Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Men nu talar du ju fortfarande om två helt olika saker. Skoglund är ju ett exempel på en som vinner EM-guld därför att konkurrensen är ringa, det säger inget om hennes prestation. I Häggs fall fanns det ju däremot en "objektiv" värdemätare i och med att det fanns giltiga internationella världsrekord, som han först slog innan han blev tvungen att slå sina egna och Arne Anderssons. Vad talar för att dessa tidigare världsrekord på alla dessa distanser var så dåliga att det bara var brist på internationell konkurrens som gjorde att Hägg kunde överträffa dem, och vad talar för att den internationella konkurrensen just under perioden 1939-45 plötsligt skulle ha blivit så exceptionellt mycket bättre att dessa hypotetiska internationella stjärnor skulle ha slagit de gällande rekorden mycket mer grundligt än Hägg och Andersson nu själva fick göra? På sträckorna 1500 meter, 5000 meter och den engelska milen stod sig ju tydligen rekorden ändå ett bra tag.
(Lustigt förresten hur ordet konkurrent här är ovanligt välmotiverat etymologiskt sett.

)
Jag svarar på ditt inlägg istället för Månsan.
Jag håller med dig helt och hållet, men jag vill gärna ta ett bra exempel för att försöka få Månsan att förstå.
Föreställ er att det blir världskrig idag och pågår fram till 2012. Under denna tiden kommer en svensk medeldistanslöpare som slår 1500 och 3000 meters rekorden 14 gånger. Visst fan är det en enorm bedrift oavsett om konkurrensen är dålig i tävlingarna.
Det är snarare en större bedrift eftersom konkurrens leder till bra tider. Att ensam slakta världsrekord är grymt svårare.