2008-09-16, 12:39
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHanky
Grundvattnet kommer in igenom det som en gång agerade dränering..

Pga att det inte finns några pumpar som konstant dränerar.... i see.

Ingen som seglat där inne och konstaterat att det finns något att se ev torra delar som man kan landstiga? Brist på postade bilder här tyder på att ingen varit längre in men 3st båt förpackningar tyder ju på det motsatta.

Nån som mätt vatten djupet längre in?
Citera
2008-09-16, 12:47
Medlem
MrHankys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbnr1
Pga att det inte finns några pumpar som konstant dränerar.... i see.

Ingen som seglat där inne och konstaterat att det finns något att se ev torra delar som man kan landstiga? Brist på postade bilder här tyder på att ingen varit längre in men 3st båt förpackningar tyder ju på det motsatta.

Nån som mätt vatten djupet längre in?
Jag känner några som varit inne i byggnaden , jag känner dessvärre inte kameramannen som var med dom.
Men jag ska höra mig för om dom lagt upp några bilder..
Citera
2008-09-16, 13:03
Medlem
AmadeusKriegs avatar
hur djupt blir det som värst tror ni?
kan en reslig man på 194 cm ta på sig extremhöga vadarbyxor som går upp till bröstkorgen o knalla en bit tror ni?
Citera
2008-09-16, 13:13
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmadeusKrieg
hur djupt blir det som värst tror ni?
kan en reslig man på 194 cm ta på sig extremhöga vadarbyxor som går upp till bröstkorgen o knalla en bit tror ni?

Det tror jag nog skulle funka men det är nog på gränsen. Har haft den teorin själv men jag är inte riktigt lika lång och skulle nog därför precis få vattnet över vadarbyxorna. Hardcore: spedos och snorkel annars ?
Citera
2008-09-16, 18:13
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Det tror jag nog skulle funka men det är nog på gränsen. Har haft den teorin själv men jag är inte riktigt lika lång och skulle nog därför precis få vattnet över vadarbyxorna. Hardcore: spedos och snorkel annars ?

jo tack de vore fanimig hardcore.
Den som levererar upp bilder på aktiv undervattens UE i spedos och snorkel ska fan ha en eloge!

Skulle det inte kosta skjortan skulle jag dock kunna tänka mig att hyra en torrdräkt o tuber. Nu är dock mina ekonomiska tillgångar "begränsade" atm.
Citera
2008-09-16, 19:34
Medlem
eller så tar ni en egen gummibåt....
Citera
2008-09-16, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmadeusKrieg

Skulle det inte kosta skjortan skulle jag dock kunna tänka mig att hyra en torrdräkt o tuber. Nu är dock mina ekonomiska tillgångar "begränsade" atm.

Hmm...man skulle kanske leta fram sina gamla dykprylar och göra ett vesslan dyk. Undrar om Arkö Dyk har UE certifikat?

Eller oxå får man väl släpa dit ett elaggregat och 2 stora dräneringspumpar...
Senast redigerad av sweblood 2008-09-16 kl. 20:37.
Citera
2008-09-16, 20:41
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweblood
Hmm...man skulle kanske leta fram sina gamla dykprylar och göra ett vesslan dyk. Undrar om Arkö Dyk har UE certifikat?

Eller oxå får man väl släpa dit ett elaggregat och 2 stora dräneringspumpar...

Jag skulle nog inte vilja dyka i vattnet frivilligt med tanke på asbest och annan skit men man har ju drömgruvan ett stenkast bort. Det kan vara spännande.

Dräneringspumpar har vi faktiskt funderat på även om man får kalla det lite overkill UE.... Sanera en anläggning innan besöket
Citera
2008-09-16, 20:47
Medlem
Citat:
Jag skulle nog inte vilja dyka i vattnet frivilligt med tanke på asbest och annan skit men man har ju drömgruvan ett stenkast bort. Det kan vara spännande.

Dräneringspumpar har vi faktiskt funderat på även om man får kalla det lite overkill UE.... Sanera en anläggning innan besöket

Ja där sa du något, tänkte inte på asbesten och diverse andra otrevliga ämnen som kan finnas i vattnet, men det borde väl gå att bortse ifrån om man använder en helmask?

Tja någon gång ska väl vara den första frågan är ju bara hur lång tid det tar innan man får besök av nyfikna som undar varför det står ett elverk och går i mitt i skogen, för att inte tala om allt vatten som kommer forsande från hålet i marken.

Drömgruvan ska man kanske ta sig en liten närmare titt på och se om det kan vara dykvänligt. När jag passerade sist så var det knökfull med folk runt drömgruvan så jag orkade inte stanna och kika där.
Senast redigerad av sweblood 2008-09-16 kl. 20:57.
Citera
2008-09-16, 20:57
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ja där sa du något, tänkte inte på asbesten och diverse andra otrevliga ämnen som kan finnas i vattnet, men det borde väl gå att bortse ifrån om man använder en helmask?

Tja någon gång ska väl vara den första frågan är ju bara hur lång tid det tar innan man får besök av nyfikna som undar varför det står ett elverk och går i mitt i skogen, för att inte tala om allt vatten som kommer forsande från hålet i marken.

Undrar hur fort grundvattnet stiger, om man ens har en chans att pumpa med ex en enkel dränkpump á 12000L/Tim?

Om man skulle testa för skojs skull... ett litet elagg 599kr (Rusta) samt pumpen 499kr (Micro).

Pumpa ut vattnet i tunneln bara, den sluttar ju en bra bit neråt. Kanske kan pumpa till gummistövel nivå ?
Citera
2008-09-16, 21:00
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:

Undrar hur fort grundvattnet stiger, om man ens har en chans att pumpa med ex en enkel dränkpump á 12000L/Tim?

Om man skulle testa för skojs skull... ett litet elagg 599kr (Rusta) samt pumpen 499kr (Micro).

Pumpa ut vattnet i tunneln bara, den sluttar ju en bra bit neråt. Kanske kan pumpa till gummistövel nivå ?

Edit:
Pratar om denna kombination till bergrummet:
http://www.micro.se/tillbehor/verkty...utsvatten-4186
+
http://www.rusta.se/elverk_650w__bensin__p31951091.html
Citera
2008-09-16, 21:05
Medlem
Borde fungera rätt bra, tror inte att grundvattnet har något väldigt flöde, man får ju tänka på att anläggningen har stått sedan 2004, men det är ju lite mystiskt som du säger lite tidigare i tråden. Rimligtvis borde väl avloppen vara "pluggade" samt att ev avloppspumpar och septiktankar är avlägsnade. Ingen som har sett något som påminner om avlopp någonstans runt anläggningen? I mitt berg där jag tjänstgjorde hade vi trekammarbrunn en bit ut i skogen vid en skogsväg.

Frågan är ju om lyfthöjden fungerar vid vesslan, det kanske räcker med 7.5 m lyfthöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in