Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-27, 15:23
Medlem
East Clintwoods avatar
Måste sätta Ingemar Stenmark vid sidan av Björn Borg.

Stenmark var så överlägsen att FIS (internationella skidförbundet) både ändrade reglerna i idrotten, kombinationsåkningen (alla minns hur bra det gick för Stenis när han kände sig tvungen att pröva på störtlopp i syfte att ta kombinationspoäng) och införde en helt ny gren, Super-G, för att Stenmark inte skulle vinna.

Det visar på storheten hos en enskild idrottare att förbundet går in och tokändrar i reglerna så att den enskilde idrottaren inte skulle "döda" idrotten. Stenmark är det närmaste en svensk jag vill påstå "segrade sönder motståndet" (även om sådana som Pete Sampras, Roger Federer, Sergej Bubka och många till också platsar, men det är ju O.T.).

Hur många andra svenskar har varit så överlägsna att det internationella förbundet har gått in och känt sig tvungna att ändra reglerna, förutsättningarna och idrotten? I mina ögon - ingen. (Kan ju ha glömt någon, men jag tror inte det.)
Citera
2007-09-27, 16:58
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
Hur många andra svenskar har varit så överlägsna att det internationella förbundet har gått in och känt sig tvungna att ändra reglerna, förutsättningarna och idrotten? I mina ögon - ingen. (Kan ju ha glömt någon, men jag tror inte det.)

Janne Boklöv är väl en om jag inte missminner mig?
Citera
2007-09-27, 17:01
Bannlyst
Jag kommer inte ihåg vad han hette men det var en svensk som vann OSguld i brottning. Sedan efter guldet så bodde han 1 natt i bastun för att tappa 6-7 kilo för att nästa dag kunna väga in sig i den undre viktklassen, vilket han inte bara klarade utan han tog även Guld i den lättare viktklassen. Det är en MYCKET STARK engångsprestation.

Sett över längre tid så är det Björn Borgs 5 Wimbledontitlar som är helt oslagbara.
Citera
2007-09-27, 17:32
Medlem
Citat:
Måste sätta Ingemar Stenmark vid sidan av Björn Borg.

Stenmark var så överlägsen att FIS (internationella skidförbundet) både ändrade reglerna i idrotten, kombinationsåkningen (alla minns hur bra det gick för Stenis när han kände sig tvungen att pröva på störtlopp i syfte att ta kombinationspoäng) och införde en helt ny gren, Super-G, för att Stenmark inte skulle vinna.

Det visar på storheten hos en enskild idrottare att förbundet går in och tokändrar i reglerna så att den enskilde idrottaren inte skulle "döda" idrotten. Stenmark är det närmaste en svensk jag vill påstå "segrade sönder motståndet" (även om sådana som Pete Sampras, Roger Federer, Sergej Bubka och många till också platsar, men det är ju O.T.).

Man kan bara hålla med. Serge Lang hette F.I.S. president på den tiden. Kallades även "Idi Alpin".
Efter att ha ändrat reglerna och infört kombinationsgrenen korades för första gången en Världscupssegrare som samlat ihop mest poäng utan att vinna en enda tävling under säsongen.
Plötsligt minns jag inte namnet på skidåkaren som även hade en framgångsrik syster på damsidan.

edit: Nu minns jag! Zurbriggen, hette han.
Citera
2007-09-27, 22:35
Medlem
coshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajkobeer
Jag kommer inte ihåg vad han hette men det var en svensk som vann OSguld i brottning. Sedan efter guldet så bodde han 1 natt i bastun för att tappa 6-7 kilo för att nästa dag kunna väga in sig i den undre viktklassen, vilket han inte bara klarade utan han tog även Guld i den lättare viktklassen. Det är en MYCKET STARK engångsprestation.

Sett över längre tid så är det Björn Borgs 5 Wimbledontitlar som är helt oslagbara.

Ivar Johansson

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ivar_Johansson_%28brottare%29
Citera
2007-09-27, 22:37
Medlem
coshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Man kan bara hålla med. Serge Lang hette F.I.S. president på den tiden. Kallades även "Idi Alpin".
Efter att ha ändrat reglerna och infört kombinationsgrenen korades för första gången en Världscupssegrare som samlat ihop mest poäng utan att vinna en enda tävling under säsongen.
Plötsligt minns jag inte namnet på skidåkaren som även hade en framgångsrik syster på damsidan.

edit: Nu minns jag! Zurbriggen, hette han.

Nja... Pirmin Zurbriggen kom fram på 80-talet och var som bäst i mitten och slutet av 80-talet. Regeländringarna pga av Stenmarks överlägsenhet började göras redan i slutet av 70-talet.
Citera
2007-09-27, 22:38
Medlem
East Clintwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Janne Boklöv är väl en om jag inte missminner mig?

Delvis sant. Regeltolkningen var att skidorna skulle hållas parallellt, sedan ändrades regeltolkningen till att även omfatta V-stilen. Det var som jag uppfattar det ingen direkt ändring av reglerna, snarare deras tillämpning. Kan dock inte backhopparreglerna i detalj. Den som kan får gärna upplysa. Men visst är Janne Boklöv-fenomenet intressant!
Citera
2007-09-27, 22:57
Medlem
coshs avatar
Citat:
Delvis sant. Regeltolkningen var att skidorna skulle hållas parallellt, sedan ändrades regeltolkningen till att även omfatta V-stilen. Det var som jag uppfattar det ingen direkt ändring av reglerna, snarare deras tillämpning. Kan dock inte backhopparreglerna i detalj. Den som kan får gärna upplysa. Men visst är Janne Boklöv-fenomenet intressant!

Ja, högintressant faktiskt. Har diskuterats en del i denna tråd också:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=537790
Citera
2007-09-28, 09:18
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Men nu talar du ju fortfarande om två helt olika saker. Skoglund är ju ett exempel på en som vinner EM-guld därför att konkurrensen är ringa, det säger inget om hennes prestation. I Häggs fall fanns det ju däremot en "objektiv" värdemätare i och med att det fanns giltiga internationella världsrekord, som han först slog innan han blev tvungen att slå sina egna och Arne Anderssons. Vad talar för att dessa tidigare världsrekord på alla dessa distanser var så dåliga att det bara var brist på internationell konkurrens som gjorde att Hägg kunde överträffa dem, och vad talar för att den internationella konkurrensen just under perioden 1939-45 plötsligt skulle ha blivit så exceptionellt mycket bättre att dessa hypotetiska internationella stjärnor skulle ha slagit de gällande rekorden mycket mer grundligt än Hägg och Andersson nu själva fick göra? På sträckorna 1500 meter, 5000 meter och den engelska milen stod sig ju tydligen rekorden ändå ett bra tag.

(Lustigt förresten hur ordet konkurrent här är ovanligt välmotiverat etymologiskt sett. )

Jag svarar på ditt inlägg istället för Månsan.

Jag håller med dig helt och hållet, men jag vill gärna ta ett bra exempel för att försöka få Månsan att förstå.

Föreställ er att det blir världskrig idag och pågår fram till 2012. Under denna tiden kommer en svensk medeldistanslöpare som slår 1500 och 3000 meters rekorden 14 gånger. Visst fan är det en enorm bedrift oavsett om konkurrensen är dålig i tävlingarna.

Det är snarare en större bedrift eftersom konkurrens leder till bra tider. Att ensam slakta världsrekord är grymt svårare.
Citera
2007-09-28, 13:07
Medlem
Kjell.Svenssons avatar
http://www.youtube.com/watch?v=CK3QnyzDlKc

Niclas Alexandersson målar mot England i VM 2002.
Dålig kvalité på klippet, 3:39 ngnstans görs målet.

Viktigt mål för Sverige, som såg till att inte England kunde bryta den förtrollade matchsviten.

Jag jublade dock inte vid detta tillfälle, ty jag är supporter av det Engelska landslaget, men milda makter vilket viktigt mål det var!
Citera
2007-09-28, 14:42
Medlem
_Jago_s avatar
En riktigt mäktig upplevelse var när IFK Hässleholms Magnus Arvidsson pangade in 3 strutar på 89,5 sek mot Landskrona BoIS i Söderettan 1995.
Citera
2007-09-30, 17:00
Medlem
Bleeps avatar
Om man jämför de svenska prestationerna med vad övrig världselit presterat tycker jag att sagda prestationer hamnar i rätt ljus, snarare än att resonera enligt "bra för att vara av en svensk".

Ingo Johansson faller i så fall bort. Han ligger ju ljusår från Mohammad Alis kapacitet.

Svan och Wassberg i all ära, men Bjørn Dæhlie är dem båda överlägsen.

Borg får hård konkurrens, inte bara av Sampras och Federer utan även av den historiskt kanske mest meriterade av dem alla, Rod Laver.

Den enda svensk som mig veterligen är den odiskutabelt störste av dem alla inom sitt idrott är Stenmark.

Hur Stig Fredriksson står sig i kanotsportens idrotthistoria vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in