2007-09-02, 20:10
Medlem
Sångs avatar
Hallå på er.

Har laddat upp bilder på en tunnel som ligger i omnejden av Mjölby.
Vi misstänker att det har varit en gammal omformarstation, att döma på utrustningen där inne. Men är inte helt säker...
Det underliga är att ett elskåp, modell nyare, är uppsatt samt att det går att urskilja ett dovt surrande ljud väl inne.
Så om jag ska följa magkänslan så är om inte hela anläggningen i drift, så vissa delar åtminstonde.
Googlande ger dessvärre ingen vidare slutsats eller ens en ledtråd av stället.

Titta gärna in på www.spektrum.pixbox.se och kika.
Citera
2007-09-02, 21:19
Medlem
LågOchLångsams avatar
Naajs, dock verkar den vara aktiv efter din beskrivning och då är det kanske inte läge för allt för stora expeditioner till den övre våningen. Efter vad jag har hört så finns det kontrollrum/motsv. på övervåningarna och de bör vara larmade om anläggningen är aktiv. Och förresten, det är en omformarstationstunnel, omformarvagnarna skulle/ska husera där vid händelse av ofred.
Citera
2007-09-02, 21:47
Medlem
Sångs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Naajs, dock verkar den vara aktiv efter din beskrivning och då är det kanske inte läge för allt för stora expeditioner till den övre våningen. Efter vad jag har hört så finns det kontrollrum/motsv. på övervåningarna och de bör vara larmade om anläggningen är aktiv. Och förresten, det är en omformarstationstunnel, omformarvagnarna skulle/ska husera där vid händelse av ofred.

Kul att få det bekräftat. Tack för infon. Btw, funkade länken till bilderna?

Nej att döma av stegens matriella kvalité så är det förmodligen inte värt risken att klättra upp. Dock undrar jag varför stationen skulle vara i drift fortfarande. Jag ser ingen logisk anledning till det. Med tanke på den förfallna miljön så verkar det inte underhållts de närmaste 10-15 åren. Frånsett elskåpet på väggen!
Citera
2007-09-02, 22:44
Medlem
LågOchLångsams avatar
dessutom har jag fått för mig att de tog ur organisationen på 1990-talet, men efter som du skrev att transformatorn surrade så vetefan. Fasst tunnlen i alvesta är i drift så varför skulle inte denna kunna vara det också? Nu förvirrade jag mig själv.

Edit' Länken funkade fint.
Citera
2007-09-02, 22:49
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
dessutom har jag fått för mig att de tog ur organisationen på 1990-talet, men efter som du skrev att transformatorn surrade så vetefan. Fasst tunnlen i alvesta är i drift så varför skulle inte denna kunna vara det också? Nu förvirrade jag mig själv.

Edit' Länken funkade fint.

Med tanke på beskrivningen så handlar det om en fd upplagsplats. Nedlagd sedan ett antal år men tydligen går fortfarande någos slags in/utmatning till bergrummet.

För att köra anläggningen för matning till järnvägen krävs omformarvagnar, ställverksvagn och transformatorvagn.
Citera
2007-09-02, 22:51
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo
Med tanke på beskrivningen så handlar det om en fd upplagsplats. Nedlagd sedan ett antal år men tydligen går fortfarande någos slags in/utmatning till bergrummet.

För att köra anläggningen för matning till järnvägen krävs omformarvagnar, ställverksvagn och transformatorvagn.

Jo, givet vis behövs det omformarvagnar etc för att anläggningen ska fungera, men det som gjorde mig förvirrad var att transformatorstationen fortfarande var igång.
Citera
2007-09-03, 13:53
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Jo, givet vis behövs det omformarvagnar etc för att anläggningen ska fungera, men det som gjorde mig förvirrad var att transformatorstationen fortfarande var igång.

Njaae, nån transformatorstation i den bemärkelsen där inne har det inte varit.

Högspänning in - nertransformering - omformning - upptransformering - ut liksom.

Däremot kanske någon slags matning fortfarande går. T.ex för belysning eller något åt det hållet.
Citera
2007-09-03, 15:58
Medlem
Sångs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo
Njaae, nån transformatorstation i den bemärkelsen där inne har det inte varit.

Högspänning in - nertransformering - omformning - upptransformering - ut liksom.

Däremot kanske någon slags matning fortfarande går. T.ex för belysning eller något åt det hållet.

Du har en poäng. Belysningen, som aktiveras via det nyare elskåpet, ska enligt rykten fungera felfritt inuti tunneln.
Citera
2007-09-03, 17:19
Medlem
LågOchLångsams avatar
http://www.pixbox.se/pic_show_id14337018.html

den?
Citera
2007-09-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sång
Nej att döma av stegens matriella kvalité så är det förmodligen inte värt risken att klättra upp.

Man får väl löpa linan ut?
Det hade jag gjort iaf.

Keep going...
Citera
2007-09-03, 17:27
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
På "övervåningen" finns bara fyra fläktar och en lång stege. Inget kontrollrum. Det är visserligen 20 år sedan jag var där, men då var det inte larmat. Farliga stegar dock (blir nog farligare för varje år misstänker jag!).

Citat:
Citera
2007-09-03, 17:51
Medlem
LågOchLångsams avatar
Okej, även jag kan alltså ha fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in