2016-09-05, 21:38
Medlem
japanskbruds avatar
det här funkar för en person:
7cm strimlad ica falukorv(71% kötthalt)
Steker korvstrimlorna i olja på medelhög värme tills dom blir lite bruna
sen lägger ner en liten grovstrimlad gul lök + 1 rågad matsked tomatpuré
blandar omkring och låter det va på lägsta värmen tills löken är mjuk, ca 5 min´.
häller på ca 1/4 krydmått finmald svartpeppar, 1dl matlagningsgrädde, 2 nypor salt(2 finger pinch), 3 nypor socker samt 1½ tesked worcestershiresås(viktigt, annars blir smaken ihålig) .. grädden tjocknar fort ..blanda .. klart.
Blir bra som fan varje gång.
funkar även om man häller i lite av innehållet i en såndär plastcitron , eller råkar ha överbliven creme fraiche. :P
ska prova ha i senap ngn gång också.
Citera
2016-09-05, 21:44
Medlem
Pfaltzs avatar
Bra falukorv + gul lök + en burk Campell's tomatsoppa + grädde efter behag. Oerhört enkelt.
Citera
2016-09-05, 21:54
Medlem
Stek strimlad falukorv i olja och smör så att den får ordentlig stekyta. Ha i en tesked samtal oelek (lucullus)
och svartpeppar och stek ytterligare någon minut.
Ha i tomatpuré så att det blir ordentligt rött och stek för att bränna av purén lite. Häll i creme fraiche och en skvätt vatten och låt puttra 10 minuter.
Citera
2016-09-05, 22:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
det här funkar för en person:
7cm strimlad ica falukorv(71% kötthalt)
Steker korvstrimlorna i olja på medelhög värme tills dom blir lite bruna
sen lägger ner en liten grovstrimlad gul lök + 1 rågad matsked tomatpuré
blandar omkring och låter det va på lägsta värmen tills löken är mjuk, ca 5 min´.
häller på ca 1/4 krydmått finmald svartpeppar, 1dl matlagningsgrädde, 2 nypor salt(2 finger pinch), 3 nypor socker samt 1½ tesked worcestershiresås(viktigt, annars blir smaken ihålig) .. grädden tjocknar fort ..blanda .. klart.
Blir bra som fan varje gång.
funkar även om man häller i lite av innehållet i en såndär plastcitron , eller råkar ha överbliven creme fraiche. :P
ska prova ha i senap ngn gång också.
Tror du kan skippa sockret och tomatpurén och använda ketchup istället. Men annars lät det gott, skulle vara lite försiktig med saltet dock.

Jag gillar salt, men inte mitt blodtryck tydligen.
Citera
2016-09-07, 05:12
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Jag trodde senap var standard?
Citera
2016-09-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tror du kan skippa sockret och tomatpurén och använda ketchup istället. Men annars lät det gott, skulle vara lite försiktig med saltet dock.

Jag gillar salt, men inte mitt blodtryck tydligen.
har som projekt att testa alla recept på korv stroganoff som går att hitta + egna modifieringar. Bytte tomatpuré mot 2 msk slotts ketchup och ½tsk slotts senap. Själva korvsmaken blev betydligt mer framträdande och distinkt. Krävdes bara några korn salt tack vare ketchup/senap antagligen. Jag är ett steg närmre målet att få den helt perfekt.
Citera
2016-09-07, 19:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
har som projekt att testa alla recept på korv stroganoff som går att hitta + egna modifieringar. Bytte tomatpuré mot 2 msk slotts ketchup och ½tsk slotts senap. Själva korvsmaken blev betydligt mer framträdande och distinkt. Krävdes bara några korn salt tack vare ketchup/senap antagligen. Jag är ett steg närmre målet att få den helt perfekt.

Då skulle jag tänka mycket på korven åxå, finns riktiga bottennapp som jag inte ens skulle vilja kalla korv. Bland dom jag gillar är tex kruuvakorven (när man hittar den), basturökt/alspånsrökt eller "vanlig" falu från scan för den har jag liksom växt upp med. Men dom har alla olika smaker som spelar in.

Jag kastar normalt sett inte mat men det har (nästan) hänt, offrade jag en willys billigaste korv till hunden istället - den gick fan inte att äta. Rå smakade den fan och klibbade fast i gommen, stekt blev den ännu värre. Kötthalt på den kan inte varit många %

Så det gäller att hålla flera variabler konstanta och ändra bara en om man skall hitta den perfekta smaken.
Citera
2016-09-08, 08:20
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Jag trodde senap var standard?

Är det? Jag kan inte minnas något recept på korv stroganoff med senap när jag har valt att söka på nya recept för att variera min stroganoff då och då. Nu när jag söker på korv stroganoff + senap så hittar jag ju en del recept. Men det är knappast en klassisk stroganoff. Jag kan heller inte minnas att jag någonsin har ätit korv stroganoff där jag har känt senapsmaken. Så senap är nog knappast standard. Var har du fått det ifrån?
Citera
2016-09-08, 10:08
Medlem
Senap är inte standard. Men det är mycket bra att ha i. Ger en rundare fylligare smak. Jag brukar ha allt mellan 1 tsk till 1 msk beroende på senapens styrka.

Jag föredrar variation av kolhydraterna, men favoriten är bulgur till som ju har en ngt tydligare egen smak än tex ris o en smak som dessutom passar.
Citera
2016-09-08, 11:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Då skulle jag tänka mycket på korven åxå, finns riktiga bottennapp som jag inte ens skulle vilja kalla korv. Bland dom jag gillar är tex kruuvakorven (när man hittar den), basturökt/alspånsrökt eller "vanlig" falu från scan för den har jag liksom växt upp med. Men dom har alla olika smaker som spelar in.

Jag kastar normalt sett inte mat men det har (nästan) hänt, offrade jag en willys billigaste korv till hunden istället - den gick fan inte att äta. Rå smakade den fan och klibbade fast i gommen, stekt blev den ännu värre. Kötthalt på den kan inte varit många %

Så det gäller att hålla flera variabler konstanta och ändra bara en om man skall hitta den perfekta smaken.
Ja, billig "falukorv" är ett otyg! Presentationen av korven i ring med det klassiska orangeröda skinnet gör att man kanske inte alltid tittar på vad det står på förpackningen. Falukorv är väl skyddat sedan många år tillbaka och produkter med lågt köttinnehåll fick namn som middagskorv och stekkorv i stället. Många tycker också att det blir dyrt men riktig korv, men gör det verkligen det? Korv med 30% kött 30 kr/kg eller korv med 60% kött 60 kr/kg? Same same skulle jag säga. Visst, jag får dubbelt så mycket billig korv, men vad är det jag får? Då är det väl i så fall bättre att köpa hälften så stor bit riktig korv och själv komplettera upp måltiden med grönsaker i stället för potatisflingor och blodplasma.
Citera
2016-09-09, 09:30
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Är det? Jag kan inte minnas något recept på korv stroganoff med senap när jag har valt att söka på nya recept för att variera min stroganoff då och då. Nu när jag söker på korv stroganoff + senap så hittar jag ju en del recept. Men det är knappast en klassisk stroganoff. Jag kan heller inte minnas att jag någonsin har ätit korv stroganoff där jag har känt senapsmaken. Så senap är nog knappast standard. Var har du fått det ifrån?

Har många gånger i livet känt av en senapssmak, därför har det satt sig.
Oavsett om det är standard eller inte, det gör inte maträtten sämre. Något ovanligt är det då inte iaf.
Citera
2016-09-09, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
det är fel om det är så mkt att det smakar senap, men däremot senap i liten mängd kan förstärka smaken av falukorv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in