• 9
  • 10
2012-09-02, 16:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greggan666
Okej, så ser du på saken.
Kul att du vet varför jag fastnar för den bättre än jag själv . Det är ju för att längdskidåkning inte är någon stor sport globalt sett som du inte har den på din 100-bästa-lista. Bedriften i sig är ju utomordentlig.

Längdåkning är inte stor globalt sett och "långlängd" är ännu mindre. En vinst i Vasaloppet ger inte särskilt stort gensvar i den stora idrottsvärlden. Om vi ser Vasaloppet som enskild företeelse tycker jag nog att Sven-Åke Lundbäck gjort den starkaste prestationen i modern tid. Han gjorde det som egentligen inte går att göra, nämligen sticka ifrån vid fel tillfälle. Han dominerad det enda Vasalopp han startat i. Att han därutöver helt överglänser Brinck i meriter gör att Brincks insats kort och gott är en insats i ett lopp som passar hans sätt att åka.
Citera
2012-09-03, 08:27
Medlem
snabbsnubbes avatar
Jag håller Kenny Bräck´s Indy 500 vinst högt Sanslöst bra kämpat, inte bara i bilen. Det är oerhört svårt för en Svensk att nå sådana höjder inom motorsporten, framförallt under 90 talet och 2000 talet.
Citera
2012-09-04, 08:56
Medlem
2007 Damer U19 tog VM silver i basket, förlorade finalen mot USA, väldigt stort om du frågar mig
Citera
2012-09-04, 09:09
Medlem
Mikojans avatar
Jag tycker att dagens memoarförfattare, Glenn Hysén, åtminstone bör nämnas i den här tråden.

Hans fantastiska match i VM-kvalet mot England på Wembley hösten 1988 går ju bara inte glömma. Han spelade i princip ensam 0-0 mot engelsmännen. Sex getingar av fem möjliga i Expressen dagen efter.

http://www.youtube.com/watch?v=qdgD9msBASM
Citera
2012-09-04, 14:16
Medlem
Fickludds avatar
Jag tycker att bollkonstnären Jan-Ove Waldner och hans enastående karriär och framgångar är något alldeles unikt för Sverige.
Citera
2012-09-04, 14:59
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greggan666
Om man endast ser till enskilda prestationer så rankar jag dessa väldigt högt:

* Lars Frölander, år 2000, OS-guld 100m Fjäril.
Trots att jag inte är något fan av simning så får jag rysningar varje gång jag ser detta. Vinner över 2 Australienare i deras hemma-OS.
Frölander kan lätt glömmas bort tyvärr. Simning är en världsidrott med toppidrottare från alla världsdelar och på en sprintdistans med den prestigen och konkurrensen så är det guldet vansinnigt starkt att ta.
Citera
2012-09-04, 17:05
Medlem
MrWins avatar
Ingemar Johansson
Ingemar Stenmark

Ingemar är namnet!
Citera
2012-09-12, 14:51
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Jag tycker att bollkonstnären Jan-Ove Waldner och hans enastående karriär och framgångar är något alldeles unikt för Sverige.
Plus ett på den. Tänk er bara att Kina tog fram spelare som spelade med Waldners stil för att agera sparringpartners för deras toppspelare.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in