Seriöst jag blir helt yr i skallen av alla Kausalitet dyrkare, det är som en jävla religion som sprider sig här på FB, ni kramar Kausaliteten och Determinismen precis som en jävla pingstvän tar med sig sin bibel på vartenda toabesök.
Vi vet att makrokosmos beter sig efter sin infrastruktur, vi vet att kausala mönster är det som driver vår utzoomade värld framåt, allting leder till nånting annat.
Vad nu alla jobbiga kausal-ister blir bombsäkra på är att hela världen och hela fabrikatet av alltet är byggd på strikt demonisk-determinering. Att alla partiklar har färdig riktning och studsar av varandra precis som studsbollar i ett fyrkantigt rum där naturlagarna är integrerade i väggarna.
Newsflash kommer här. Vi tror inte alls att det är så här, detta är regler som endast är ett resultat av micro-myller, små små partiklar i en kvant-soppa vi inte kan uppfatta som reagerar explosionsartat med varandra, på ett så fantastiskt förbryllande sätt att det inte ens går att mäta, det går att göra kalkyler som vi lärt oss genom att obsevera makro-kosmos, men vad händer? Jo det funkar inte, det passar inte ihop. Elektroner och Fotoner fungerar inte som bollar, eller vågor... Dom verkar funka som bollar ibland, vågor ibland.... som BÅDA när vi observerar dom! WTF?!
Detta betyder att det är FULLT MÖJLIGT att reglerna för dom små sakerna i våran värld inte alls endast följer ett orsaksband, men resultatet av dess beteende gör att våran stora värld a.k.a makro kosmos får detta förutsägbara beteende. Varför? Vi vet inte, Är det möjligt? Förmodligen helt riktigt ja.
Citat:
Ursprungligen postat av yonera
Kvantmekanik... observeraren påverkar partiklarna...
Maskinen skulle fungera om man inte skulle se vad den förutspår, men om man skulle se så skulle det inte fungera.
Precis så här är det, vi bygger en maskin som lagrar alla positioner över vartenda kvantpartikel i hela kosmos... sen skriver vi ut en matematisk formel som visar oss positionerna igår, nu och i morgon... Den här jävla maskinen kommer skriva ut det determinerade resultatet inte ett jävla fake resultat..
Det betyder att om vi skriver ut för en agent som INTE kommer få veta resultatet kommer vi få ett tydligt besked som stämmer till 100%
Skriver vi nu ut resultatet för mig kommer den här jävla maskinen skära ihop och visa mig en jävla psyktripps formel, där den hamnar i nått tillstånd där den skriver ut en formel som jag själv läser och anpassar mig till, så den kommer skriva ut en oändlig mängd med matematiska positions,beräkningar eftersom att positionerna ändrar plats hela tiden då maskinen ser att jag kommer läsa vartenda papper.. Men den måste ju skriva ut ett papper för att jag först ska läsa det sen skriver det ut nästa och nästa och nästa och nästa tills vartenda elementarpartikel i hela jävla världen sitter som siffror på papper, tills den börjar återanvända alla papper och skriver ut nya formler åt mig som en sondmatad valbebis.
Det blir pannkaka av hela skiten då maskinen aldrig kan skriva ut en säker positions-definering av mina partiklar.