Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-08-23, 12:09
  #1
Medlem
Katarsiss avatar
Har bott här i några år och har aldrig haft det problemet förut. Nu rensades avloppet och rengjordes och det är ironiskt nog efter det som lukten kommit.

Har provat med kokande vatten och kaustiksoda.

Vi är fyra pers som duschar, badar, spolar, borstar tänderna + en tvättmaskin, så det står ju knappast oanvänt.

Vad är detta?
Citera
2007-08-23, 12:29
  #2
Medlem
rayraviolis avatar
Jag tippar på att vattenlåset inte sitter ordentligt. Det som sitter i golvbrunnen kan vara lite lurigt att sätta fast. Eftersom problemet kom efter att avloppet rensades så är jag nästan 100% på att vattenlåset är källan till odören.
Citera
2007-08-23, 12:59
  #3
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag tippar på att vattenlåset inte sitter ordentligt. Det som sitter i golvbrunnen kan vara lite lurigt att sätta fast. Eftersom problemet kom efter att avloppet rensades så är jag nästan 100% på att vattenlåset är källan till odören.

Låter som att du vet vad du talar om, så jag hoppas på det. Eftersom jag själv vägrar stoppa ner fingrarna i det slemmiga hålet så ska jag genast be min man att göra det när han återvänder från sitt arbete om ett dygn
Citera
2007-08-23, 13:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Eftersom jag själv vägrar stoppa ner fingrarna i det slemmiga hålet så ska jag genast be min man att göra det när han återvänder från sitt arbete om ett dygn


Citera
2007-08-23, 14:19
  #5
Avstängd
pettson3816s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barba stark
Haha, nu förstod jag vad du menade.. Rätt komiskt.
Citera
2007-08-23, 14:46
  #6
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Haha, nu förstod jag vad du menade.. Rätt komiskt.
Ja, han har givetvis bajsat i avloppet. Brukar själv göra det.

Men okej, jag kan berätta att vi har något liknande problem. Varje gång det blåser ute så stinker det fan i badrummet, det går väl på något sätt upp i rören eller nåt, men det är tyvärr ingen som orkar bry sig!
Citera
2007-08-23, 15:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Ja, han har givetvis bajsat i avloppet. Brukar själv göra det.

Men okej, jag kan berätta att vi har något liknande problem. Varje gång det blåser ute så stinker det fan i badrummet, det går väl på något sätt upp i rören eller nåt, men det är tyvärr ingen som orkar bry sig!
Kommer det lukt beror det på att vattenlåset gått torrt. Om det luktar kan det bero på fel i avluftningen. Avloppsstammen fortsätter alltid upp och ut genom taket för avluftning. Det låter som om ni får baksug vid blåsigt väder.
Citera
2007-08-23, 15:09
  #8
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Om det luktar kan det bero på fel i avluftningen. Avloppsstammen fortsätter alltid upp och ut genom taket för avluftning. Det låter som om ni får baksug vid blåsigt väder.

Köp en backventil och sätt den på avluftningsröret då försvinner problemet.
Kan även bero på att det sitter en där men att den har blivit för gammal med tillhörande uttorkning eller beläggningar.
Citera
2007-08-23, 15:29
  #9
Avstängd
folkoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Har bott här i några år och har aldrig haft det problemet förut. Nu rensades avloppet och rengjordes och det är ironiskt nog efter det som lukten kommit.

Har provat med kokande vatten och kaustiksoda.

Vi är fyra pers som duschar, badar, spolar, borstar tänderna + en tvättmaskin, så det står ju knappast oanvänt.

Vad är detta?


det händer lite då och då här också, i våran lägenhet.
enda vi brukar göra för att åtgärda det är att låta vattnet rinna kraftigt ett tag, då brukar det ge sig. eller så är det bara vi som vänjer oss vid lukten efter ett tag.

anyway, lite råd har man allt fått i tråden.
men;
rayravioli: är vattenlåset en enkel grej att pilla med? dvs vågar man gräva med näven själv o hoppas på det bästa?
Citera
2007-08-23, 15:30
  #10
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barba stark

Tog en hel timme

Nå, ska börja med att be honom sätta fast vattenlåset ordentligt. Om inte det hjälper så fortsätter vi förslagen igenom, så jag tar tacksamt emot de förslag på fel som kommer in.
Citera
2007-08-23, 15:54
  #11
Medlem
Undersökning utförd.

Då jag har semester och inget bättre för mig har jag nu utforskat min golvbrunn enligt följande:
Mitt vattenlås är bara fem år.
Pillade bort brunslocket.
Drog i handtaget så att fick upp vattenlåset (det luktar alger).
Gjorde rent med diskborste i själva brunnen (ingen lukt, bara ett luftdrag från avluftningen, bra - den fungerar).
Tog ut det stinkande vattenlåset i kökshon. Det består av en övre del med avlopp, draghandtag och tätningsring i gummi. Och en undre kopp, själva låset.
Pillar isär de tre delarna (luktar illa) och rengör dem nogrant. Använder en flaskborste till den undre koppen för att komma åt. Mycke grön gegga.
Återmonterar noga, gummiringen måste täta ordentligt.
Fyller låset med kallt underbart mälarvatten.
(klorbehandlar dessutom då och då)
Citera
2007-08-23, 16:00
  #12
Medlem
Katarsiss avatar
Haha, fantastiskt. Vet inte barför jag blev glad av detta, men det blev jag. Hade ingen aning om hur ett avlopp var gjort - har fan fobi för dem.
Men så får jag kväljningar av att tänka på den gången jag såg på tv hur kranvattenledningarna ser ut inuti också

(äckligtäckligtäckligt)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback