• 3
  • 4
2007-09-14, 19:15
Medlem
Balkongstarns avatar
Ett tips jag fick frn en rrmokare, som var till mitt jobb fr femtielfte gngen p ett par mnader, var att hlla olja, vanlig matolja, i vattenlset. Pruttgaser orkar inte lyfta oljan och orsaka doft. Vatten kan det tydligen flytta. Om det inte luktar d s r det tydligen vattenlset som inte hller ttt, eftersom vattnet inte klarar av att hlla gaserna ute. Luktar det trots olja, s r det ottt nnstans. P mitt jobb var det ottt ungefr verallt, s bajsgaserna tog sig glatt ut i omgivningen Kostade byggherren en bra slant, eftersom garantitiden r ganska lng.
Citera
2007-09-14, 19:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Ett tips jag fick frn en rrmokare, som var till mitt jobb fr femtielfte gngen p ett par mnader, var att hlla olja, vanlig matolja, i vattenlset. Pruttgaser orkar inte lyfta oljan och orsaka doft. Vatten kan det tydligen flytta. Om det inte luktar d s r det tydligen vattenlset som inte hller ttt, eftersom vattnet inte klarar av att hlla gaserna ute. Luktar det trots olja, s r det ottt nnstans. P mitt jobb var det ottt ungefr verallt, s bajsgaserna tog sig glatt ut i omgivningen Kostade byggherren en bra slant, eftersom garantitiden r ganska lng.

Matolja r ocks ett stende tips fr vattenls som ej r i bruk, dvs som annars torkar ut med tiden. Med matolja i s torkar inte vattenlset ut s snabbt och man slipper f in dofterna.
Citera
2007-09-15, 10:01
Medlem
Smaskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Matolja r ocks ett stende tips fr vattenls som ej r i bruk, dvs som annars torkar ut med tiden. Med matolja i s torkar inte vattenlset ut s snabbt och man slipper f in dofterna.

Smart dr. Har jag aldrig tnkt p.
Citera
2009-02-08, 15:04
Medlem
mrdominiks avatar
Jag har ett liknande problem men grejen r att vi inte har rrt rren hr hemma, det luktade inte s fr 1 mnad sen utan det har kommit nu dem senaste veckorna. Vi stdar toan, s det r inte drfr att vi inte gr det.
Citera
2011-11-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
Mycket frgor hr.

S hr r det: luktar det avlopp beror det alltid p att luft kommer upp frn avloppet in i lokalen. Alltid.

Detta kan bero p olika saker, men som regel r det antingen:

1: Det r inget vatten i vattenlset, luften har fri vg upp genom vattenlset.

2: Ngon del av avloppet r inte ttt. Det kan vara en gummiring eller skarv, ofta vid vattenlset, som luft piper ut igenom.

Att vattenlset tms beror p att det sugs ut bakvgen, alternativt dunstar efter lng tids icke-anvndning. Testa att spola i vatten och vnta en minut. Frsvinner lukten? D vet du att vattenlset sugs ur nr su spolar vatten, ofta toaletten. Toalettspolning skapar ett kraftigt sug och suger ur vattenlsen i mitt badrum d min late rrmokare inte gjorde ngon Luftning.

Antingen har du ingen luftning eller s r den uttjnt och ott, eller tvrstopp. Normalt idag r en backventil inomhus som bara tillter luft att g in i avloppet, inte ut. I ldre hus har man ofta ett ppet rr som gr ut p taket. Detta kan frysa igen p vintern och d r det ju ocks stopp frsts.

Nu har vi grundkursen dr. Till er som har problemet sger jag detta: G ner p kn och sniffa fr tusan. Lukta, knn efter, knn med handen om ni knner luftdrag i skarvarna. Det kan bara vara en simpel gummittning ovanfr vattenlset och den byter man sjlv.

Lycka till.

Tack som fan fr detta inlgget. Fick mig att bokstavligt talat ta tag i problemet och komma ver min avloppsfobi ;D... ter tack!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in