2007-09-12, 12:36
Medlem
erikbes avatar
Brasilianskorna spelar tjusigt, Nya Zeeländskorna är oerhört vackra. Helt ok underhållning
Citera
2007-09-12, 12:43
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Brasilianskorna spelar tjusigt, Nya Zeeländskorna är oerhört vackra. Helt ok underhållning

Brasilianskorna verkar ju faktiskt kunna skjuta helt ok, frågan är då varför andra damlandslag inte kan det?
Citera
2007-09-12, 12:50
Medlem
Vrövhåls avatar
Här är receptet på mer publikvänlig damfotboll:
Mindre plan
Lättare boll
Kortare matchtid
Hotpants
Tighta t-shirts
Bara snygga tjejer tillåts spela
Citera
2007-09-12, 13:25
Medlem
Jag stör mig på att damerna missar på sådana enkla saker som ALLA fotbollspelare ska ha fått lära sig.

Ghanas målvakt som klarast lysande exempel idag. Först kommer en australiensiska stormande i utkanten av straffområdet. Det ska sitta i ryggmärgen på alla målvakter att ALLTID täcka första stolpen ordentligt, så att motståndaren bara kan spela bollen på ena sidan om en själv. Vad gör Ghanas målvakt? Hon ger Australiensiskan en lucka på 3-4 meter mellan sig själv och första stolpen där det bara är att panga in den. Nu spelade hon ändå in bollen i mitten och fick ett avslut, men det spelar ingen roll. Se klippet så förstår ni vad jag menar.

Vid 4-1 målet är det en försvarare och anfallare som stångas om bollen. Ghanas målvakt kommer utrusande och väljer sedan att sätta sig ner.

Såna här saker handlar inte om bristande fysik, det handlar om att veta hur fotboll spelas. Sådant som mig veterligen lärs ut på knattenivå. Hur fan kan halvproffessionella spelare som vill bli helproffessionella göra sådana här jätteblundrar? Ruskigt frustrerande att se.

Åter till vad man kan förändra: Sänka matchtiden hade jag glömt. Nu har jag ärligt talat svårt att bedöma hur mycket spelkvalitén försämras i slutet av matcherna, orkar inte spelarna?

När fotbollen är den showbusiness som den är kan man krasst konstatera: produkten damfotboll är för dålig. Något måste göras om den vill växa.
Citera
2007-09-12, 13:27
Medlem
Nahibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertigen
Jag tror inte att det ger så mycket, däremot tycker jag att de borde sänka matchtiden eftersom damerna uppenbarligen inte orkar 90 minuter. Så 35-40 min i varje halvlek vore kanske nåt?

det också, det glömde jag..
Citera
2007-09-12, 13:50
Medlem
om damfotboll ändras till mindre plan, färre spelare, lättare boll, kortare matcher så gör herrfotboll det också,
så det kan inte kallas fotboll för riktig fotboll kommer fortsätta finnas...

inomhus eller på stranden finns redan och det är samma sak där som i riktig fotboll,
"dam"matcher är rena sömnpiller jämfört med herrmatcher! damerna är långsammare och med
mycket sämre teknik än herrarna, tror till och med det är större skillnad där än på riktig fotboll,
"damerna" är inte särskillt mycket snabbare och tekniken är inte så mycket bättre
än på riktig fotboll, men herrarna är vansinnigt snabba och tekniken är helt grym..
så herrarna spelar går inte på en stor plan i 45 + 45 minuter
Citera
2007-09-12, 13:53
Medlem
ElBorbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrövhål
Här är receptet på mer publikvänlig damfotboll:
Mindre plan
Lättare boll
Kortare matchtid
Hotpants
Tighta t-shirts
Bara snygga tjejer tillåts spela

Här är det en till som har samma tankar som mig!

Men Lättare boll fungerar inte med tanke på att den som väljs sist tvingas stå i mål. Är bollen lättare så innebär det hårdare skott och höjdare vilket leder till att matcherna kommer att sluta 9 - 9. Fast å andra sidan så kan det vara roligt att se många mål.

Är det ok om jag lägger till Bröst på din lista?
Citera
2007-09-12, 13:54
Medlem
Det värsta av allt är att tv4 tvingar på svenska folket skiten, det vore kul att göra en undersökning hur många av de 100000 (ca) som orkar se matcherna de visar från allsvenskan som tycker spelet är bra.
Jag kallar det puff-fotboll. Finns ju ingen som kan sparka längre än 5 meter, bollen puffas fram och tillbaka över planen.

Tips för bättre damfotboll:
Mindre plan
Mindre boll
Mindre mål (alla målvakter är helt värdelösa...)
Kortare speltid.
Citera
2007-09-12, 13:54
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Jag stör mig på att damerna missar på sådana enkla saker som ALLA fotbollspelare ska ha fått lära sig.

Ghanas målvakt som klarast lysande exempel idag. Först kommer en australiensiska stormande i utkanten av straffområdet. Det ska sitta i ryggmärgen på alla målvakter att ALLTID täcka första stolpen ordentligt, så att motståndaren bara kan spela bollen på ena sidan om en själv. Vad gör Ghanas målvakt? Hon ger Australiensiskan en lucka på 3-4 meter mellan sig själv och första stolpen där det bara är att panga in den. Nu spelade hon ändå in bollen i mitten och fick ett avslut, men det spelar ingen roll. Se klippet så förstår ni vad jag menar.

Vid 4-1 målet är det en försvarare och anfallare som stångas om bollen. Ghanas målvakt kommer utrusande och väljer sedan att sätta sig ner.

Såna här saker handlar inte om bristande fysik, det handlar om att veta hur fotboll spelas. Sådant som mig veterligen lärs ut på knattenivå. Hur fan kan halvproffessionella spelare som vill bli helproffessionella göra sådana här jätteblundrar? Ruskigt frustrerande att se.

Åter till vad man kan förändra: Sänka matchtiden hade jag glömt. Nu har jag ärligt talat svårt att bedöma hur mycket spelkvalitén försämras i slutet av matcherna, orkar inte spelarna?

När fotbollen är den showbusiness som den är kan man krasst konstatera: produkten damfotboll är för dålig. Något måste göras om den vill växa.

Som jag sa tidigare så är det inte bara fysiken som skiljer utan även den tekniska och taktiska biten. Damerna vet inte ens hur man ska göra för att spela ett fungerande försvarsspel. I en del matcher har jag sett hur en spelare är flera meter bakom backlinjen och upphäver offsiden, det är ändå rätt basic på elvamannaplan att kunna offsideregeln.

Sen låter man motståndarna komma in 4-5 meter framför straffområdet innan man sätter press, och ibland pressar man inte alls (se Brasilien-matchen) utan motståndarna för skjuta bäst de vill mot mål.

Men målvakterna är den absolut sämsta delen av lagen, de är långt ifrån den nivå de borde vara på.

Edit: nu är det Kina - Danmark, ska bli spännande att se vilken nivå matchen kommer att vara på.
Citera
2007-09-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hertigen
Som jag sa tidigare så är det inte bara fysiken som skiljer utan även den tekniska och taktiska biten. Damerna vet inte ens hur man ska göra för att spela ett fungerande försvarsspel. I en del matcher har jag sett hur en spelare är flera meter bakom backlinjen och upphäver offsiden, det är ändå rätt basic på elvamannaplan att kunna offsideregeln.

Sen låter man motståndarna komma in 4-5 meter framför straffområdet innan man sätter press, och ibland pressar man inte alls (se Brasilien-matchen) utan motståndarna för skjuta bäst de vill mot mål.

Men målvakterna är den absolut sämsta delen av lagen, de är långt ifrån den nivå de borde vara på.

Instämmer. Gällande offsiden så såg jag det i Brasilienmatchern. 3 av 4 NZ-backar ligger i linje, så springer en brasilianska skrämmande mycket offside - om inte en NZ-back hade tyckt det var en lysande idé att följa efter och upphäva offsiden. Alla som spelat 11-mannafotboll vet hur mycket det tjatas om att backlinjen ska vara just en LINJE.

Man funderar ju varför tränarna har sina jobb, sånt där ska fan sitta i ryggmärgen på alla fotbollspelare över 12 år.
Citera
2007-09-12, 14:31
Medlem
Domarna är lika pinsamma som spelarna.

Men snyggt mål av Kina
Citera
2007-09-12, 14:43
Medlem
Borde ni inte skriva ihop er och göra en lång lista på hur uselt det är med damfotboll och sedan skicka in det till fotbollsföbundet eller vilka det nu är som bestämmer.. kanske vore en bra idee... eller varför inte sluta kolla på det om ni retar er så förbannat mycket? Fan sverige tog VM guld förra året i damfotboll! varför inte tycka att det är kul för engångskull än att hela tiden kasta skit och att dom spelar så jävla uselt? Jag är själv tjej och gillar inte ens fotboll utan håller mig till hästar och ridsport..

I stallet dyker det upp killar emellanåt som vill lära sig rida eller redan kan, deras killpolare eller klass/jobbarkompisar mobbar dom som fan pga detta och jag undrar varför?.. Vi tjejer snackar fan inte skit bakom ryggen för att han är kille? Hur skulle det vara om det var tvärt om tro? Jo killar skulle på nått sätt alltid förnedra och snacka skit...(så var det iaf då jag jobbade på K1 och vi hade praktikanter som var tjejer i stallet) killarna snacka skit och kalla brudarna hora när dom inte hörde men konstigt nog var det alltid när dom var i grupp såklart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in