Citat:
Ursprungligen postat av
Obezer
Om du är ambulans SSK så tänker jag att du jobbat inom akutsjukvård tidigare?
Vad har dina uppgifter varit då isådanafall.. jag tänker om du jobbat på akuten sådär?
Lite mer djupdykande - liksom; Det här gör du.
Samt hur fysiskt stark tycker du man bör vara för att jobba inom ambulansen?
Vad är det för fysiskt test som utförs? Görs en hälsokontroll för att få jobba inom ambulans?
Jag har jobbat inom akutsjukvård tidigare men då på akutavdelning och inte mottagningen. Det hade varit bra att ha gjort en tjänst på mottagningen innan för att kunna förstå deras verksamhet då jag jobbar nära dom dagligen.
Uppgifterna på akutavdelningen har varit massa dokumentering, diagnostik och olika behandlingar samt smärtlindring.
Vet inte hur mycket djupare jag kan gå, det var inom kirurgi och ortopedi, vilket innebär mycket pre -och postoperativ vård.
Jag har erfarenhet av allmänmedicin genom hemsjukvården, vilket är mer givande än vad man tror. Det flesta körningar i ambulansen är inte larm nu för tiden utan till uppskattningsvis 60% "vårdcentralspatienter" (av egen erfarenhet).
Förstod inte riktigt frågan om ifall du ville veta om min akutsjukvårdsbakgrund eller vad jag gör i ambulansen?
Anställningsproverna varierar mellan regionerna men såhär var det för mig:
Du behöver inte vara märkvärdigt stark. Du ska kunna bära bår, det ingår bårtest i anställningsproverna. Tänk dig att gå med två tjugokilosvikter i var näve i lutning. Det är mer otympligt än tungt att bära bår, det krävs ett visst tålamod.
Sedan ska du kunna simma hyfsat i runt 200 meter utan stopp och att springa några kilometer runt 6 min/km är bra. Fler prov är kunskapsprov i teori samt HLR-prov. Sedan provas faktiskt dina körkunskaper också i en slags uppkörning.
Nej, hälsokontroll gjordes inte men kontroll i brottsregistret kördes.
Citat:
Ursprungligen postat av
stexum
Vad tycker du om diskussionen om att jobba dygn? Tycker du att det är patientsäkert?
Nej det är inte säkert för varken patienter, anställda eller medtrafikanter. Förr var ambulansen en beredskapsorganisation, likt brandkåren. Du hade runt två körningar per dygn, idag är du ute och kör nästan hela tiden. Ärendena har ökat med runt 10 % för varje år de senaste tio åren, samtidigt som inga nya resurser tillsätts. Man blir trött under långa nätter och misstag får bara inte ske. Visst är det skönt att jobba dygn då man är ledig i fler dagar men det är inte värt risken, enligt mig.