Citat:
Ursprungligen postat av
TopC4T
Började med 18.500 i grundlön. Har bytt jobb tre gånger och nu har jag en grundlön på 25.000. På vår avdelning anställs det färskingar som får 25.000 i grundlön, de har noll erfarenhet och oftast får man springa före och efter dem för att de inte ska ställa till med satan. Jag har många års erfarenhet och en rätt så bred kompetens.
Tog upp detta med min chef under det senaste medarbetarsamtalet att det är fullkomligt barockt att jag har samma lön som nyexxade syrror med tanke på min kunskap, erfarenhet, mina ansvarsområden samt de två projekt jag har startat upp på avdelningen som varit framgångsrika. Hon hade naturligtvis inga invändningar öht mot detta, men när det kom till lönen så fick jag 1600:- i löneförhöjning. En kollega som jobbat i 34 år och den enskilt mest kompetenta sjuksköterskan på kliniken har 2.200:- mer än mig. Så löneutveckling? Det ser jäääävligt mörkt ut.
Det jävliga är att vi som jobbat länge har arbetat för att bygga upp avdelningen. Vi har investerat tid och kraft i den här avdelningen men nu har vi inget annat val än att lämna skeppet.
Så mitt råd är: Kliv inte ens på skeppet, låt det sjunka först och kliv på det som kommer därefter. Även om du inte tror det så kommer bitterheten att ta även dig. Jag hamnade till slut på min drömavdelning, bra personal, intressanta patienter och man känner att man gör skillnad. Detta har raserats, och nu är jag precis som jag lovade att jag aldrig skulle bli... bitter.
Det blir Norge för mig i sommar.
Nyckeln till en högre lön är 1. Byta avdelning. 2. Byta arbetsgivare.
Jag hade 23500 i ingångslön för 1år sen, skulle få upp lönen med 300 kr efter 1 år på samma avdelning. Bytte avdelning och begärde 24500, fick det också. Nu jobbar jag för bemanningen och tjänar mycket bättre.