Citat:
Ursprungligen postat av
utan.att.stanna
Med tanke på altruistiska syn på situationen kan man nästan härledas till att tro att du befinner dig relativt långt nere i hierarkin?
Jo, det kan man. Men det kanske är så att min alutristiska syn beror på att jag vet vilka personalkategorier som innehar kompetensen som behövs och respekterar högt den kompetensen till exempel en undersköterska på urologen besitter gällande av att lösa ett stopp i en hematurikateter eller PNP.
Jag arbetar som bemanningssjuksköterska i ett eget bolag, har läst tre år på läkarprogrammet, arbetat inom försvarsmakten och sett många arbetsplatser. Om jag kommer till en avdelning inom psyk, plastik eller kärlkirurgi är jag väldigt långt nere i hierarkin, men jag klarar av mina arbetsuppgifter relativt bra enligt mig (mycket bra enligt avdelningarna) även utan att ha varit på sjukhuset tidigare. Om jag däremot kommer till en avdelning med akutkirurgi eller valfri medicinavdelning är jag väldigt högt uppe i hierarkin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snaggat
Ni kan ju bli läkare själva då om det är så enkelt och ni ska fortsätta underskatta svårighetensdifferensen mellan ssk/läkar-programmet.
Jag har läst tre år till SSK (+ diverse kurser inom akutsjukvård, handledning) och tre år på läkarprogrammet. Även om jag spenderade mycket mindre tid under SSK-studierna så har studierna där varit svårare än på läkarprogrammet. Det är mycket analyserande, uppsatser och omvårdnadsmässigt tankande, som kan vara väldigt abstrakt och filosofiskt. För mig har biokemi, cellbiologi, anatomi, fysiologi, patologi, histologi, farmakologi osv varit betydligt enklare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snaggat
Allt detta snack bara för rövtorkande, jag frågade en ärlig fråga. SJÄLVKLART förstår jag att det kan vara en del av jobbet och jag skulle aldrig vara nonchalant eller ha en underlåtenhet att torka en patient i röven. Det är ju lika naturligt som att andas, en av de primära behoven. Men det var bara en liten oskyldig fråga.
Om jag skulle vilja gå en VUB inom somatisk vård och inte lägga speciellt mycket tid på att torka bajs så skulle jag arbeta inom akutkirurgi, tex KAVA. Där förekommer givetvis patienter med förstoppning/diarre, rektalblödningar, melena och äldre skruttiga patienter, men inte i lika stor omsträckning som medicinavdelningar som stroke, lung, hjärt, njur. Dessutom fixar undersköterskorna det mesta, speciellt om du arbetar dagtid. Som nattarbetare får man stå ut med det mesta.