2007-09-30, 22:18
Medlem
coshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Hur Stig Fredriksson står sig i kanotsportens idrotthistoria vet jag inte.

Knappast så bra... däremot kanske som back i IFK Göteborg och fotbollslandslaget. Gert Fredriksson står sig nog oerhört bra bland kanotisterna.

Jo, jag förstod vad du menade men kunde inte låta bli....
Citera
2007-10-01, 08:41
Medlem
sleinads avatar
Att jämföra prestationer mellan idrotter är ju allid problematiskt.
Vår största idrottare genom tiderna är nog Björn Borg, det är svårt att gömma sig från det faktumet.

Men vad gäller prestation vid enskilt tillfälle är det skillnad.

Ingos tungviktsbälte är ju otroligt starkt. Samtidigt så talar man sällan om vare sig Ingo eller Patterson när man talar om boxningens största namn. När de möttes var det liksom tiden mellan Muhammad Ali och Rocky Marciano. Det fanns ingen riktig gigant.

Ivar Johansson hade jag aldrig hört talas om innan jag läste den här tråden. Sanslös prestation i världens äldsta sport så den håller jag numera väldigt högt.

Tänkte också slänga in ett till namn. Kenny Bräck.
1999 vann han Indianapolis 500, världens enskilt största motortävling. Utan konkurrens.
Jag vet att ingen här kommer hålla med mig, men det är en grym prestation, trots att man bara svänger vänster
Citera
2008-05-08, 08:59
Bannlyst
Björn Borgs bedrifter impar inte lika mycket på mig längre. Stenmark däremot får väl hållas som högst numera om man ser till insats över längre tid.
Citera
2008-05-09, 10:42
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajkobeer
Björn Borgs bedrifter impar inte lika mycket på mig längre. Stenmark däremot får väl hållas som högst numera om man ser till insats över längre tid.

Pfft.... Om inte sex titlar på det franska gruset (varav fyra raka) och fem raka Wimbledons, segerprocent på 88.9 i GS-sammanhang imponerar inte på dig då är det illa.... Håller Borg långt före Stenmark och vill inflika att hans prestation att vinna både Wimbledon o Roland Garros tre år i följd ('78-'80) är obestridligt det största en svensk idrottare gjort!
Citera
2008-05-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Glöm inte att vi haft Gunde Svan och att vi har Anja Persson

Ingmar Stenmark?
Citera
2009-05-31, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champine
Efter att ha sett tråden med namn "Sämsta insats av......." så vore det roligt med en för de bra prestationerna med.
Så vad har ni att komma med?

Tycker helt klart J.O Waldners VMguld från 1997 är en riktig bedrift.
21-0 i set på en så stor turnering.
Karln gick även till ytterligare TRE VMfinaler, 87, 89 och 91(tre på raken), samt ytterligare TVÅ seminfinaler (93 och 99) under sin karriär.
Till det kan läggas till ett OS-guld(92), ett OS-silver(00) och en semifinal(04).
Till det har han ett EM-guld(96) + TVÅ finaler(82(som 16åring) och 94) och en eller två semifinaler.

Han presenterade ett spel som slog världen med häpnad. Många i vårt land begriper inte hur begåvad han var.

Smidig som en panter, rapp som en kobra och med en serve som fick konkurrenter att föreslå att Waldner istället för pingisspelare borde vara en cirkusartist.
Den Belgiske storstjärnan Jean-Michael Saive sa en gång :citat "När Waldner är bra så läser han dina tankar, när han är riktigt bra så läser han bollens tankar".
Men det som gjorde Waldner så fruktansvärt bra var hans oerhörda förmåga att läsa spelet.
Citera
2009-06-05, 23:23
Bannlyst
1.J-O Waldner helt klart. Svergie förtjänar inte honom.

2.Stenmark är också otroligt skitbra.

3.Även om jag hatar Borg så måste jag erkänna att han var grymt
Citera
2009-06-05, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizly
1.J-O Waldner helt klart. Svergie förtjänar inte honom.

2.Stenmark är också otroligt skitbra.

3.Även om jag hatar Borg så måste jag erkänna att han var grymt

Asså det är väl en enskild insats som skall diskuteras här?

Många här tar upp borgs 11 GS-titlar osv. Detta låter mer som en diskussion om sveriges främsta idrottare genom tiderna.
Citera
2009-06-08, 00:06
Medlem
WilfPaiements avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Asså det är väl en enskild insats som skall diskuteras här?

Många här tar upp borgs 11 GS-titlar osv. Detta låter mer som en diskussion om sveriges främsta idrottare genom tiderna.
Ja du, enskild insats, Wilander -82 Franska öppna..
Grabben var 17 år, det är en enorm enskild insats..
Citera
2010-02-10, 22:48
Medlem
rainbowbirds avatar
Kolla här och njut!
http://www.youtube.com/watch?v=OQQxkTRyeCc
Citera
2010-02-14, 21:03
Medlem
1. Björn Borg. 5 raka segrar i Wimbledon samt 6 segrar i Franska öppna är i en klass för sig.

2. Zlatan och Tomas Brolin. Otroligt bra prestationer inom klubb- resp landslagsfotbollen. De har rankats att vara bland de bästa spelarna i världens största sport.

Övriga att nämna är J-O Waldner och Gren-O-Li
Citera
2012-08-30, 10:59
Medlem
Om man endast ser till enskilda prestationer så rankar jag dessa väldigt högt:

* Lars Frölander, år 2000, OS-guld 100m Fjäril.
Trots att jag inte är något fan av simning så får jag rysningar varje gång jag ser detta. Vinner över 2 Australienare i deras hemma-OS.

* Herrlandslaget i bordtennis, år 1989, VM-guld.
Krossar den kinesiska muren som varit intakt i 10 år. Tror Sverige hade runt 10 proffs vid denna tidpunkt, medans kina hade några miljoner.

* Jörgen Brink, Segrare utav Vasaloppet 2010.
Efter en karriär som kantats av motgångar så lyckas han vinna ett utav de hårdaste och mest prestigefyllda loppen inom skidåkning. Att han sedan upprepar bedriften de kommande 2 åren gör inte saken sämre.

Om man inte enbart ser till svenska bedrifter så bör ju USA:s OS-guld i ishockey 1980 nämnas. De ställer upp med ett collegelag och besegrar Sovjetunionen i finalen, helt sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in