Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-03, 09:38
Medlem
PhatPhils avatar
Tjena alla,
Nu är det så att jag köpte revbensspjäll förra veckan som blev bortglömde tack vare sjukdom. Enligt paacketet gick dom ut i fredags, vågar man laga dom?
Citera
2007-09-03, 09:41
Medlem
dundermusen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Tjena alla,
Nu är det så att jag köpte revbensspjäll förra veckan som blev bortglömde tack vare sjukdom. Enligt paacketet gick dom ut i fredags, vågar man laga dom?
De är nog verkligen ingen fara. Men för att vara på den säkra sidan och slippa sitta på tolatten hela natten tycker jag att du nog ska låta bli.
Citera
2007-09-03, 09:49
Medlem
PhatPhils avatar
Det är ju toan man vill verkligen slippa, hade en sån natt för en vecka sen efter en dåligt lagad kyckling
Att sitta på toa med huvudet i en hink en hel natt kan verkligen få en att inte gilla kyckling
Citera
2007-09-03, 10:11
Medlem
dePauls avatar
Näsan är din bästa vän. Sniffa ordentligt. Chansa inte om köttet luktar bara lite. Släng det i stället. Rent generellt så har det gått lite för lång tid i det här fallet.

~Paul~
Citera
2007-09-03, 10:25
Medlem
Erik1974s avatar
Jag är själv oerhört rädd för att äta gammalt kött. Jag dricker inte ens mjölk som går ut dagen efter. I frysen har jag två jättestora laxar som jag frös in dagen efter de gick ut. Troligen är det ingen fara då de är väl vakumförpackade, men har hitintills inte tagit mig mod till att äta dem.
Citera
2007-09-03, 10:50
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Jag är själv oerhört rädd för att äta gammalt kött. Jag dricker inte ens mjölk som går ut dagen efter. I frysen har jag två jättestora laxar som jag frös in dagen efter de gick ut. Troligen är det ingen fara då de är väl vakumförpackade, men har hitintills inte tagit mig mod till att äta dem.
Nja,fisk o skaldjur skall du verkligen passa dig för med utgånget datum.
En kusin som är läkare berättade att det faktiskt sker dödsfall då o då pga dålig fisk tillika skaldjur.
Hur vanligt vet jag ej,men det kan tydligen bli en väldigt massa problem som är ganska långvariga
Känns lite dumt då att chansa.
Citera
2007-09-03, 11:05
Medlem
Roger Pontares avatar
Jag har jobbat bakom charkdisken och där packades det friskt om när datumet gått ut, när köttfärsen började se grå ut så maldes den om osv. Om köttet var för gammalt för att packas om med nytt datum så marinerades det med grillkrydda och slängdes in i grillen, be aware of the grill people!
Så lukta på köttet, om det legat kallt så är det säkert ingen fara alls.
Citera
2007-09-03, 11:26
Medlem
PhatPhils avatar
Öppnade just packetet, fick kväljningar och slängde köttet!
Citera
2007-09-03, 11:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Öppnade just packetet, fick kväljningar och slängde köttet!
Misstänkte det .

~Paul~
Citera
2007-09-03, 11:43
Medlem
dePauls avatar
De är framför allt två sorters kött som är känsligt. Den första sorten är den som innehåller mycket fett, såsom benfri karré, fläskstek, fläskfärs, bog med fettkant, entrecote osv. Den andra kategorin är den där ben och brosk är sampackade. T ex högrev m ben, kotletter, karré, T-bonestek, fläsklägg osv.

~Paul~
Citera
2007-09-03, 11:48
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Jag har jobbat bakom charkdisken och där packades det friskt om när datumet gått ut, när köttfärsen började se grå ut så maldes den om osv. Om köttet var för gammalt för att packas om med nytt datum så marinerades det med grillkrydda och slängdes in i grillen, be aware of the grill people!
Så lukta på köttet, om det legat kallt så är det säkert ingen fara alls.

jo tack har man jobbat i charken så vet man vad som sker , speciellt med flintastekarna på sommaren, när dom håller på o gå ut så marinerade jag dom så vips höll dom en vecka till
Citera
2007-09-03, 12:03
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
jo tack har man jobbat i charken så vet man vad som sker , speciellt med flintastekarna på sommaren, när dom håller på o gå ut så marinerade jag dom så vips höll dom en vecka till
Därför man aldrig skall köpa butikernas egna marinerade kött.
Å andra sidan ser det inte ut på detta sätt överallt. Att ni packade om gammalt kött och malde om gammal köttfärs hoppas jag var överdrift eller fantasi då detta är ett ganska grovt regelbrott och kan leda till grymma sjukdomar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in