Citat:
Ursprungligen postat av
cybergrodan
Till hösten börjar jag min första praktik och idag fick jag veta min placering, 6 veckor på onkologiska avdelningen. Jag påbörjade min utbildning nu i januari, så jag har inte gått särskilt länge. Utbildningen har hittills i första hand varit teoretisk, och jag har lite svårt att förstå vad man förväntas kunna göra på den här första praktiken? Såklart ser jag fram emot detta väldigt mycket, det ska bli så jäkla roligt (även om jag vet att jag kommer vara bra nervös strax innan). Men jag måste säga att det inte känns skitkul att mitt första möte i arbetslivet inom vården blir på en onkologisk avdelning...
Jag förstår såklart att man kommer få möta mycket jobbigt på vilken avdelning som helst, men just cancersjuka patienter som kanske inte har lång tid kvar att leva skrämmer mig lite.
Finns det någon här som jobbar på en onkologisk avdelning? Ni får jättegärna skriva lite om vad som ''händer'' där. Likaså ni sjuksköterskor, hur var er första praktik? Vad fick ni göra osv...?
Häng på så många undersökningar som möjligt och var inte rädd att fråga saker. Du förväntas vara lite driven och visa att du vill lära dig, kunskapsmässigt är det bra om du inte är helt offside men du lär dig de dem gör på avdelningen. Du kan ha rätt dålig koll när du börjar praktiken men kommer hinna lära dig.
Första praktiken är det mycket lära sig ta prover, kontroller (puls, bltr m.m.), göra en bedömning av patienten, skriva journal, lära sig prioritera och se vad som ska göras samt förbereda läkemedel/ge läkemedel.
Första praktiken kände jag i början att det var väldigt mycket man skulle kunna men eftersom veckorna gick så blev det bättre. Du lär dig var du ska lägga fokus efter första dagen/dagarna. I början är det mer att följa med och se och ta in vad man gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Måste man som sjuksköterska klämma någon på prostatan om man inte vill?
Du klämmer/känner ingen på prostatan, det överlåts åt läkare. Dock kan du få tvätta exempelvis könsorgan inför katetersättning och hjälpa till att byta på nergjorda patienter.