2018-03-20, 10:15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Logistica
Som jag skrev så är akutavdelningarna en bra ingång om man senare vill börja på AKM.
Nu vet jag ju inte säkert men tolkade inlägget som att personen har jobbat inom vården sen innan? Så med något års erfarenhet är HIA absolut en bra språngbräda mot akutmottagning. Som nyexad inte att rekommendera.
Varför skulle inte akut strokeavd vara bra? Vi fick iaf in många strokelarm när jag hospiterade på MAVA.

Tolkade som att personen var nyutexad, var nog jag som drog förhastade slutsatser då det faktiskt inte står någonting om det.

inte hört talas om akut strokeavdelningar men vanliga strokeavdelningar som har hand om strokelarm. Sedan är det skillnad på att jobba på MAVA vilket är en bra avdelning om man vill mot akuten och strokeavdelning. Om du inte är i teamet som går på strokelarm (vilket inte händer hela tiden heller) så är det mycket omvårdnad, träna folk att rehabilitera sig efter stroke och få ändringar i mediciner m.m. För liten variation och för lite fart på en vanlig strokeavdelning, sedan är det mycket annat som vårdplaneringar och andra vårdinstanser för att förbereda patienter för att klara sig hemma som inte utvecklar ens medicinska kompetens.
Citera
2018-03-20, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Tolkade som att personen var nyutexad, var nog jag som drog förhastade slutsatser då det faktiskt inte står någonting om det.

inte hört talas om akut strokeavdelningar men vanliga strokeavdelningar som har hand om strokelarm. Sedan är det skillnad på att jobba på MAVA vilket är en bra avdelning om man vill mot akuten och strokeavdelning. Om du inte är i teamet som går på strokelarm (vilket inte händer hela tiden heller) så är det mycket omvårdnad, träna folk att rehabilitera sig efter stroke och få ändringar i mediciner m.m. För liten variation och för lite fart på en vanlig strokeavdelning, sedan är det mycket annat som vårdplaneringar och andra vårdinstanser för att förbereda patienter för att klara sig hemma som inte utvecklar ens medicinska kompetens.

Nä, du har säkert rätt i att en strokeavdelning kanske inte ger så mycket. Har ju inte jobbat på en sån men väl på hjärnskaderehab.
Men som du sa; MAVA och KAVA är nog bra ingångar.
Citera
2018-03-21, 09:36
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Logistica
Nä, du har säkert rätt i att en strokeavdelning kanske inte ger så mycket. Har ju inte jobbat på en sån men väl på hjärnskaderehab.
Men som du sa; MAVA och KAVA är nog bra ingångar.

Intressant, skrivit ett arbete om hjärnskaderehab. Alla avdelningar är väl okej för erfarenhet sedan finns det bättre och sämre om man ska till akutsjukvård, menar inte att klanka ner på stroken, där lär man sig också mycket neurologisk, men det är en bra bit från det mer akuta flödet (om man bortser från strokelarm), rätt långsam avdelning om man jämför med mava och kava exempelvis.
Citera
2018-03-21, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Intressant, skrivit ett arbete om hjärnskaderehab. Alla avdelningar är väl okej för erfarenhet sedan finns det bättre och sämre om man ska till akutsjukvård, menar inte att klanka ner på stroken, där lär man sig också mycket neurologisk, men det är en bra bit från det mer akuta flödet (om man bortser från strokelarm), rätt långsam avdelning om man jämför med mava och kava exempelvis.

Ja, det köper jag.
Citera
2018-05-03, 20:28
Medlem
cybergrodans avatar
Till hösten börjar jag min första praktik och idag fick jag veta min placering, 6 veckor på onkologiska avdelningen. Jag påbörjade min utbildning nu i januari, så jag har inte gått särskilt länge. Utbildningen har hittills i första hand varit teoretisk, och jag har lite svårt att förstå vad man förväntas kunna göra på den här första praktiken? Såklart ser jag fram emot detta väldigt mycket, det ska bli så jäkla roligt (även om jag vet att jag kommer vara bra nervös strax innan). Men jag måste säga att det inte känns skitkul att mitt första möte i arbetslivet inom vården blir på en onkologisk avdelning...
Jag förstår såklart att man kommer få möta mycket jobbigt på vilken avdelning som helst, men just cancersjuka patienter som kanske inte har lång tid kvar att leva skrämmer mig lite.

Finns det någon här som jobbar på en onkologisk avdelning? Ni får jättegärna skriva lite om vad som ''händer'' där. Likaså ni sjuksköterskor, hur var er första praktik? Vad fick ni göra osv...?
Citera
2018-05-04, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Till hösten börjar jag min första praktik och idag fick jag veta min placering, 6 veckor på onkologiska avdelningen. Jag påbörjade min utbildning nu i januari, så jag har inte gått särskilt länge. Utbildningen har hittills i första hand varit teoretisk, och jag har lite svårt att förstå vad man förväntas kunna göra på den här första praktiken? Såklart ser jag fram emot detta väldigt mycket, det ska bli så jäkla roligt (även om jag vet att jag kommer vara bra nervös strax innan). Men jag måste säga att det inte känns skitkul att mitt första möte i arbetslivet inom vården blir på en onkologisk avdelning...
Jag förstår såklart att man kommer få möta mycket jobbigt på vilken avdelning som helst, men just cancersjuka patienter som kanske inte har lång tid kvar att leva skrämmer mig lite.

Finns det någon här som jobbar på en onkologisk avdelning? Ni får jättegärna skriva lite om vad som ''händer'' där. Likaså ni sjuksköterskor, hur var er första praktik? Vad fick ni göra osv...?

Inget förväntas på första praktiken, du ska observera, och försök ta intitiv till att hjälpa om du ser de behövs. Ställ mycket frågor. Allt handlar om hur intresserad du visar att du är osv Man vill se engagemang.
Citera
2018-05-04, 19:05
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obezer
Inget förväntas på första praktiken, du ska observera, och försök ta intitiv till att hjälpa om du ser de behövs. Ställ mycket frågor. Allt handlar om hur intresserad du visar att du är osv Man vill se engagemang.
Okej det låter bra! Vi bör ju få mer info innan vi praktiken börjar, men det ändå skönt att veta lite redan nu.
Citera
2018-05-04, 19:07
Medlem
Måste man som sjuksköterska klämma någon på prostatan om man inte vill?
Citera
2018-05-04, 19:19
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan

Häng på så många undersökningar som möjligt och var inte rädd att fråga saker. Du förväntas vara lite driven och visa att du vill lära dig, kunskapsmässigt är det bra om du inte är helt offside men du lär dig de dem gör på avdelningen. Du kan ha rätt dålig koll när du börjar praktiken men kommer hinna lära dig.

Första praktiken är det mycket lära sig ta prover, kontroller (puls, bltr m.m.), göra en bedömning av patienten, skriva journal, lära sig prioritera och se vad som ska göras samt förbereda läkemedel/ge läkemedel.

Första praktiken kände jag i början att det var väldigt mycket man skulle kunna men eftersom veckorna gick så blev det bättre. Du lär dig var du ska lägga fokus efter första dagen/dagarna. I början är det mer att följa med och se och ta in vad man gör.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Måste man som sjuksköterska klämma någon på prostatan om man inte vill?
Du klämmer/känner ingen på prostatan, det överlåts åt läkare. Dock kan du få tvätta exempelvis könsorgan inför katetersättning och hjälpa till att byta på nergjorda patienter.
Citera
2018-05-18, 20:56
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Jag funderar på att sepcialicera mig snart men vet inte mot vad riktigt. Ja gillar anestesi men också operation. Vad tror ni är bäst med lön och mest brist om mna ska kunna bo l vilken stad som hellst eller jobba norge?

/ Cykel-Ingemar
Citera
2018-05-19, 16:14
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar.
Jag funderar på att sepcialicera mig snart men vet inte mot vad riktigt. Ja gillar anestesi men också operation. Vad tror ni är bäst med lön och mest brist om mna ska kunna bo l vilken stad som hellst eller jobba norge?

/ Cykel-Ingemar

De felsta tillåter att man får hospitera och gå med för att testa på. Det som är bra med narkos är att det är rätt brett, du är med på operationer även om du ser till att personen är sövd och smärtlindrad, du kan jobba på iva om du vill eller ambulansen. Alla är olika, hospiterat på op och tycker est man är en hjälpreda som räcker verktyg till läkaren, inget för mig i alla fall.
Citera
2018-05-19, 18:42
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar.

/ Cykel-Ingemar

Jag skulle rekommendera narkos, vilket redan motiverats i inlägget ovan. Som sagt, bredare och att du kan jobba på fler ställen. Många ingrepp görs ju i under lättare sedering och då brukar det vara önskvärt med narkossyrror som kan sköta den saken. Dessutom är efterfrågan enorm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in