2007-09-16, 19:09
Medlem
Fruktpojkens avatar
Hade du lika kort stubin när du hade förhud eller var det där den satt?
Citera
2007-09-16, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktpojken
Hade du lika kort stubin när du hade förhud eller var det där den satt?

ähh jag e inte sur:P det krävs mycket innan jag blir sur och säger du nå mer så dödar jag dej
Citera
2007-09-16, 20:03
Medlem
Moshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogga9
Jag tycker fortfarande att du borde sluta att jämföra omskärning med att skära av någons blygläppar. Det är inte ens nästan samma sak.
Finns väl kvinnor som har problem med för stora blygläppar, alltså att det skaver och skit, då finns det ju medicinska fördelar med att tabort dom, alltså borde man kunna jämföra det med omskärelse.
Och jag tycker inte att det är något fel på omskärning eller någon annan form av intimkirurgi, men det är inte föräldrarna som ska bestämma om det ska ske eller inte.
Citera
2007-09-16, 20:10
Medlem
rogga9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosh
Finns väl kvinnor som har problem med för stora blygläppar, alltså att det skaver och skit, då finns det ju medicinska fördelar med att tabort dom, alltså borde man kunna jämföra det med omskärelse.

För det första är det väldigt få kvinnor som har detta problem och för det andra är det ju bara just dem som får några fördelar av att operera bort dem. Omskärning får ju alla som gör det fördelarna av. Så snälla, sluta nu att jämföra dem.
Citera
2007-09-16, 20:23
Medlem
Moshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogga9
För det första är det väldigt få kvinnor som har detta problem och för det andra är det ju bara just dem som får några fördelar av att operera bort dem. Omskärning får ju alla som gör det fördelarna av. Så snälla, sluta nu att jämföra dem.
Efter som jag inte ser någon fördel med att kapa bort hela skinnet så tänker jag fortsätta jämföra dessa två saker.
Citera
2007-09-16, 20:27
Medlem
handtralalas avatar
Jag har hört om ett fall i Sverige för några år sen då en liten pojke inte vaknade ur narkosen efter att ha blivit omskuren. Så ja, det finns risker med manlig omskärelse, precis som med vilken operation som helst. Därmed inte sagt att det går att jämför med kvinnlig omskärelse där komplikationer verkar vara regel, snarare än undantag. Lite lågt att jämföra det.

Jag är själv omskuren, dock ej sen födseln eller pga religiösa skäl, och är väl därför lite partisk men att kalla det stympning känns väldigt märkligt. Om vi bortser från post-operativa komplikationer som fallet med pojken som inte vaknade ur narkosen (som jag _gissar_ är försvinnande få) så tror jag inte att någon som blivit omskuren lider av detta.
Citera
2007-09-16, 20:38
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Efter som jag inte ser någon fördel med att kapa bort hela skinnet så tänker jag fortsätta jämföra dessa två saker.

Det finns fördelar men för en västerländsk man med normal hygien så är de förmodligen försumbara. Å andra sidan finns det, enligt åtminstone min egen erfarenhet, inte heller några nackdelar.

Problemet med en omskärelse är att den utförs på för små barn vilket generellt ökar riskerna för komplikationer men det är inte specifikt för just omskärelse.
Citera
2007-09-16, 20:39
Medlem
Tanners avatar
Undra om man kan operera bort ögonlocken, och därmed få såpass mindre känsliga ögon att man helt slipper undan att behöva blinka igen!?
Citera
2007-09-16, 20:47
Medlem
Moshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det finns fördelar men för en västerländsk man med normal hygien så är de förmodligen försumbara. Å andra sidan finns det, enligt åtminstone min egen erfarenhet, inte heller några nackdelar.

Problemet med en omskärelse är att den utförs på för små barn vilket generellt ökar riskerna för komplikationer men det är inte specifikt för just omskärelse.
En nackdel är att penis blir mindre, fast detta är ju trots allt FB så det är förmodligen försumbart.

Ser inga fel med folk som väljer att genomföra en omskärning, så länge det är dom som väljer det och inte någon annan, och om man då pratar om omskärelse av småbarn så betvivlar jag att det är med barnets medgivande.

Men visst är det av medicinska skäl så ser jag inga direkta problem med omskärelse av barn, är själv snittad, fast jag vet folk med för tight krage som töjt den själv utan problem, visst gjorde väl säkert lite ont kanske Ja, jag tror du fattar vad jag menar.
Citera
2007-09-16, 20:59
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
En nackdel är att penis blir mindre, fast detta är ju trots allt FB så det är förmodligen försumbart.

Fast det blir den väl inte, iaf inte när man har stånd? Innan jag blev omskuren så drog sig förhuden tillbaka när jag fick stånd varpå ollonet blottades. Faktum är att det inte märks någon större skillnad, visuellt, före och efter omskärning i erigerat tillstånd.

Citat:
Ser inga fel med folk som väljer att genomföra en omskärning, så länge det är dom som väljer det och inte någon annan, och om man då pratar om omskärelse av småbarn så betvivlar jag att det är med barnets medgivande.

Sant, men som sagt, problemen för de omskurna är i stort sett obefintliga. Att kalla det könsstympning och jämställa med kvinnlig omskärelse känns väldigt krystat. Du har förstås rätt i att icke medcinskt motiverade kirurgiska ingrepp inte bör utföras på någon utan deras uttryckliga samtycke men jag kan tycka att det finns viktigare saker att oroa sig för i världen än just manlig omskärelse.
Citera
2007-09-16, 21:01
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:

Hur menar du att den blir mindre?
Citera
2007-09-16, 21:04
Medlem
Tanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Hur menar du att den blir mindre?
Det är olika hur mycket förhuden automatiskt dras tillbaka. På mig så dras den inte tillbaka så att hela ollonet blottas, utan då får jag hjälpa till lite.

Och om det gör nån jäkla skillnad får jag nämna att jag har en FB-kuk.

Typ iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in