2007-08-28, 21:06
Medlem
hey folks

har suttit och läst trådarna om UE i norrköping och dess omnejd. och jag tror denna plats tog upp lite i "UE i Norrköping". Men inte mer i detalj.
Så tänkte dra lite info om den och se om det är någon som har någon rolig info om stället.

Om man åker gammla Stockholmsvägen mot Åby från Krokek(Kolmården), man svänger av till höger vid påfarten till e4'an mot Norrköping. Precis när asfalten slutar så finns det en avtagsväg åt höger, som man ska ta (har för mig att det står Drömgruvan om skylten finns kvar). Sen fortsätter man hela vägen mot älgsjön, man fortsätter förbi älgsjön (lilla Älgsjön) enda tills huvudvägen tar slut. Så kommer man dit.

Finns ett bergrum där, inte så jättestort, men en station som kontrollerade radar osv i området. Jag var där för cirka 5 år sedan, då var det stängsel precis innan området. Men jag och mina kompisar var inne där då, var endel baracker och även två ingångar i berget. En större längre bort och en mindre precis vid asfaltsparkeringen. Var dock aldrig inne i berget pga galler dörr/tjock plåtdörr osv.

Min farsa var förlagd där när det var aktivt, för ca 25-30 år sedan. Så jag har fått en relativt bra beskriving av hur det ser ut i bergsrummet.
Injustice verkar beskriva det stället (utifrån vad jag hört från min farsa hur det såg ut)

"Ingången är ett hål i berget med stora rejäla grindar, innanför en stor gång som går nerför ca 10-15 meter. Sen metalldörr av skyddsrumstyp i mer "normal" storlek. Innanför ett litet utrymme, sen dörr igen, Innanför den är det rakt in i en korridor vill jag minnas. Väggar mm därinne har jag för mig var målad betong. Trappor, små sovrum med dubbelsängar. Ett par större salar. Ingenstans ser man att man är i ett berg, alltså inga "bergväggar" nånstans. Förutom att det inte finns fönster så skulle man säkert inte kunna veta att man är inne i ett berg. Matsalen hade nån stor målning på en vägg, tror det var en skoj lr nåt, samt tyg-drapperier på nån vägg..."

Dock har dom nu fyllt igen båda portarna, den största porten har de cementerat igen och fyllt över med _massvis_ av jord och den mindre bara med jord, men där var det ju tyvärr en robust plåtdörr. (var några som hade varit där och försökt gräva fram lilla ingången...) Min svåger var med och fyllde igen portarna och vad han berättat så sprängde de inte själva bergrummet eller något sådant, så bergsutrymmet finns kvar. Min svåger berättade också att de "saboterade" (fyllde igen, oskadlig gjorde) fler militär anläggningar som inte används längre, detta skedde för några år sen. (jäkla sabotör )

Var där igen, för några månader sen, men tog inga bilder denna gången heller tyvärr, tror jag ska ta mig dit igen och ta lite bilder innan vintern kommer.

Stället ligger precis mot berget och angränsar med stora älgsjön, om någon är intresserad av stället kan jag peka ut stället på en eniro karta eller något.

Sen finns det ett till lite halvintressant ställe utmed gammla stockholmsvägen, nämligen en radarstation som man kan se från e4'an, en stor "glob". fast den är fortfarande aktiv, väsnas och sånt heh.

ojojoj, heh. hittade en till tråd som berör området till viss del "Runt "torn" vid Kolmården!"

tydligen kallar folket stället drömgruvan.. kanske har lite matnyttigt att tillföra ämnet iaf skulle vara trevligt ifall någon har bilder på hur det såg ut innan de cementerade igen stället, för jag har inga

här fanns en heldel info om stället : http://www.geocaching.com/seek/cache...aspx?wp=GCKPTY ..och bilder
Citera
2007-11-04, 05:09
Medlem
MrHankys avatar
Vesslan ,eller "Drömgruvan" hade väl någonting med robotar att göra?
Jag har hört att det ska vara gigantiskt där inne, det är ju en bit mellan portarna!
Den lilla ingången såg också ut att vara igengjuten med betong
Dock så går det rykten om en nödutgång uppe på berget någonstans!
Är det bara jag som inte lyckats hitta spår av ventilation?
Citera
2007-11-04, 08:55
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHanky
Jag har hört att det ska vara gigantiskt där inne, det är ju en bit mellan portarna!

Alla bergrum av model större borde ha ventilationstrummor någonstans. Fast de kan ju helt klart ha täckt över dem också alternativt kan de vara rejält överväxta.
Citera
2007-11-04, 10:10
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHanky

Har själv varit vid drömgruvan i september. Hittade inte den lilla ingången eller någon ventilation / nödutgång. Var dock kolsvart ute och det låg 2 husvagnar packade med 7 människor vid asvaltsparkeringen precis innan. Ville inte springa där och lysa som en tok alt gräva just då. Tror de var jägare ute på upptåg.

Känner för att dra en repa och aktivt försöka ta sig in, dvs gräva och spränga nu innan snön kommer. Behöver dock vara ett gäng. Idag är det bara jag och min svåger som åker. Ska vi börja gräva själva kan det ta ett tag

Edit:
Pm:a mig om ni är intresserade av att redan idag (söndag) försöka er på något.
Citera
2007-11-04, 14:29
Medlem
MrHankys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbnr1
Har själv varit vid drömgruvan i september. Hittade inte den lilla ingången eller någon ventilation / nödutgång. Var dock kolsvart ute och det låg 2 husvagnar packade med 7 människor vid asvaltsparkeringen precis innan. Ville inte springa där och lysa som en tok alt gräva just då. Tror de var jägare ute på upptåg.

Känner för att dra en repa och aktivt försöka ta sig in, dvs gräva och spränga nu innan snön kommer. Behöver dock vara ett gäng. Idag är det bara jag och min svåger som åker. Ska vi börja gräva själva kan det ta ett tag

Edit:
Pm:a mig om ni är intresserade av att redan idag (söndag) försöka er på något.

Jag och mina vänner har redan försökt gräva , det är en förjävlig blandning av sten och och bark dom lagt för. Vi grävde oss ner någon meter eller något, men tröttnade sedan. Detta gjorde vi i våras vid lilla ingången. Men nu sist jag var och kollade så hade dom lagt för hålet med en massa sten! Så visst kollar dom till stället fortfarande.
Jag tror mig också ha hittat reservutgången , det är en liten plätt med bark uppe på berget , finns även lite wire och antennfesten precis intill.
Dock så behöver man nog gräva sig ner flera meter , så jag tror mest på "Lilla" ingången!
Citera
2007-11-05, 22:34
Medlem
Helt riktigt men...

De behöver inte vara synliga, om de var synliga eller skulle gå att upptäcka med IR-utrustning så var det ju inte längre en hemlig anläggning.

Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Alla bergrum av model större borde ha ventilationstrummor någonstans. Fast de kan ju helt klart ha täckt över dem också alternativt kan de vara rejält överväxta.
Citera
2007-11-06, 14:10
Medlem
Sbnr1s avatar
Grävar hjälp.

Finns det någon bosatt inom resradie till drömgruvan så hör av er. Här behövs all hjälp man kan få med att gräva och stoja.

Har du sprängmedel så sitt inte där och slöa. Kom ut i naturen med oss.

Kommer vi in så är vi först på plats sedan anläggningen var i bruk.
Citera
2007-11-07, 10:23
Medlem
Danneehs avatar
Snön har ju hittat sin väg hit nu :/ och det snöar ganska så intensivt just nu.. Fick ni fram något igår eller?
Citera
2007-11-07, 11:10
Medlem
MrHankys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneeh
Snön har ju hittat sin väg hit nu :/ och det snöar ganska så intensivt just nu.. Fick ni fram något igår eller?

Det är en hel del kvar om man säger så!
Citera
2007-11-07, 12:15
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneeh

Du får gärna hjälpa till
Citera
2007-11-07, 12:46
Medlem
Jarkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbnr1
Du får gärna hjälpa till

Så.. vad ska ni göra när ni kommit in då? Bada i grundvatten?
Citera
2007-11-07, 16:39
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarko
Så.. vad ska ni göra när ni kommit in då? Bada i grundvatten?

Om det vore såväl. Nej det blir nog torrbad, kokainlabb eller porrklubb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in