2008-09-15, 15:08
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomazlycken
Just i det här aktuella fallet är just FortV markägare, så hur markägaren kommer att agera (praktiskt och juridiskt) är kanske inte svårt att lista ut...

Frågan är varför de inte reagerat än. Just FortV brukar vara ganska snabba på att reagera i sådana fall.
Citera
2008-09-15, 17:20
Medlem
MrHankys avatar
Rykten säger att Holmen äger marken. Men det kanske bara är spekulationer..
Citera
2008-09-15, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Frågan är varför de inte reagerat än. Just FortV brukar vara ganska snabba på att reagera i sådana fall.

Det tar tid att boka 40 000 m3 betong för att inte tala om alla lastbilarna som ska köra dit och dumpa den...
Citera
2008-09-15, 18:19
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Det tar tid att boka 40 000 m3 betong för att inte tala om alla lastbilarna som ska köra dit och dumpa den...

Så du misstänker en total igenfyllnad?
Citera
2008-09-15, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Så du misstänker en total igenfyllnad?

Nej, det var lite ironi från min sida... Men, en rejälare plombering är väl att vänta. Samt lite juridisk utkrävning av Pixbox-loggar antagligen. Ingen är anonym för FM och FortV...
Citera
2008-09-15, 20:16
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:

Nej, det var lite ironi från min sida... Men, en rejälare plombering är väl att vänta. Samt lite juridisk utkrävning av Pixbox-loggar antagligen. Ingen är anonym för FM och FortV...

Jag hade inte varit förvånad. Mycket lite förvånar mig när det gäller FortVs mani för att plombera saker.

Lite användning av FRA lagen kanske är att vänta...
Citera
2008-09-15, 20:28
Medlem
MrHankys avatar
FM lägger ju inte ens ner pengar på rejäla plomberingar, varför skulle dom då lägga pengar på att jaga explorers?
Än har jag inte fått påhälsning av polisen iaf..
Citera
2008-09-15, 20:42
Medlem
LustigKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHanky
FM lägger ju inte ens ner pengar på rejäla plomberingar, varför skulle dom då lägga pengar på att jaga explorers?
Än har jag inte fått påhälsning av polisen iaf..

Lovar att ge dig en varning om jag skulle få påhälsningen först...

.
Citera
2008-09-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Jo, markägaren får tillbaka marken.. Det brukar ju ofta vara kommunen.

Om kommunen är fastighetsägare och FM/FortV har haft tillgång till marken med stöd av en nyttjanderätt så är svaret ja. Men att kommunerna är den "grupp" av fastighetsägare som FortV har flest nyttjanderättsavtal med är kanske att säga för mycket, men jag har inte tillgång till någon statistik.....

Citat:
Ursprungligen postat av MrHanky
Rykten säger att Holmen äger marken. Men det kanske bara är spekulationer..

Ifall FortV har sålt till Holmen Skog vet jag inte, men Holmen Skog äger fastigheten väster om Vesslan och Lösings Häradsallmänning till öster. Själva Vesslan ligger på två fastigheter. En väster om en tidigare församling-/kommungräns (?) och en öster om denna. I och med att FortV köpte (eller motsvarande) och nya fastigheter bildades övergick äganderätten till FortV. Ägarna till de fastigheter (den ena är egentligen en registerenhet i och med att Lösings Häradsallmänning är en samfällighet) som dessa två fastighet avstyckades ifrån fick ersättning när de sålde. Att de skulle få tillbaka fastigheterna gratis eller till ett pris under marknadsvärde när FortV ska sälja efter avveckling som jag mycket svårt att tro, det normala är väl ändå att FortV säljer via anbud (till högstbjudande)

På länkarna nedan går det att se fastighetsindelningen, kartorna har några år på nacken men det har nog inte skett några större förändringar.

http://www.banverket.se/pages/4519/H...10_Norrk_1.pdf

http://www.banverket.se/pages/4519/H...Norrk_Geta.pdf

En rejälare plombering kommer nog att ske, efter förra grävförsöken la de ju på ett lass makadam över lilla ingången och nödutgången/ventilationen på toppen. Men det kanske tar lite tid om FortV ska upphandla plomberingen enligt lagen om offentlig upphandling.....
Citera
2008-09-16, 11:13
Medlem
Om dom ska plombera innebär det att dom måste gå igenom hela vesslan för att se så inget oväntat hänt dessutom.. Det får nog inte vem som helst göra?
Citera
2008-09-16, 11:55
Medlem
Sbnr1s avatar
Vatten.

Vi satt igår och funderade på allt vatten. Vart kommer det ifrån?
Bergvatten ? Njae...

Nu har vi inte varit inne med båt och har därför inte kunnat se exakt hur mycket av anläggningen som är vattenfylld och därefter dra en gissning på antalet kubik MEN av det man kan se (INNE) i anläggningen så är det inte lite!

Bergvatten? Då har det runnit väldigt mycket på 4 år samt att förutom kondens så är väggarna snustorra och taken likaså. Glöm inte att anläggningen är sluten, bergrummen är ut sprängda och däri är en betongbyggnad uppförd. Det finns alltså inga rena bergväggar inne i anläggningen. Det som finns är sprutat med betong och återigen snustorrt.

Avloppen? Anläggningen har ju avlopp. Vem, Vad, Hur har dessa satts igen eller stängts av? Bevisligen så rinner inte vattnet INNE i anläggningen ner i avloppen MEN det rinner helt okej ute i tunneln.

En vild teori vi hade var att de faktiskt tömt sin egna vatten tank i anläggningen efter att de stoppat avloppen, just för försvåra för eventuella intrång samt att vatten vittrar sönder både berg och betong så det kan då vara en naturligt demoleringsplan.

Om inte situationen har uppstått pga mänsklig inverkan varför har inte avloppen inne i tunneln satt sig och vattenfyllts? Dels är det betydligt mer rena bergväggar i tunneln som droppar vatten sen är stora ingången betydligt lägre ner än anläggningen vilket gör att denna tunnel med start ifrån stora ingången borde vattenfyllts först.

Teorier eller fakta någon?
Citera
2008-09-16, 12:24
Medlem
MrHankys avatar
Grundvattnet kommer in igenom det som en gång agerade dränering..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in