2007-09-03, 12:59
Medlem
Dålig lukt sitter på utsidan av köttbiten. Tvätta med kallt vatten så försvinner det. Är det slemmigt och luktar utav fan, så går det att tvätta med isättika (utspätt med vatten) först och sedan kallvatten så är det klart.

Stek och krydda ordentligt så är det ingen fara...

Mörare köttbitar år svårt att få tag i. Den möraste stek ni ätit på restaurang kan varit en upptvättad bit....
Citera
2007-09-03, 15:33
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Jag är själv oerhört rädd för att äta gammalt kött. Jag dricker inte ens mjölk som går ut dagen efter. I frysen har jag två jättestora laxar som jag frös in dagen efter de gick ut. Troligen är det ingen fara då de är väl vakumförpackade, men har hitintills inte tagit mig mod till att äta dem.
Har man en bra kyl så håller sig mjölk i upp till en vecka efter bästföredatumet, 3-4 dagar efter bästföredatumet är det ingen fara, om det inte luktar illa eller är stora klumpar i den.

Jag förstår mig verkligen inte på folk som är livrädda såfort bäst-före-datumet nåtts. Antagligen samma folk vars föräldrar städade huset pedantiskt rent varenda dag och sedan undrade de i samma stund varför stackars lilla Niklas/Sören/Petter/Augusta/Maj-Lis blivit allergiker, och nötter fick de inte äta, för deras kusin var allergisk mot nötter, och det kan ju finnas i släkten.

Grejen är att dessa människor som inte vågar dricka mjölk är oerhört många också
Vad hände egentligen er när ni råkade dricka lite gammal mjölk? Fick ni ligga på sjukhus i flera veckor? Eller är ni den typen som låter mjölken stå framme flera timmar utanför kylskåpet? Grattis, då har ni hittat problemet.

Jag kräver ett svar av er! Allihop!
Citera
2007-09-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
för deras kusin var allergisk mot nötter, och det kan ju finnas i släkten.
Jag har flera nötter i släkten som jag är allergisk mot.
Citera
2007-09-03, 16:03
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Därför man aldrig skall köpa butikernas egna marinerade kött.
Å andra sidan ser det inte ut på detta sätt överallt. Att ni packade om gammalt kött och malde om gammal köttfärs hoppas jag var överdrift eller fantasi då detta är ett ganska grovt regelbrott och kan leda till grymma sjukdomar.

Ingen överdrift, när man tex packar köttfärs så har man (eller hade då iaf, det här var många år sen nu) bara en dag till datumet går ut, dagen efter är den alltså gammal, då maler man och packar om den. Fin färg och nytt datum.
Citera
2007-09-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Ingen överdrift, när man tex packar köttfärs så har man (eller hade då iaf, det här var många år sen nu) bara en dag till datumet går ut, dagen efter är den alltså gammal, då maler man och packar om den. Fin färg och nytt datum.

Gör man om processen indefinetely eller bara en/ett par gånger med samma färs? Fläsk i synnerhet är ju farligt som fan om det ligger tillräckligt länge för att utveckla trikinos.
Citera
2007-09-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Jag har flera nötter i släkten som jag är allergisk mot.

Dagens gick till dig där...........
Citera
2007-09-03, 16:12
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Gör man om processen indefinetely eller bara en/ett par gånger med samma färs? Fläsk i synnerhet är ju farligt som fan om det ligger tillräckligt länge för att utveckla trikinos.

Som sagt längesen så jag minns inte riktigt men jag har för mig att man bara gör det en gång, det är egentligen inte så att köttet är gammalt, men det finns lagar som säger att si och så många dagar får man bara ha när man packar.
Citera
2007-09-03, 16:23
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Som sagt längesen så jag minns inte riktigt men jag har för mig att man bara gör det en gång, det är egentligen inte så att köttet är gammalt, men det finns lagar som säger att si och så många dagar får man bara ha när man packar.

Jag pryade på en köttavdelning i en butik (numera COOP Forum). Det var rätt jäkla snuskigt hur kött behandlades när inte kunder såg på. Jag blev nästan vegetarian efter den upplevelsen
Citera
2007-09-03, 16:43
Medlem
dePauls avatar
Ja, de förekommer en massa stunts när man tillverkar diverse produkter. Det värsta jag hört var när en kompis berättade (längesedan) att under hans pryo så spottade han, slängde pinnar och pissade i smeten. Det mesta blir förståss bort-pastöriserat men ändå .

~Paul~
Citera
2007-09-03, 16:59
Medlem
kajsiborvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Jag förstår mig verkligen inte på folk som är livrädda såfort bäst-före-datumet nåtts. Antagligen samma folk vars föräldrar städade huset pedantiskt rent varenda dag och sedan undrade de i samma stund varför stackars lilla Niklas/Sören/Petter/Augusta/Maj-Lis blivit allergiker, och nötter fick de inte äta, för deras kusin var allergisk mot nötter, och det kan ju finnas i släkten.

Jag har starkt nedsatt luktsinne pga allergi så jag är riktigt försiktig med att äta utgången mat. Vågade mig på att tillaga lite chili con carne med köttfärs som gick ut samma dag. Glömde resterna i kylen och åt det ett par dagar senare och blev något jävulskt kass i kistan.

Sedan dess så tar jag inga chanser när det kommer till gammal mat. Jag har råd att köpa ny
Citera
2007-09-03, 17:03
Medlem
det är gris, inte nöt.
baciellerna är överlalt och ectra lång stektid anmodas, om allt ser bra ut det luktar fint osv
Citera
2007-09-03, 20:30
Medlem
Bara för att en köttbit har en sista användningsdag datum så är det väl heller ingen garanti att den är färsk innan datumen har gått ut! Vad som helst kan ha hänt, ett litet hål så läcker skyddsgasen ut på industriellt förpackat kött. Oberoende om datumen har gått ut eller inte skall man lukta på det förrän man tillreder det.

Om en köttbit är 1-2 dagar över datumen så tillreder i alla fall JAG den om den annars verkar ok. Fläskkött är jag försiktigare med, nötkött är oftast ingen fara med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in