2014-04-08, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enfroid
Olika på olika arbetsplatser. En del arbetsplatser har mer jargong än andra, men jag upplever att alla blir accepterade för den de är. Det är ju väldigt många olika människor anställda på en avdelning och alla har olika intressen, känsla för jargong etc. De som gillar mer jargong brukar köra den med folk de vet tycker om det liksom.

Jaha. Fast dom gånger jag varit på sjukhus har jag iendf blivit trevligt bemött. Så det är nog inte så farliga människor där.

Finns det några schysta avdelar inom sjukhuset där det är mer varierat och man får göra mycket olika saker? Jag har hört att akuten eller iva ska vara ganska intressant, och stor rullians på patienter.

Kan man jobba på akuten direkt efter en ssk utbildning?
Citera
2014-04-09, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NURS3
Jaha. Fast dom gånger jag varit på sjukhus har jag iendf blivit trevligt bemött. Så det är nog inte så farliga människor där.

Finns det några schysta avdelar inom sjukhuset där det är mer varierat och man får göra mycket olika saker? Jag har hört att akuten eller iva ska vara ganska intressant, och stor rullians på patienter.

Kan man jobba på akuten direkt efter en ssk utbildning?

Man kan nog säga att alla avdelningar erbjuder möjligheten att göra mycket olika saker. Många av de som hamnar på sjukhus har ju mer än ett problem så att säga. Är man intresserad av kirurgi så finns det ju avdelningar med fokus på kirurgiska tillstånd, och samma då med medicinska tillstånd. Sen finns det ofta kortvårdsavdelningar (heter olika på olika ställen) MÄVA, MAVA, KAVA etc. Där hamnar ju patienterna för att deras tillstånd kräver extra övervakning av olika anledningar. Patienterna brukar sedan flyttas till vanliga vårdavdelningar när deras tillstånd stabiliserats.

IVA kan du nog inte arbeta på utan vidareutbildning till IVA-sjuksköterska.

Akuten kan man börja på direkt på en del sjukhus. Men jag tycker man ska arbeta på avdelning först. Man behöver vara lite mer trygg i sin roll som sjuksköterska innan man börjar där, träna upp den kliniska blicken och så.
Citera
2014-05-09, 19:13
Medlem
Hallå där!

Har tittat på ett flertal olika trådar gällande sjuksköterskeyrket samt olika VUB:ar och skulle vilja ha lite råd från alla som känner sig kapabla till att ge dem ;-)

Jag läser första året på gymnasiet med en naturvetenskaplig inriktning och som en blixt från klar himmel fick jag plötsligt ett enormt intresse för sjuksköterskeyrket. Men efter att ha läst det som sägs om sjuksköterskeyrket så har jag blivit lite tveksam till om det verkligen är en karriärväg som passar mig. Dålig lön, inga vidare arbetstider och stressig miljö är väl bara ett urval av det jag har hört.

Det jag undrar är helt enkelt är om det är värt att utbilda sig till sjuksköterska och om alla dessa negativa beskrivningar av yrket verkligen stämmer?

Om jag skulle välja att utbilda mig till sjuksköterska så vill jag senare gå en VUB med inriktning prehospital vård eller intensivvård för att senare kunna få anställning som ambulanssjuksköterska. Finns det några som har gått någon av dessa VUB:ar som kan berätta om det är en bra karriärväg?

Tacksam för svar!
Citera
2014-05-09, 20:51
Medlem
utan.att.stannas avatar
Försök skaffa sommarjobb och kanske ett år med vårdjobb först, så får du se hur det är mer på riktigt. generellt rekommenderar jag inte någon att gå samma utbildningsväg, men tex. en undersköterska som har jobbat på , säg akuten, och vill plugga till ssk för att bli akutssk är såklart en annan sak. Då vet dom ju vad dom ger sig in på och jag hade inte rekommenderat henne att avstå.
Citera
2014-05-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geforce1
Hallå där!
Det finns en del ställen som har bättre arbetstider, löner och/eller arbetsförhållanden. Sådana är primärvård, vårdboenden, psykiatrin, hemtjänst, mottagningar etc. Hade precis praktik på ortopeden inom operation och anestesi och de hade nästan bara dagpass och sällan helger, kan dock säkert se olika ut.

Som ambulanssjuksköterska arbetar man ofta långa pass, men har fler dagar ledighet. Om jag inte minns fel kan de ha både två- och treskift. Det verkar vara ett stressigt men roligt arbete.
Senast redigerad av MissAlot 2014-05-09 kl. 22:55.
Citera
2014-05-10, 22:22
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAlot
Det finns en del ställen som har bättre arbetstider, löner och/eller arbetsförhållanden. Sådana är primärvård, vårdboenden, psykiatrin, hemtjänst, mottagningar etc. Hade precis praktik på ortopeden inom operation och anestesi och de hade nästan bara dagpass och sällan helger, kan dock säkert se olika ut.

Som ambulanssjuksköterska arbetar man ofta långa pass, men har fler dagar ledighet. Om jag inte minns fel kan de ha både två- och treskift. Det verkar vara ett stressigt men roligt arbete.
Sista terminen nu?
Citera
2014-05-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Sista terminen nu?
Japp, nu är man snart klar.
Citera
2014-05-11, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geforce1
Hallå där!

Har tittat på ett flertal olika trådar gällande sjuksköterskeyrket samt olika VUB:ar och skulle vilja ha lite råd från alla som känner sig kapabla till att ge dem ;-)

Jag läser första året på gymnasiet med en naturvetenskaplig inriktning och som en blixt från klar himmel fick jag plötsligt ett enormt intresse för sjuksköterskeyrket. Men efter att ha läst det som sägs om sjuksköterskeyrket så har jag blivit lite tveksam till om det verkligen är en karriärväg som passar mig. Dålig lön, inga vidare arbetstider och stressig miljö är väl bara ett urval av det jag har hört.

Det jag undrar är helt enkelt är om det är värt att utbilda sig till sjuksköterska och om alla dessa negativa beskrivningar av yrket verkligen stämmer?

Om jag skulle välja att utbilda mig till sjuksköterska så vill jag senare gå en VUB med inriktning prehospital vård eller intensivvård för att senare kunna få anställning som ambulanssjuksköterska. Finns det några som har gått någon av dessa VUB:ar som kan berätta om det är en bra karriärväg?

Tacksam för svar!

Ska du arbeta på ambulansen får du nog tyvärr vara beredd på att göra avsteg från några av dina krav

På ambulansen kan du räkna med;
Arbetsdagar på mellan 10-15 timmar, om de inte har treskift.. (Finns även de som har 24-timmars pass)
Varannan helg arbetar du
Lägst lön av alla "vubbar"
Du kommer åka på så mycket konstiga fall så du kommer börja hata människor (ja, många som ringer ambulans är korkade*)
Om du hinner äta eller gå på dass under din härligt långa arbetsdag där du träffar väldigt många korkade människor, så är det bonus.

På många ställen har ambulansen högst personalomsättning av alla sjuksköterskegrenar, det finns flera anledningar till det. Ovan har jag beskrivit några

*exempel: lindriga magsjukor, förkylningar, pollenallergi med rinnande näsa, skar sig på ett papper, druckit för mycket sprit, tittat för länge på TV, Inte sovit tillräckligt bra haft huvudvärk i två veckor, satte en matbit i halsen förra veckan, tagit en panodil för mycket, okomplicerad näsblödning, svartnade för ögonen när han reste sig för snabbt, känner sig lite trött på morgonen efter, kräks efter en vild partynatt, får inte erektion när han är full, kondomen sprack, känner sig ledsen eftersom en kompis inte svarade på ett sms, en bil tutade när den körde förbi, hicka i mer än 10 minuter, sandkorn i ögat, retade i halsen när hon drack kolsyrad dryck, slog i lilltån på sängkanten, ungens mjölktand lossnade, har inte bajsat på två dagar, har bajsat mer än tre gånger på en dag. Etc etc. (Arbetar man på en akutmottagning eller på ambulansen får man svårt för människor, då man träffar en hel del av de fall som beskrivs här,varje pass)
Citera
2014-05-11, 21:43
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Japp, nu är man snart klar.
Nice. Vad tror du lönen hamnar på? 23-24?
Helt sjukt. Kan bara råda till privat eller psykiatri.
Citera
2014-05-11, 22:23
Medlem
Citat:
Nice. Vad tror du lönen hamnar på? 23-24?
Helt sjukt. Kan bara råda till privat eller psykiatri.

26 000 kr inom det privata (vårdboende) Är inte sugen på att slita på sjukhusen under sommaren när de flesta sommarvikarier är nyutexaminerade, i alla fall inte till den låga lön som alla verkar ha fått.
Citera
2014-05-12, 19:20
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
26 000 kr inom det privata (vårdboende) Är inte sugen på att slita på sjukhusen under sommaren när de flesta sommarvikarier är nyutexaminerade, i alla fall inte till den låga lön som alla verkar ha fått.
Härligt! Själv börjar jag på nytt i sverige snart för 32/mån men hade aldrig gått utan kontakter.
Citera
2014-05-12, 20:54
Medlem
Citat:
Härligt! Själv börjar jag på nytt i sverige snart för 32/mån men hade aldrig gått utan kontakter.

Är det också privat då? 32 000 kr är inte dåligt minsann
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in