband med en massa stress. Kan relatera till schizoid personlighetsstörning i perioder. Kan även relatera till ADD, då jag fan inte får saker gjorda som jag har påbörjat, även bipolaritet men har nog aldrig haft den där riktiga maniska känslan som beskrivs.
Jag kan med relatera i viss del. Men då av påverkan av andra. När jag är utsatt för extrem hjärnstress så kan jag tappa minnet. Typ vakna upp på något annat ställe.
Citera
2023-01-27, 17:31
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Jag kan med relatera i viss del. Men då av påverkan av andra. När jag är utsatt för extrem hjärnstress så kan jag tappa minnet. Typ vakna upp på något annat ställe.

Samma här, och det är fan läskigt när man vanligtvis har ett nästintill fotografiskt/eidetiskt minne. Aldrig riktigt varit så illa att jag vaknat upp någonstans och inte vet var jag är (bortsett från när man precis vaknat nån gång från en dröm).

Fuck, trött på att skämma ut mig. Hoppas jag kan bli frisk igen och kunna slutföra mina studier, pallar fan inte leva såhär.
Citera
2023-01-27, 17:38
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Samma här, och det är fan läskigt när man vanligtvis har ett nästintill fotografiskt/eidetiskt minne. Aldrig riktigt varit så illa att jag vaknat upp någonstans och inte vet var jag är (bortsett från när man precis vaknat nån gång från en dröm).

Fuck, trött på att skämma ut mig. Hoppas jag kan bli frisk igen och kunna slutföra mina studier, pallar fan inte leva såhär.
Min hjärna funkar inte riktigt av all påverkan. Fragment från mitt liv. Kan inte riktigt tänka. Går på rutin när man bara sovit någon timme varje natt i ett decennium. Din problemetik kan inte är livslång och det finns en ljusning?
Citera
2023-01-27, 21:47
Medlem
cogito.ergosums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baconJihad
Jag lider lite av vissa delar av det, tex känner jag en viss sorg över att inte kunna delta i ett socialt liv som de flesta andra. Trots att jag liksom inte har något intresse av det skulle jag vilja ha ett intresse eller hur man ska säga. Och i mitt fall är känslan av meningslöshet och att så gott som ingenting känns roligt rätt stark.
Kan hitta saker jag vill göra, men bara en stund. Så har inte lyckats slutföra något i hela mitt liv när det kommer till utbildning, arbete och sånt som tar längre tid än 3-6 mån. Har aldrig haft ett fast arbete heller vid snart 42 års ålder. Hade en tidsbegränsad anställning en gång och fick semester. Det ser jag som en stor triumf!

Dock är det rätt vanligt att Schizoida inte har några intressen eftersom allt bara känns fake och meningslöst. Men det är differentialdiagnos med asperger så lite olika drag förekommer ju.
Jo, jag förstår. Det här med att vilja vara intresserad av ett socialt liv, men i praktiken är det ''whatever''/''meh'', när det väl kommer. Observationerna av hur de flesta människor blir påverkade (eller drogade) av social stimulans, kan få en att själv vilja bli det. Fakk spliffen, silen eller starkölen, hur känns det av att bli påverkad av social stimulans? Det är många Schizoida som tänkt likadant. Man är inte intresserad av det, men vill vara intresserad av det. Att vara en människa, istället för en alien i en mänsklig skepnad.

Jo, det är de tre A:na som gäller. För i princip samtliga Schizoida. Amotivation, avolition och anhedoni. Jag vill lägga till ett fjärde A, asocial. Det är inte direkt optimalt för ett liv i väst.

Ett ganska vanligt sätt att betrakta livet på är att leva (vara - många, inkl. mig själv - ser livet mer som att existera, istället för att leva) , inuti en glaskupol. En av de bättre analogierna jag sett är att livet är som att du är en biobesökare och tittar på en medioker film, med mediokra skådespelare och trist handling, men du kan inte gå ifrån biografen, eftersom att det är ditt liv. Världen är därute, men det verkligaste som finns är ens egna tankar och fantasier. ''On the outside, looking in''. Något du kan förstå?
Senast redigerad av cogito.ergosum 2023-01-27 kl. 22:04.
Citera
2023-01-28, 03:29
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Min hjärna funkar inte riktigt av all påverkan. Fragment från mitt liv. Kan inte riktigt tänka. Går på rutin när man bara sovit någon timme varje natt i ett decennium. Din problemetik kan inte är livslång och det finns en ljusning?

Hoppas inte det, den är långgången iaf.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in