2007-09-11, 19:53
Medlem
Ferross avatar
Måste faktiskt säga att Japans 2-2 mål imponerade lite på mig. Har aldrig sett en tjej/dam/tant skjuta ett så hårt skott som faktiskt haft precision också. Helt okej frispark tycker jag, de flesta frisparkarna som damer skjuter annars från det där avståndet brukar väl inte ens komma fram till målet..

Annars så tycker jag att det syns rätt tydligt att Dam-VM är väldigt dåligt spelmässigt..
Citera
2007-09-12, 10:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros
Måste faktiskt säga att Japans 2-2 mål imponerade lite på mig. Har aldrig sett en tjej/dam/tant skjuta ett så hårt skott som faktiskt haft precision också. Helt okej frispark tycker jag, de flesta frisparkarna som damer skjuter annars från det där avståndet brukar väl inte ens komma fram till målet..

Annars så tycker jag att det syns rätt tydligt att Dam-VM är väldigt dåligt spelmässigt..
Ja, av de klipp som visas på sporten finns det mycket att önska.
T.ex. så var USA - Nordkorea (2-2) den "bästa internationella match" den svenske spionen sett. Detta trots att två av målen var långskott som mälvakten sjabblade in p.g.a. usel teknik och ett tredje kom efter clwn-försvar i Nordekoreas straffområde.

Jag har sagt det förut och säger det igen:
Damerna borde spela på mindre plan med mindre mål och boll, kanske också med 9 man.
Citera
2007-09-12, 10:19
Medlem
Pinsamt vad kassa damerna är...
Pinsamt att de tror att det enda som skiljer killarna från tjejerna är styrkan...
Pinsamt helt enkelt
Citera
2007-09-12, 11:01
Medlem
Nu får det räcka.

Jag gillar inte damfotboll något vidare av flera anledningar, men maken till onyanserade debattörer och irrelevanta sågningar var det länge sen jag såg. Har inte sett ett enda bra argument på flera sidor. Istället håller mindre seriösa postare på och anmärker på utseende (ta det i kändisbilder-forumet om ni vill snacka fula fotbollsspelare), andra drar oneliners om hur mycket damfotboll suger. SKÄRPNING för i helvete. Har ni inget vettigt att tillföra så håll tyst. Ni dödar alla möjligheter till seriös debatt där konstruktiva argument framkommer, och istället spär ni på bilden av den mansgrisige idioten som sågar damfotboll utan att ens ha sett en match.

Bara ferros och farbror_barbro som håller någorlunda vettig nivå på de senaste två sidorna, resten borde raderas som trams/offtopic samt varningar utdelas.
Citera
2007-09-12, 11:18
Medlem
För att få igång debatten igen, vad är det för fel på målvakterna? Trodde att dom utvecklats de senare åren men det är fortfarande lika skrattretande som för ett par år sedan. Bara på de första matcherna i VM har vi sett ordentliga tavlor i varje match, nu gjorde Brasilien precis 1-0 på ett skott mitt i mål. Lite svårt att ta det här mästerskapet på allvar när det räcker med att skjuta ett halvlöst, halvhögt skott för att det ska bli mål...
Finns det ingen målvaktsträning på damsidan? Varför är dom så dåliga?
Citera
2007-09-12, 11:21
Medlem
ElBorbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €&$
För att få igång debatten igen, vad är det för fel på målvakterna? Trodde att dom utvecklats de senare åren men det är fortfarande lika skrattretande som för ett par år sedan. Bara på de första matcherna i VM har vi sett ordentliga tavlor i varje match, nu gjorde Brasilien precis 1-0 på ett skott mitt i mål. Lite svårt att ta det här mästerskapet på allvar när det räcker med att skjuta ett halvlöst, halvhögt skott för att det ska bli mål...
Finns det ingen målvaktsträning på damsidan? Varför är dom så dåliga?

Målvakterna är inte så dåliga om man gör om spelet lite:

1) förbjud höga skott
2) gör målet mindre
3) spela med större och lättare bollar
4) inför en linje som man måste skjuta utanför (som i handboll)
Citera
2007-09-12, 11:23
Bannlyst
Och så har pk-fjantarna hittat hit också! Så utomordentligt oväntat. Men visst, jag kan hålla med om att uttryck som:"fula kärringar med feta lår", som jag begagnade mig av inte är särskilt seriöst eller relevant.

Däremot är alla sågningar helt och fullt relevanta. Helt enkelt därför att den så kallade "fotbollen" damerna presterar är så urbota dålig att den gör en rent gråtfärdig. Det ÄR relevant att ifrågasätta och såga detta evenemang på dessa grunder. Det är sinnessjukt att att nånting som håller så låg klass och kvalitet ges ett sånt utrymme i media att det i princip knuffar bort allt annat från förstasidorna på sporten och kväll efter kväll är huvudnyhet i tv-sportsändningar.

Medieutrymmet speglar inte på något sätt det intresse som finns för dam-vm. Det är sanningen och därför reagerar i alla fall jag med vämjelse över detta korp-mästerskap.
Citera
2007-09-12, 11:32
Medlem
Rockokos avatar
Det är två saker jag aldrig riktigt förstått mig på då det kommer till damfotboll:

1. Ingen vid sina sinnens fulla bruk begär att Kajsa Bergkvist skall hoppa lika högt som Stefan Holm, men när det kommer till damfotboll så skall det spelas efter samma förutsättningar som herrarna? Jag menar, ett mål är konstruerat efter en slags manlig "medellängdsmåttstock" och blir följaktligen alldeles för stort för de flesta damfotbollsmålvakter. Därför får man det här tafatta intrycket, de löjliga målen o.s.v. Samma sak med planens storlek.

Hade inte damfotbollen haft allt att vinna på att spela efter sina egna förutsättningar och inte bara köra på i herrarnas invanda spår? Hade man då inte fått till ett mindre "avslöjande" spel där det gått snabbare, blivit tightare och helt enkelt bättre?

2. Det gnälls i parti och minut på (herr)Allsvenskan eftersom kvaliteten är så ojämn, usel o.s.v. Här har man inga bekymmer med att jämföra Allsvenskt spel med det som bjuds i t.ex. Premier League, Serie A m.fl. Proffstyckare kan sitta och spy galla över usla passningar, mesiga avslut och dåliga mottagningar men när man senare går över till en damfotbollsmatch så är samma tyckare oerhört mycket mer givmild och förlåtande. Är det inte fotboll som fotboll? Är inte en på elitnivå dålig match en dålig match oavsett vem som spelar?

Jag går t.ex. inte och tittar på herrar spela korpfotboll eller plöja upp någon åker i division 5 - 6 eller så. Jag kollar på (herr)Allsvenskan eftersom jag vuxit upp med den men rent kvalitetsmässigt, rent underhållningsmässigt föredrar jag givetvis fotbollen från England, Italien, Spanien, Champions League o.s.v. Men så blir det damfotboll och då förväntas jag helst plötsligt sänka mina förväntningar till halvmedioker pojklagsfotboll? Jag kan inte sitta framför tv-skärmen och låtsas vara imponerad av ett spel och ett lag som min orts lokala p-15-lag förmodligen skulle besegra ganska komfortabelt.
Citera
2007-09-12, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Däremot är alla sågningar helt och fullt relevanta. Helt enkelt därför att den så kallade "fotbollen" damerna presterar är så urbota dålig att den gör en rent gråtfärdig. Det ÄR relevant att ifrågasätta och såga detta evenemang på dessa grunder. Det är sinnessjukt att att nånting som håller så låg klass och kvalitet ges ett sånt utrymme i media att det i princip knuffar bort allt annat från förstasidorna på sporten och kväll efter kväll är huvudnyhet i tv-sportsändningar.

Medieutrymmet speglar inte på något sätt det intresse som finns för dam-vm. Det är sanningen och därför reagerar i alla fall jag med vämjelse över detta korp-mästerskap.

Kan hålla med, men konkreta punkter på varför damfotbollen är dålig känns mer aktuellt än kommentarer om deras lår.

Gällande den dåliga målvaktsnivån: Jag är faktiskt förbluffad över att det oftast räcker med att ett skott går på mål, för att det ska vara en farlighet. Har skottet lite höjd verkar det omöjligt att hålla. Okej att en målvakt som nordkoreas kan ha svårt att nå till ribban, men sådana klumpiga misstag som Solo i USA gjorde igår ska inte behövas. Visst gör manliga målvakter jättemissar också, men de känns mer som vardag i damfotboll...

Som det diskuterats i tråden borde damfotboll anpassas efter damers fysik. Mindre planer, mindre mål, mindre boll, kanske färre spelare - vad sägs om 9? Inte för spelarnas skull, utan för publikens. Underhållningsvärdet tror jag ökas markant.
Citera
2007-09-12, 12:16
Medlem
Nahibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Som det diskuterats i tråden borde damfotboll anpassas efter damers fysik. Mindre planer, mindre mål, mindre boll, kanske färre spelare - vad sägs om 9? Inte för spelarnas skull, utan för publikens. Underhållningsvärdet tror jag ökas markant.

det blir ju också för spelarnas skull då spelet blir mer anpassat efter deras förutsättningar, som någon redan tagit upp så är det tex lägre häckar för damer än för herrar eftersom dom har anpassat häcklöpning efter damernas förutsättningar.

så sure, lättare bollar, mindre plan, mindre mål och 9 spelare på planen, tror att det är det som behövs för att jag iallafall ska tycka att det skulle kanske vara någonting att se på..

sen om dom har mindre kläder på sig eller iallafall tajtare så är det en stor chans att jag skulle titta på lite damfotboll..

... så länge dom inte har någon från nigeria eller nordkorea i laget.. var gick det fel egentligen?
Citera
2007-09-12, 12:21
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt

Gör man det här förlorar damfotbollen ytterliggare i underhållningsvärde imo. Det är skrattretande att se när Sverige (som ska vara ett av de bästa länderna i världen) inte kan slå 2-3 passningar i rad utan att dessa bryts. Det är skrattretande att Svenska Damlandslaget inte presterar bättre (observera nu att jag jämför med det Nigerianska damlandslaget!) mot skräplag som enligt egen utsago enbart har 1 spelare som kan jämföras med det svenska lagets spelare. Det är inte bara i fysiken som tjejerna är långt efter männen utan tekniskt och taktiskt. 99% av alla anfall startas genom en långboll som sedan oftast slås bort av försvaret, men ibland så lyckas Vickan eller Ljungberg få en tå på bollen och lyckas få ett anfall. Seb finns det absolut herrlag som också spelar såhär, men de lagen hör till i botten av respektive liga.
Citera
2007-09-12, 12:23
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahibo
det blir ju också för spelarnas skull då spelet blir mer anpassat efter deras förutsättningar, som någon redan tagit upp så är det tex lägre häckar för damer än för herrar eftersom dom har anpassat häcklöpning efter damernas förutsättningar.

så sure, lättare bollar, mindre plan, mindre mål och 9 spelare på planen, tror att det är det som behövs för att jag iallafall ska tycka att det skulle kanske vara någonting att se på..

sen om dom har mindre kläder på sig eller iallafall tajtare så är det en stor chans att jag skulle titta på lite damfotboll..

... så länge dom inte har någon från nigeria eller nordkorea i laget.. var gick det fel egentligen?

Jag tror inte att det ger så mycket, däremot tycker jag att de borde sänka matchtiden eftersom damerna uppenbarligen inte orkar 90 minuter. Så 35-40 min i varje halvlek vore kanske nåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in