Flashback bygger pepparkakshus!
2013-02-14, 18:44
Medlem
Varför krångla till det? Strimlad falukorv, dito lök. Stek i smör en stund. Tillsätt ½ burk krossade tomater, en rejäl klick tomatpure och 1 burk creme fraiche-paprika/chilismak. Klart!
Citera
2013-02-17, 12:29
Medlem
Ni glömmer det viktigaste.
Kryddor och chili skall brännas på i het olja/fett det första som görs. Då drar man ut de eteriska oljorna, och får en sötare styrka i smaken.
Citera
2013-02-22, 00:15
Medlem
Den här brukar jag laga till ett par ggr i månaden

Recept för 4 personer

600 gr strimlad falukorv
1 paket bacon
2 finhackade rödlökar
3 finhackade vitlöksklyftor
1 finhackad spansk peppar
3 msk tomatpure
2,5 dl tomat och basilika creme fraiche
4 dl matlagningsgrädde
1 dl vispgrädde
paprikapulver
Svpeppar
salt

Börja med att fräsa på baconen så att den blir frasig och god, lägg baconen åt sidan i papper. Fräs på löken och spanska pepparn i bacon flottet, tillsätt mer smör om så behövs. När löken och pepparn fått rätt konsistens i med falukorven som du ger lite stekyta. Tillsätt därefter tomatpure, creme fraiche, matlagningsgrädde och salt. Låt koka upp i ca 10 min.

När det fått kokat ett litet tag så lägger du i vitlöken, vispgrädden, baconen och smakar av med salt och kryddor. Rör om ordentligt och låt stå på låg värme (det ska inte koka, inte ens puttra) i ca 20-30 minuter. Servera gärna med färsk basilika och givetvis basmati ris. Ett knäckebröd med smör gör sig inte dumt heller
Citera
2013-02-22, 14:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjooberg
Den här brukar jag laga till ett par ggr i månaden

Recept för 4 personer

600 gr strimlad falukorv
1 paket bacon
2 finhackade rödlökar
3 finhackade vitlöksklyftor
1 finhackad spansk peppar
3 msk tomatpure
2,5 dl tomat och basilika creme fraiche
4 dl matlagningsgrädde
1 dl vispgrädde
paprikapulver
Svpeppar
salt

Börja med att fräsa på baconen så att den blir frasig och god, lägg baconen åt sidan i papper. Fräs på löken och spanska pepparn i bacon flottet, tillsätt mer smör om så behövs. När löken och pepparn fått rätt konsistens i med falukorven som du ger lite stekyta. Tillsätt därefter tomatpure, creme fraiche, matlagningsgrädde och salt. Låt koka upp i ca 10 min.

När det fått kokat ett litet tag så lägger du i vitlöken, vispgrädden, baconen och smakar av med salt och kryddor. Rör om ordentligt och låt stå på låg värme (det ska inte koka, inte ens puttra) i ca 20-30 minuter. Servera gärna med färsk basilika och givetvis basmati ris. Ett knäckebröd med smör gör sig inte dumt heller
Det såg bra ut ända tills jag kom till "matlagningsgrädde". Kan man verkligen lita på någon som har sån skit i sin mat?
Citera
2013-12-14, 14:33
Medlem
Ratis avatar
Vad är bäst att servera tillsammans med storganoff om man inte gillar att ha ris eller potatis till det?
Blomkålsris har jag provat, det är rätt så gott.
Senast redigerad av Rati 2013-12-14 kl. 14:46.
Citera
2013-12-14, 15:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad är bäst att servera tillsammans med storganoff om man inte gillar att ha ris eller potatis till det?
Blomkålsris har jag provat, det är rätt så gott.
Nudlar, Spätzle, Knödel, Risoni, samt bröd (helst vitt).

~Paul~
Citera
2013-12-14, 23:43
Medlem
idiamindadas avatar
Med risk att bli lynchad måste jag ändå säga att KS blir kanon med äppeltärningar, curry och sambal olek så man får lite hetta. Ja, förutom lök, körv och grädde då.
Citera
2014-07-12, 15:32
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allbinn
Ni glömmer det viktigaste.
Kryddor och chili skall brännas på i het olja/fett det första som görs. Då drar man ut de eteriska oljorna, och får en sötare styrka i smaken.

Tomatpureen skall karameliseras = brännas i smöret / oljan innan du lägger i annat. Flesta svenskar halvkokar allt, blir ingen smak. Sedan måste falukorven stekas så det blir YTA.
Citera
2014-07-12, 16:01
Medlem
Big Bosss avatar
PRO tip, använd falukorv av lite bättre kvalité, har själv börjat använda falukorv från Härryda charkuteri som har 73% kötthalt och den är galet god. Fantastisk kryddning o så. Blir sjukt gott med sån korv istället för säg Litthells eller Scan's.

Dijon senap, delikatesskryddat tomatpuré och köttbuljong är nyckeln till att få min KS riktigt god! Om jag vill ha hetta i så kör jag i Sriracha sås eller Sambal.
Citera
2014-07-13, 20:10
Medlem
Jag provade med curry istället för tomatpure.
Recept:
Falukorv
Grädde
Lök
Curry

Enligt mina outvecklade smaklökar så blev detta gott. Hade även på riven kokos.

Jag är ingen mästerkock men någon duktig kan säkert förädla detta recept och göra det till en succé.
Citera
2014-07-13, 20:16
Medlem
trickydicks avatar
Den här är grym, den har jag gjort många gånger fast med fläskfilé. Borde funka bra med korv också.

http://www.recept.nu/nils-emil-ahlin...laskfilegryta/

Indigrienser
400 g fläskfilé
1 gul lök, finhackad
200 g färska champinjoner, delade i 4 bitar
3 msk tomatpuré
2 msk fransk senap
2 dl vispgrädde
1 saltgurka, strimlad
citron
smör
salt
peppar från kvarn
hackad persilja
gräddfil, till servering

Fransk senap= Dijon
Citera
2014-07-22, 04:16
Medlem
Detta är en av de få saker jag saknar med Sverige.

Falukorv (Scan)
2 gula lökar
3 dl grädde
2 paprikor
Ketchup
Salt
Svartpeppar
Champinjoner

Hacka löken. Skär paprikorna i mindre bitar. Skär upp svampen likt man får på pizza. Skär upp korven. Stek var ingrediens för sig i smör. Häll sen i alla ingredienser och stek ihop i ca 30 sekunder. Häll i grädden, tillsätt ketchup tills den får rätt färg och häll sen i alla kryddor. På detta viset blir inget överkokt, konsistensen blir bättre och man behåller all näring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in