Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Jag stör mig på att damerna missar på sådana enkla saker som ALLA fotbollspelare ska ha fått lära sig.
Ghanas målvakt som klarast lysande exempel idag. Först kommer en australiensiska stormande i utkanten av straffområdet. Det ska sitta i ryggmärgen på alla målvakter att ALLTID täcka första stolpen ordentligt, så att motståndaren bara kan spela bollen på ena sidan om en själv. Vad gör Ghanas målvakt? Hon ger Australiensiskan en lucka på 3-4 meter mellan sig själv och första stolpen där det bara är att panga in den. Nu spelade hon ändå in bollen i mitten och fick ett avslut, men det spelar ingen roll. Se klippet så förstår ni vad jag menar.
Vid 4-1 målet är det en försvarare och anfallare som stångas om bollen. Ghanas målvakt kommer utrusande och väljer sedan att sätta sig ner.
Såna här saker handlar inte om bristande fysik, det handlar om att veta hur fotboll spelas. Sådant som mig veterligen lärs ut på knattenivå. Hur fan kan halvproffessionella spelare som vill bli helproffessionella göra sådana här jätteblundrar? Ruskigt frustrerande att se.
Åter till vad man kan förändra: Sänka matchtiden hade jag glömt. Nu har jag ärligt talat svårt att bedöma hur mycket spelkvalitén försämras i slutet av matcherna, orkar inte spelarna?
När fotbollen är den showbusiness som den är kan man krasst konstatera: produkten damfotboll är för dålig. Något måste göras om den vill växa.
Som jag sa tidigare så är det inte bara fysiken som skiljer utan även den tekniska och taktiska biten. Damerna vet inte ens hur man ska göra för att spela ett fungerande försvarsspel. I en del matcher har jag sett hur en spelare är flera meter bakom backlinjen och upphäver offsiden, det är ändå rätt basic på elvamannaplan att kunna offsideregeln.
Sen låter man motståndarna komma in 4-5 meter framför straffområdet innan man sätter press, och ibland pressar man inte alls (se Brasilien-matchen) utan motståndarna för skjuta bäst de vill mot mål.
Men målvakterna är den absolut sämsta delen av lagen, de är långt ifrån den nivå de borde vara på.
Edit: nu är det Kina - Danmark, ska bli spännande att se vilken nivå matchen kommer att vara på.